Foder

#1 - 27 mars 2005 16:31
Har frågat om detta förut, men jag undrar: jag ska snart släppa i min ungfisk på 3 mån i stora akvariet. Har han nån chans att roffa åt sig nån mat? De tre stora firrarna är glupska. Varierar maten just nu med flingor, och det klarar även den lille, kan jag mata med dem ett tag tills han vuxit till sig? Han har inte tillräckligt stor mun för att kunna få i sig "kulorna" som jag brukar mata de vuxna med. Ärtor och sådant går bra.
Undrar också, brukar äldre fiskar jaga och trakassera små nykomlingar eller... ?
#2 - 27 mars 2005 18:58
Vad är det för fiskar då,lite svårt att veta annars.
MVH Richard
#3 - 27 mars 2005 19:16
Guldfiskar

Jag har vanliga guldfiskar, ej slöjstjärt eller liknande.
#4 - 27 mars 2005 21:05
Visst kan du stoppa i ditt yngel tillsammans med de andra fiskarna, såvida ynglet inte får plats i munnarna på de stora *ler*.. du förstår nog vad jag menar *ler*

Du behöver inte vara orolig för att ynglet inte skall få tillräckligt med mat. Matar du på mer än ett ställe samtidigt så ökar du chanserna för ynglet att hinna fram. Sen kan du även mata lite vid utblåset vid pumpen. Då sprider sig maten ganska omgående runtomkring i karet vilket gör att alltid nån flinga hamnar brevid ynglet. Om du vill mata med "pellets" så kan du efter att de svällt en stund klämma lite försiktigt på några av dem. Då smular dem sönder sig och ynglet kan äta dem.

Lycka till!
#5 - 28 mars 2005 14:31
Tack för svaret, Elinor. Nej ynglet går inte in i föräldrarnas mun längre, han/hon är för tjock! Matningen kommer att gå bra, men är rädd att de stora ska jaga den lille och att han t.ex. fastnar bakom pumpen när ingen är hemma.
#6 - 28 mars 2005 15:36
Om du är rädd för att "han" ska bli jagad så kan du försöka att ge honom lite gömställen han kan försvinna in i, tänker på tätare växtlighet någonstans eller kanske lite rötter eller liknande..
#7 - 28 mars 2005 15:47
Jo, har funderat på det! Tack!
#8 - 1 juni 2005 19:04
Ynglet går nu tillsammans med sin mor och det fungerar bra!

Annons