Foder och nedsmutsning - ett experiment

#1 - 20 november 2003 16:26
Vid 15-tiden idag ställde jag upp 9 plastmuggar med 2dl vatten i varje bredvid ett akvarium. I varje mugg har jag hällt i ett kryddmått med 9 olika torrfoder. Tanken är att med tiden kanske få ett resultat som avslöjar oljiga hinnor på ytan, missfärgning av vattnet och kanske annat. Det är svårt att mäta upp exakt ett kryddmått av alla fodersorter men jag har gjort så gott jag kunnat.

De testade fodren är:
Hikari Cichlid Gold baby pellet
Sera Vipan flingor
O.S.I. Freshwater Aquarium Flake Food
Nutrafin Max Spirulina Algae Flake Food
O.S.I. Staple Micro-Pellets
JBL Novo Tab
JBL Novo Fect
Wardley Algae Discs
O.S.I. Spirulina Wafers

Ni får gärna testa fler sorter och även fryst foder och presentera resultatet här. Jag vet inte när det är bäst att läsa av resultaten, en dag, en vecka eller nått sånt.
#2 - 20 november 2003 17:24
kör du några tester på vattenvärdena också?
#3 - 20 november 2003 17:25
intressant idé förresten :)
#4 - 20 november 2003 18:36
Vattenvärderna kommer inte vara intressanta då det inte finns någon som helst biologisk balans i plastmuggarna. Idén fick jag av Kjell när han berättade om att han gjort ett liknande experiment för ett tag sen.
#5 - 20 november 2003 18:47
tänkte på tetra som menar att deras "pro" foder inte smutsar ner vattnet lika mkt(läs:snabbt?) och om det därför fanns ngn sådan skillnad dessa foder emellan..
#6 - 20 november 2003 19:22
hade jag haft tetra min pro så hade jag testat det också
#7 - 20 november 2003 19:45
Jag använder tetra min pro som huvudfoder. Har inte haft några problem med oljig yta. Matar 1ggr om dagen. Tydligen är det mindre aska i PROn än andra flingfoder.

//Peter
#8 - 21 november 2003 21:03
Rapport
-----------------
Jag har ritat en svart och en röd ring på ett vitt papper och för den bakom muggarna.

* Hikari Cichlid Gold baby pellet
Vattnet är ofärgat och väldigt grumligt. Jag kan se den svarta ringen men bara ana den röda.

* Sera Vipan flingor
Vattnet är orangefärgat och väldigt grumligt. Jag kan se den svarta ringen men bara ana den röda.

* O.S.I. Freshwater Aquarium Flake Food
Vattnet är svagt orangefärgat och svagt grumligt. Jag kan se båda ringarna utan problem.

* Nutrafin Max Spirulina Algae Flake Food
Vattnet är svagt grönfärgat och svagt grumligt. Jag kan se båda ringarna utan problem.

* O.S.I. Staple Micro-Pellets
Vattnet är ofärgat och grumligt. Jag kan se båda ringarna.

* JBL Novo Tab
Vattnet är svagt brunfärgat och grumligt. Jag kan se båda ringarna.

* JBL Novo Fect
Vattnet är svagt blågrönfärgat och grumligt. Jag kan se båda ringarna.

* Wardley Algae Discs
Vattnet är ofärgat och grumligt. Jag kan se båda ringarna ganska bra.

* O.S.I. Spirulina Wafers
Vattnet är ofärgat och grumligt. Jag kan se båda ringarna ganska bra.
#9 - 21 november 2003 22:02
Är det inte bättre att testa vattnet när fiskarna här ätid upp det och sedan sk.tit, för att se hur olika foder förorenar.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 november 2003 22:28
Är det inte bättre att testa vattnet när fiskarna här ätid upp det och sedan sk.tit, för att se hur olika foder förorenar.

Bättre är det säkert, men betydligt svårare eftersom olika fiskar får i sig olika mycket.
Tycker ändå att denna test är intressant: Anledning - den vanligaste orsaken till att ett akvarium går åt skogen är övermatning och även om man matar korrekt så blir det alltid en del rester över. Denna test visar vilket foder som skitar ner mest vid övermatning.
Kommer med intresse att följa fortsättningen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 21 november 2003 23:20
Jag gör testet främst för att se om jag får en oljehinna på ytan av något eller några av fodren. Ännu kan jag inte se något sådant.
#12 - 22 november 2003 07:57
"den vanligaste orsaken till att ett akvarium går åt skogen är övermatning", 1 ml på 2 dl = 5 ml per liter översätt det till ett 100 liters akvarium så torde den övermatningen synas i testen.
#13 - 22 november 2003 11:14
Det är väl inte omöjligt att oljehinnan som du kallar det, är ett resutat av att maten gått igenom fiskarnas tarmar?
#14 - 22 november 2003 18:55
Samtliga tester har nu fått en hinna på ytan.
#15 - 23 november 2003 19:54
Nu är testet slut för det började lukta. Som sagt fick jag en hinna av alla foder. Alla foder har grumlat men de som grumlat överlägset minst är "O.S.I. Freshwater Aquarium Flake Food" och "Nutrafin Max Spirulina Algae Flake Food". Resterande foder är det omöjligt att se ringarna igenom medans det ovan förstnaämnda (OSI) nästan inte grumlat alls.

Annons