Foder hjälp

#1 - 5 december 2011 22:25
Hej, låter detta som att det är okej för mina Mbunas att äta?
Jag har Rödzebra, Golden, Hongis just nu.

"Sjunkande Räkpellets passar små & medelstora fiskar"

Innehåller en extremt proportionell balansering naturliga vitaminer och fett för att öka Vigör och färg hos tropiska fiskar.
Innehåll: Vitfiskmjöl, vetemjöl, torrjäst, kasein, skaldjur, alger, tång fiskmjöl, fiskolja, lecitin.
Analys: Råprotein = 46,2% råfett = 8,9% växttråd = 2,3% fuktighet = 10%"

Såg nämligen ruskigt bra priser på detta online och jag slipper mer än gärna att åka iväg till stan för att handla foder.
Mvh
#2 - 5 december 2011 22:34
kolla så att det är för mbunas bara..
#3 - 5 december 2011 22:36
du kan nog ha detta o varva med lite. men till malawi behöver du nått med mer spirulina. mer grönt foder asså. de är herbivorer nämligen.

haha gillar utrycket :Innehåller en extremt proportionell balansering.

​hur fan är nått extremt proportionerligt??
#4 - 5 december 2011 22:44
Gör eget istället, billibilligt!

Köket luktar som en taskig fylla i ett par dagar men det är både lätt och kul!

750g ärtor
300 g spenat
500 g räkor
150 g musslor
150 g blåbär
2 msk spirulina och lite gelatin. Spirulinan är väl egentligen till för att ge fisken lite färg, vettefan om det funkar egentligen.
#5 - 5 december 2011 23:00

750g ärtor

300 g spenat

500 g räkor

150 g musslor

150 g blåbär

2 msk spirulina och lite gelatin. Spirulinan är väl egentligen till för att ge fisken lite färg, vettefan om det funkar egentligen.

Haha..taskig fylla.. xD

Jo det kan ju också vara en idé men hur går liksom allt till då? Man blandar allt och man lägger det i en påse och fryser ned det väl? Hur skall liksom fodringen gå till, jag slänger i en teskeds-klump om dagen eller? Är det inte risk att det blir fishfight över just klumpen då?

mvh
#6 - 6 december 2011 01:12
ja du mixar allt o plattar ut i en påse. har du aldrig köpt räkmix? man bryter av en eller ett par bitar o slänger i. o ja det blir fight om maten. men det är ju bara bra.
#7 - 6 december 2011 01:13
här har du mer utfärligt hur man gör. med bilder o allt :)

http://www.ciklider.se/artiklar/mp_rakmix.shtml
#8 - 6 december 2011 16:03
Ah, tack för länken! :)

Hur länge tror ni en påse varar för 25 Mbunas med denna blandningen? Det är ju ändå över 2 kilo mat, borde väl räcka i ena 3-4 månader? lr jag kanske är ute och cyklar helt?

Receptförslag standardmix
1 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
15 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar
#9 - 6 december 2011 16:14
tja nått sånt kanske. beror på hur myclet du matar o hur ofta.
#10 - 6 december 2011 16:29
Gick ner till köket och höll upp en 1kg tung oboy påse för att kunna föreställa mig hur mycket mat det skulle vara. Kom fram till att det skulle ju vara som 2 st oboypåsar. En sjuhelvetes massa käk, för ett pris under 100 lappen mer eller mindre för 10 minuters jobb. Låter bra i mina öron iaf. :)

om det inte vore för att Spirulina vart så jäkla dyrt läste jag nyss..gosh. >.<
#11 - 6 december 2011 16:35
det tar en timme för mig, det skall mixas ORDENTLIGT!

Nu kommer folk säga att det blir dåligt efter 2 månader. Jag hävdar bestämt att det håller upp till 4-6 månader.
#12 - 6 december 2011 17:39
Jag funderar mer och mer på att göra en räkmix till mitt sällskapsakvarie innehållande bara kornivorer, hur skulle en bra uppsättning se ut till dom? Ju mindre desto bättre :p

Googlade lite och fann detta receptet:
1kg Räkor med skal mixade med 1 kg ärtor, några droppar multivitamin för djur och lite gelantin.

Räcker detta? Och ska man ha så mycket ärtor trots att det är till kornivorer? Tänkte väl kanske köra med Astaxantin, eller ska man köra det tillsammans med Spirulina eller bara Spirulina?!
#13 - 6 december 2011 17:51
gjorde 250 g räkor 100 g ärtor, 150 g musslor och 150 g torsk (funkar som bindemedel)
#14 - 7 december 2011 18:53
gjorde 250 g räkor 100 g ärtor, 150 g musslor och 150 g torsk (funkar som bindemedel)

Om jag plockar bort musslorna så känns det ju som en okej räkmix :) Astaxantin, är det något man helst ska ha till just malawi för att få fram färg eller vill man ge det även till "vanliga" fiskar? Samma med spirulina?
#15 - 7 december 2011 19:07
Det är väl det i det mesta, i alla fall de jag köpt..
#16 - 8 december 2011 00:33
Det är väl det i det mesta, i alla fall de jag köpt..

