Foder recept till snäckor och räkor

#1 - 8 maj 2007 08:31
Fick ett recept från en som odlar snäckor och räkor... samt säljer detta fodret på nätet..

Då jag inte e member här inne och kan posta så hänvisar jag till denna länken ist..

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=1327
#2 - 8 maj 2007 09:00
Låter lite smaskigt det där, kanske värt att prova:p .
#3 - 8 maj 2007 09:08
Jag undrar hur det är med proteinet från hundmaten när det gäller snäckor och räkor? Jag har ingen som helst aning och har aldrig läst något om att det ska vara farligt, men det är ju inte bra för fiskar. Dom ska ha svårt att bryta ner proteinet och få ansamlingar i kroppen. Någon annan som läst något om just snäckor/räkor klarar av det bättre?
#4 - 8 maj 2007 17:47
tänkte jag inte på direkt men personen har Corrysar med som denna matar dessa med och odlar, och en del foder innehåller ju proteiner så om det gör så mycket kan man undra...

Men men vi får väl se vad som händer.
#5 - 8 maj 2007 18:28
Blää...

... va äckligt att hålla på och kladda med den där sörjan [:-27]

Men det är klart, ju mer man fastnar i räkträsket desto mer tokigheter hittar man väl på :D:D:D
#6 - 9 maj 2007 08:54
peterhaack skrev:
tänkte jag inte på direkt men personen har Corrysar med som denna matar dessa med och odlar, och en del foder innehåller ju proteiner så om det gör så mycket kan man undra...

Men men vi får väl se vad som händer.

Jag tror inte det är bra att mata Corysar med foder som innehåller hundmat. Det är skillnad på protein som kommer från fisk/skaldjur och sånt som kommer från varmblodiga däggdjur och fågel. Proteinet från de senare kräver högre temp för att kunna tillgodogöras. Så varmt har man i regel inte i akvarierna.
Det jag känner till är att man använder oxhjärta för att få discus att växa riktigt fort i hög temp.
Jag tror inte själv att det är direkt farligt att råka mata med sådant foder, med hundmat, någon enstaka gång. Men dra upp kullar med t ex Corys... nej tack :)
#7 - 9 maj 2007 09:01
grejen är det att dom flesta hundfoder är mestadels baserat på vegetabiliskaproteiner, det är ju enbart för utfyllnad, men det skriver dom ju inte ut på förpackningarna...
det finns ju dock bra foder, sen finns det ju foder som är baserat på lax, salmopet ;)
#8 - 9 maj 2007 09:08
Tigerlily skrev:
grejen är det att dom flesta hundfoder är mestadels baserat på vegetabiliskaproteiner, det är ju enbart för utfyllnad, men det skriver dom ju inte ut på förpackningarna...

det finns ju dock bra foder, sen finns det ju foder som är baserat på lax, salmopet ;)

Är du säker på det? Hundar behöver väl "riktigt" protein för att hålla sig friska? Vad skulle de vegetabiliska proteinerna vara utfyllnad för?
Men hittar man ett hundfoder med laxprotein är det förstås bättre, men jag är skeptisk ändå till att mata fisk med sånt :)
#9 - 9 maj 2007 11:56
Sonja skrev:
Är du säker på det? Hundar behöver väl "riktigt" protein för att hålla sig friska? Vad skulle de vegetabiliska proteinerna vara utfyllnad för?

Men hittar man ett hundfoder med laxprotein är det förstås bättre, men jag är skeptisk ändå till att mata fisk med sånt :)

Ja tyvärr är det ju så. Utfyllnad, tja, det är billigare med vegetabilier än riktigt kött. Sen kan dom inlinda det i fina termer som tex. L.I.P, som egentligen bara är en förkortning på vetegluten.
Fler och fler hundar blir ju tyvärr allergiska mot just gluten..
MEN tack och lov så har väl folk börjat få upp ögonen för det här och det finns bra foder på marknaden som inte innehåller spannmål och vegetabiliska proteiner, tex. Standardt (innehåller bara ris som enda "spannmål"), och Orijen som är ett nytt foder från Kanada. Vet inte hur det är med Salmopet, men det är också ett bra foder för överkänsliga hundar.

Men NU pratar vi räkor ;).. och nä, skulle inte heller ge mina räkor hundmat, det får hundarna istället ;)
#10 - 10 maj 2007 00:13
Det är väldigt intressant det du skriver, Tigerlily. Jag är ingen hundmänniska, men har ju sett hur många av vänner och bekantas hundar som har eksem och allerier.
Ännu mindre anledning att mata akvariedjur med hundmat :)
#11 - 10 maj 2007 09:08
hmm vad lustigt men denna tråden är inte markerad för mig så jag ser att ngn har skrivit i den ungefär som om jag varit här inne och läst de nya inläggen men ändå inte...

Tjejen jag fått receptet av säger att ju mer kött i hundfodret dessto bättre ??
hon har odlat sniglar och räkor på detta foder i snart 5år och corrysar i snart 3...
Hennes temp i karen är 22-24grader och de frodas och lever gott tydligen.
#12 - 10 maj 2007 09:15
peterhaack skrev:
hmm vad lustigt men denna tråden är inte markerad för mig så jag ser att ngn har skrivit i den ungefär som om jag varit här inne och läst de nya inläggen men ändå inte...

Tjejen jag fått receptet av säger att ju mer kött i hundfodret dessto bättre ??

hon har odlat sniglar och räkor på detta foder i snart 5år och corrysar i snart 3...

Hennes temp i karen är 22-24grader och de frodas och lever gott tydligen.

Det där med att trådarna ibland inte markeras när det är nytt händer mig ibland också.

