Fick ett recept från en som odlar snäckor och räkor... samt säljer detta fodret på nätet..
Då jag inte e member här inne och kan posta så hänvisar jag till denna länken ist..
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=1327
peterhaack skrev:tänkte jag inte på direkt men personen har Corrysar med som denna matar dessa med och odlar, och en del foder innehåller ju proteiner så om det gör så mycket kan man undra...
Men men vi får väl se vad som händer.
Tigerlily skrev:grejen är det att dom flesta hundfoder är mestadels baserat på vegetabiliskaproteiner, det är ju enbart för utfyllnad, men det skriver dom ju inte ut på förpackningarna...
det finns ju dock bra foder, sen finns det ju foder som är baserat på lax, salmopet ;)
Sonja skrev:Är du säker på det? Hundar behöver väl "riktigt" protein för att hålla sig friska? Vad skulle de vegetabiliska proteinerna vara utfyllnad för?
Men hittar man ett hundfoder med laxprotein är det förstås bättre, men jag är skeptisk ändå till att mata fisk med sånt :)
peterhaack skrev:hmm vad lustigt men denna tråden är inte markerad för mig så jag ser att ngn har skrivit i den ungefär som om jag varit här inne och läst de nya inläggen men ändå inte...
Tjejen jag fått receptet av säger att ju mer kött i hundfodret dessto bättre ??
hon har odlat sniglar och räkor på detta foder i snart 5år och corrysar i snart 3...
Hennes temp i karen är 22-24grader och de frodas och lever gott tydligen.
Sonja skrev:Det där med att trådarna ibland inte markeras när det är nytt händer mig ibland också.
Det låter verkligen jättekonstigt med det foderreceptet. Jag skulle aldrig mata mina fiskar med sånt.
Men det kan ju vara skillnad på ämnesomsättning mm på snäckor och räkor. Fast personligen är jag skeptisk, även om tjejen med receptet säger att hon matat i flera år med det. Jag är alldeles för rädd om mina akvarieinnevånare för att chansa med något jag inte tror på, och som jag t.o.m tror är skadligt.
Det är bra med såna här trådar i alla fall. Man får läsa om hur andra gör.