Tänkte mest om jag skulle blanda i något sånt i mixen?
#17 - 8 december 2011 08:42
Ja, varför inte? :)
#18 - 8 december 2011 08:55

750g ärtor

300 g spenat

500 g räkor

150 g musslor

150 g blåbär

Kör du bara på det eller växlar du med något annat?
#19 - 8 december 2011 11:08
Kör enbart på den mixen till Malawi.

Apisto får blandat, smått fryst och räkmix.
#20 - 8 december 2011 11:22
Det tycker jag du skall göra, här har du en länk hur jag gör min räkmix, jag kör endast med denna mixen, funkar utmärkt till alla sjöciklider.Janne
http://malawi.forum24.se/malawi-about15.html
#21 - 8 december 2011 11:23
drlavey skrev:
Kör du bara på det eller växlar du med något annat?

Det tycker jag du skall göra, här har du en länk hur jag gör min räkmix, jag kör endast med denna mixen, funkar utmärkt till alla sjöciklider.Janne
[COLOR=#0033cc]http://malawi.forum24.se/malawi-about15.html[/COLOR]
#22 - 8 december 2011 11:24
Vanish skrev:
Tänkte mest om jag skulle blanda i något sånt i mixen?

#23 - 8 december 2011 11:25

Har ju förstått att det är vanligt att ha det till just malawiciklider, men hur är det med fiskar som skalarer, tetror, corydoras?
#24 - 8 december 2011 11:37
Vanish skrev:
Har ju förstått att det är vanligt att ha det till just malawiciklider, men hur är det med fiskar som skalarer, tetror, corydoras?

Jag har tyvärr aldrig haft dom fiskarna men jag räknar upp dom fiskarna jag har matat med min mix, ancistrus, discus, viktoriaciklider, malawiciklider, tanganganyikaciklider inklusive rätt så många grupper av vildfångade troffar, som tydligen bara kan mata med endast grönt om man läser allt som skrivs om det.Som tur är så läser inte fiskar böcker. Frågar du mig, så hade jag matat även dom fiskarna med min mix, jag tror inte dom är besvärligare än dom fiskarna jag räknade upp.
Janne

malawi.forum24.se
#25 - 8 december 2011 11:44
torkar man räkmixen så blir det ett jättebra malfoder.Det sjunker och smular inte
#26 - 8 december 2011 16:24
Jag har tyvärr aldrig haft dom fiskarna men jag räknar upp dom fiskarna jag har matat med min mix, ancistrus, discus, viktoriaciklider, malawiciklider, tanganganyikaciklider inklusive rätt så många grupper av vildfångade troffar, som tydligen bara kan mata med endast grönt om man läser allt som skrivs om det.Som tur är så läser inte fiskar böcker. Frågar du mig, så hade jag matat även dom fiskarna med min mix, jag tror inte dom är besvärligare än dom fiskarna jag räknade upp.

Janne

malawi.forum24.se

I den mixen använder du ju gelatin, hade för mig att du sagt att du inte använder det?

Och vad kostar egentligen astaxantinet från linkan, eftersom många säger just att det är dyrt? Kostnad vs hur mycket?
#27 - 8 december 2011 17:42
Vanish skrev:
I den mixen använder du ju gelatin, hade för mig att du sagt att du inte använder det?

Och vad kostar egentligen astaxantinet från linkan, eftersom många säger just att det är dyrt? Kostnad vs hur mycket?

Jag har slutat med gelatinet nu.Den tråden skrev jag innan jag slutade med gelatin.
Jag tror att det kostar ca 250 kr för 100gram, det är väldigt drygt, så det är ingen större kostnad.
Letar du kostnader så är räkmixen billigast, även med astaxhanhin.Janne

malawi.forum24.se
#28 - 8 december 2011 19:04
Jag har slutat med gelatinet nu.Den tråden skrev jag innan jag slutade med gelatin.

Jag tror att det kostar ca 250 kr för 100gram, det är väldigt drygt, så det är ingen större kostnad.

Letar du kostnader så är räkmixen billigast, även med astaxhanhin.Janne

malawi.forum24.se

Ah okej, tackar :) Ska se om jag bestämmer mig för att göra detta innan eller efter mina alp-resor, men helt klart är det dags att göra ett försök! Får hoppas mixern klarar av räkorna bara :p

Annons