Det låter verkligen jättekonstigt med det foderreceptet. Jag skulle aldrig mata mina fiskar med sånt.
Men det kan ju vara skillnad på ämnesomsättning mm på snäckor och räkor. Fast personligen är jag skeptisk, även om tjejen med receptet säger att hon matat i flera år med det. Jag är alldeles för rädd om mina akvarieinnevånare för att chansa med något jag inte tror på, och som jag t.o.m tror är skadligt.

Det är bra med såna här trådar i alla fall. Man får läsa om hur andra gör.
#13 - 10 maj 2007 10:05
Sonja skrev:
Det där med att trådarna ibland inte markeras när det är nytt händer mig ibland också.

Det låter verkligen jättekonstigt med det foderreceptet. Jag skulle aldrig mata mina fiskar med sånt.

Men det kan ju vara skillnad på ämnesomsättning mm på snäckor och räkor. Fast personligen är jag skeptisk, även om tjejen med receptet säger att hon matat i flera år med det. Jag är alldeles för rädd om mina akvarieinnevånare för att chansa med något jag inte tror på, och som jag t.o.m tror är skadligt.

Det är bra med såna här trådar i alla fall. Man får läsa om hur andra gör.

Så sant så Sonja forumen gör att vi blir klokare och river vår hår mer haha av att få veta mer men då rä det tur ibland att man får se hur det går hos andra, och om du kollar Applesnail.net så är där flera foder till bland adå snäckor som är just hundmatsbaserade.

Inte sagt att det är bra för det men verkar ju vara vanligt så ibland får man prova lite för att kanske vinna lite eller förlora och då är det ju tur att ngn gör det iaf haha, jag e rädd om mina invånare med men man får ju försöka lite och se vad man finner kan säga att fiskarna som åt detta igår fortfarande lever och snäckor räkor och malar med GuldHugo har tillochmed sett till att rensa röret och fått kärringa till att lägga ägg så det verkar ju iaf helt ok ännu..

Jag fortsätter med fortlöpande information om detta..
#14 - 10 maj 2007 11:39
Nej jag tror inte alls att det är dödligt rakt av ;) Och jag skulle inte bli så förvånad om just snäckor tål det bra.
Det som bekymrar mig är fisk som får det hela tiden från yngel till säljklar, för hon med receptet var lite mer åt odlarhållet tror jag?
Jag tror det är två saker som inte är bra här, först så har fisk svårt att bryta ner sådan mat och kan få knölar mm på kroppen.
Sen så kan det mycket möjligt vara så att fiskarna/ynglen växer fort av det... fast det låter rätt motsägelsefullt. Och snabbvuxen fisk kan få kortare livslängd, och dessutom få märklig kroppsform mm... det har jag läst någonstans... det låter troligt i alla fall ;) (hjälp vad jag svamlar).

Det är säkert inga problem att du matar dina akvariekompisar med maten om du växlar om med annat. I alla fall till fiskarna.

Visst är det så, folk provar olika saker. Ibland blir det jättebra och andra gånger mindre bra.
Men jag fortsätter nog slabba med hemgjord räkmix med lite musslor mm :D
Dags att göra en omgång snart igen. Det blir myyycket disk efteråt.
#15 - 10 maj 2007 12:14
Nej som jag sa med så är det mer godis och då snäckorna är riktigt förtjusta i det hela så blir det bra då jag tillsatt Kalk via Caco3 i dessa med...

Disk ja fy mixer skålar silar slevar man skulle tro man gjorde mat till 12 ist för 7 haha..

Ha det fint sonja.. och tack för att du delar med dig
#16 - 10 maj 2007 17:25
Silar du räkmixen? Hm... det borde jag nog testa också. Fast då blir det ännu kladdigare och ännu mer disk ;)
#17 - 14 maj 2007 13:20
Jag använder istället sojaproteinmjöl som tillsats i mitt foder. Har tidigare använt oxhjärta till mina ancistrusar och äppelsnäckor men bytade den inriktningen efter att ha läst lite varierande information vad gäller fysiologi och näringskost. Så numera är det antingen frysmat med räkor eller vit fisk alternativt torkat foder där sojaprotein tillsätts diverse färska grönsaker och vitaminer beroende på säsong.

Kanske något för er som vill prova?

MVH

Sabina
#18 - 14 maj 2007 17:47
Det låter mycket vettigare i mina öron i alla fall. Är det för att få en "fetare" mat för akvariedjuren att växa på?
#19 - 15 maj 2007 08:55
Jag gör egen mat dels på grund av ett stort intresse och dels för att jag vill veta att mina vänner får en allsidig och bra kost där jag varierar mellan köpt och egenproducerat foder. Jag tycker om att veta att de får foder utan konserveringsmedel och där jag känner till alla råvarorna. Jag gör dessutom av med en ansenlig mängd foder i mina akvarium så det är ganska praktiskt också. Jag har även en viss försäljning av fodret i samband med att jag säljer snäckor eller ancistrus.

Fodret blir ju inte så mycket fetare om man menar just i fetter men däremot blir det rikare på protein och essentiella aminosyror. Jag varierar ibland med en enbart vegetabilisk kost för ancistrusarna och snäckorna men om man bara använder vegetabiliskt foder kräver det större mängder (skitar mer lite mer) och det är svårare att se till att de får i sig allt som de behöver.

MVH

Sabina
#20 - 15 maj 2007 15:47
Tack ska du ha :) Jo självklart menade jag näringsrikare på växtprotein när jag skrev fet, inte fet i sig själv.
Det var just soyaproteinmjölet jag var nyfiken på.

Annons