Foder till klogrode-yngel?

#1 - 25 oktober 2008 08:58
Precis fått yngel och vet ej vad jag ska mata dom med. Hjälp lite snabbt :-)
#2 - 25 oktober 2008 10:12
Vad kul med yngel! :D

Vet inte om det är det samma för klogrodor men när det gäller svenska åkergrodor som jag jobbade med ett tag så är ynglen vegeterianer. Jag matade med finmixad spenat vilket var väldigt populärt. Forskare som prövat lite olika sa att det funkade bäst. Men klogrode yngel måste ju vara väldigt små så jag vet inte om det skulle funka. Finns säkert någon som har bättre koll.

Lycka till!
#3 - 25 oktober 2008 10:14
Kom just på att när det gäller grodynglen jag har erfarenhet av så börjar dom inte äta direkt eftersom munnen inte är utvecklad. Men har som sagt ingen koll på klogrodor.
#4 - 26 oktober 2008 11:43
Klogrodeyngel ärm ovanligt nog bland grodyngel, rovdjur. Så fort de är frisimmande äter de nykläckt artemia.
#5 - 26 oktober 2008 11:50
TelgeFoto skrev:
Klogrodeyngel ärm ovanligt nog bland grodyngel, rovdjur. Så fort de är frisimmande äter de nykläckt artemia.

Vad spännande :)
Tur att det finns folk som har koll!
#6 - 26 oktober 2008 22:23
TelgeFoto skrev:

Tack.
Jag får gå iväg och köpa det med en gång
#7 - 26 oktober 2008 23:15
Ynglen lever väl på "äggskalen" några dagar innan de börjar simma runt och leta annan föda... Är så med vanlig groda iaf [:o] Sen vad just klogrodyngel äter har jag ingen aning om, men jag tänkte bara så det borde inte vara jättepanik att fixa mat åt dem?

EDIT: Hittade en länk om odling av klogrodor: http://robbansverksta.ownit.nu/odling%20av%20klogrodor.html
Bilagor:
#8 - 27 oktober 2008 16:16
De här "krabaterna" börjar simma direkt. Är ca. 1-1,5 mm långa.
Det roliga är att de är på gång igen. Idag har det kommit fler :-)

Annons