Foder till yngel av Hongi

#1 - 15 december 2005 21:00
Vad ska man utfodra Hongi yngel med?
Artemina (fryst), Cyklops, Röda Mygglarver, flingfoder?
#2 - 15 december 2005 21:08
Ja det är lämplig mat till hongi.
Men du bör undvika att mata malawi ciklider med röda mygglarver, det sägs att dessa tål inte fiskarna och dom kan dö.
Har själv hongi yngel och matar dom med Tropical Malawi sönder smulat.

Mvh Mattias
#3 - 15 december 2005 21:11
[QUOTE=MantaC0re]Ja det är lämplig mat till hongi.
Men du bör undvika att mata malawi ciklider med röda mygglarver, det sägs att dessa tål inte fiskarna och dom kan dö.
Har själv hongi yngel och matar dom med Tropical Malawi sönder smulat.

Mvh Mattias[/QUOTE]

Vete tusan om zoo här har det fodret..

Vet du ang min andra fråga i en tråd under ang hongi yngel ihop med kampfisk yngel, bara ett litet tag tills jag skaffat ett till kar på 21 L.
#4 - 15 december 2005 23:07
Jag matar mina yngel med fryst cyklops, dock är det bäst att mata dom med levande föda första veckorna tex. artemia. På helgerna när jag är bortrest så får dom krossat flingfoder. Fråga i din butik vilket flingfoder som är bäst för ditt ändåmål. Lycka till med småttingarna!

Mvh Daniel
#5 - 15 december 2005 23:16
[QUOTE=Serious]Jag matar mina yngel med fryst cyklops, dock är det bäst att mata dom med levande föda första veckorna tex. artemia. På helgerna när jag är bortrest så får dom krossat flingfoder. Fråga i din butik vilket flingfoder som är bäst för ditt ändåmål. Lycka till med småttingarna!

Mvh Daniel[/QUOTE]

Ska till zoo imorgon dels för fråga dem om det går bra att ha dessa3-4 yngel ihop med kampfisk yngel som är 1 månad äldre.

Jag trodde hon skulle spotta ut dem i nästa vecka då hade jag hunnit köpt ett 21 L akvarie.
#6 - 16 december 2005 00:07
Beror liksom på vilken storlek ynglerna har.
Inte för att dom äter upp hongi ynglen men dom kan typ jaga ihjäl dom eller så svälter dom ihjäl för dom andra är större.
Det går med en vanlig plastbalja att ha yngel i sen om det är snyggt eller ej det är en smaksak. har två ikea baljor med två sorters yngel i + en bur i det stora akvariet med två arter i.

Mvh Mattias
#7 - 16 december 2005 00:08
21L räcker för ett tillfälligt spottkar men ett yngelkar måste vara mycket större än 21L. 100L bör det minst ligga på. Det är av många anledningar. Mer om saken kan du läsa på länken nedan.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81323&highlight=yngel
#8 - 16 december 2005 00:24

Vet du ang min andra fråga i en tråd under ang hongi yngel ihop med kampfisk yngel, bara ett litet tag tills jag skaffat ett till kar på 21 L.

Glömde visst en fråga! [:-85]
Jo nog tror jag att dom har det men då troligt vis i storpack typ 1200ml.
Det fodret är gjort för just Mbunas arterna.

Ursprungligen postat av Serious

21L räcker för ett tillfälligt spottkar men ett yngelkar måste vara mycket större än 21L. 100L bör det minst ligga på. Det är av många anledningar. Mer om saken kan du läsa på länken nedan.

http://www.zoopet.com/forum/showthr...highlight=yngel

Duger tills dom blir ett par cm om man sköter vatten bytena minst två gg/veckan. 100l låter lite i överkant för yngel på ett par cm.
Men när dom har vuxit upp till 3-4 cm då är det nog dags att byta upp sig men dit tar det ett par veckor.
#9 - 16 december 2005 00:31
[QUOTE=MantaC0re]

Glömde visst en fråga! [:-85]
Jo nog tror jag att dom har det men då troligt vis i storpack typ 1200ml.
Det fodret är gjort för just Mbunas arterna.

Ursprungligen postat av Serious

http://www.zoopet.com/forum/showthr...highlight=yngel

Duger tills dom blir ett par cm om man sköter vatten bytena minst två gg/veckan. 100l låter lite i överkant för yngel på ett par cm.
Men när dom har vuxit upp till 3-4 cm då är det nog dags att byta upp sig men dit tar det ett par veckor.[/QUOTE]

Det blir inget akvarium på 100 L då jag inte har ngn plats för det. Däremot ska jag byta ut 90 L och 54 L mot ett större när ekonomin tillåter. I de två är det fisksoppa i av sällskapsfisk och ampullaria snäckor (i 54 L), upptäckte att Hongin åt snäckbebisarna och knipsade av sprötten på de vuxna.

Men så länge mina sällskaps fiskar lever så får mitt 200 L duga åt Hongin och Pictus malarna. Dessa yngel ska jag ej sälja (om det inte är hanar). Ngn hona borde finnas där tycker jag.
#10 - 16 december 2005 00:49
Ja det är sant men när tillåter ekonomin??? tycker bara det blir minus.
Jag släppte i min johanni yngel i mitt 540l kar när dom var typ 2 cm och alla klara sig om det finns mycket stenar och gömslen.
MEN säger jag pictusar är nog inte att rekomendera dom äter små fisk som typ Danio, och små tetror. :eek:
Så dina yngel lär bli pictus mat.
Har två såna själv och det minskar bra med tetror och danio´er.
Ångrar det köpet iaf.....
#11 - 16 december 2005 00:52
[QUOTE=MantaC0re]Ja det är sant men när tillåter ekonomin??? tycker bara det blir minus.
Jag släppte i min johanni yngel i mitt 540l kar när dom var typ 2 cm och alla klara sig om det finns mycket stenar och gömslen.
MEN säger jag pictusar är nog inte att rekomendera dom äter små fisk som typ Danio, och små tetror. :eek:
Så dina yngel lär bli pictus mat.
Har två såna själv och det minskar bra med tetror och danio´er.
Ångrar det köpet iaf.....[/QUOTE]

Jag får tänka på vad för fisk jag har i 200 L alla måste vara i Hongins storlek samt kunna klara av pictusarnas framfart (stressade framfart). Jag kommer ej ta hand om alla Hongi yngel som kommer att komma endel kommer bli Pictus föda o Hongi föda.
#12 - 17 december 2005 22:30
[QUOTE=MantaC0re]

Men när dom har vuxit upp till 3-4 cm då är det nog dags att byta upp sig men dit tar det ett par veckor.[/QUOTE]

Jo självklart går det bra i början när dom är små men jag syftade på ett längre perspektiv, det jag ville säga var att det var onödigt att köpa ett 21L nu för att sen behöva köpa ett större efter nån månad.

Mvh Daniel
#13 - 17 december 2005 22:35
[QUOTE=Serious][QUOTE=MantaC0re]

Jo självklart går det bra i början när dom är små men jag syftade på ett längre perspektiv, det jag ville säga var att det var onödigt att köpa ett 21L nu för att sen behöva köpa ett större efter nån månad.

Mvh Daniel[/QUOTE]

Jag har redan ett 21 L med 5 kampfisk yngel i samt så har jag ampullaria snäck bebisar i den med de snäckorna kan jag flytta över till 54 L jag har. 90 L går det ej då jag har Praktbotior i det karet.

Annons