foder till diskusyngel

#1 - 17 januari 2005 11:05
Hej! jag har ett gäng diskusyngel som är drygt en månad. har fött upp dom på mestadels artemia. Nu är dom dock så stora så dom har börjat äta lite frysfoder (discusquick) och även flingfoder.
har tänkt att ge om artemia så länge dom vill ha det.

nu undrar jag om det är någon som ha tips om vad jag kan ge mer för att få dom att växa sunt och friskt.

finns det möjligen även någon här som har någon "tabell" hur "normal" tillväxt
skall vara dvs hur stora dom skall vara efter tex en månad.

tacksam för svar och ideer

mvh Linus
#2 - 17 januari 2005 17:43
De växer ungefär 1 cm i månaden eller mer. För snabbare tillväxt bör du vänja dem vid discusgranulat, räkmix & oxhjärta.
Jag brukar ta en äggkopp med akvarievatten och hälla i lite discusgranulat och krossa med hjälp av en hostmedicindoseringsspruta som man kan få gratis på apoteket sen suger jag upp granulaten i sprutan och sprutar in i akvariet. Samma förfarande med oxhjärta, räkmix brukar räcka att man tinar lite och smular sönder med fingrarna. Fortsätt med artemian också. Lycka till!
#3 - 17 januari 2005 23:03
Tänkte på det här med att mata diskusyngel.
Mina är 8 dar gamla frisimmande och ikväll så käka dom artemia för första gången.Finns det nån risk att dom kan äta ihjäl sig på d ?:confused:

Jag har gjort en rejäl laddning som jag spruta ner på pappan med pipett och därefter så frossa ynglen när dom kom på att det var nåt man kunde äta :) !

// Matte
#4 - 18 januari 2005 17:02
Det viktigaste är att man separerar artemian och äggskalen. Får de skal i sig kan de dö. Ge lite och ofta istället för mycket och sällan. Glöm inte skölja artemian. Jag brukar börja lite försiktigt med en full spruta artemia över pappans rygg som en måltid per gång. (Oftast är pappan den bästa barnvakten.)
Hejsvejs!
#5 - 18 januari 2005 20:45
Ett annat bra tips är att köpa tetramin baby pulver. Mixa i en liten äggkopp med akvarievatten och låt sjunka till botten på äggkoppen och sug upp med sprutan och mata. Hejsvejs!

Annons