foder

#1 - 31 augusti 2011 21:41
hej jag har en fråga om koj och guldfisk mat. kan man ge det till ciklider ?
#2 - 1 september 2011 04:51
helst inte. de innehåller så jäkla mycket fett så dina ciklider kommer bli överviktiga. har sett malawi som plivit matade med koi-mat. fyfan va de såg ut asså.
#3 - 1 september 2011 08:58
okej. min flickvän skulle köpa mat och då köpte hon koj mat. hur är det då till vanliga fiska som guppy
#4 - 1 september 2011 09:06
det är till koi. inget annat. gå o byt den o köp rätt foder för dina fiskar
#5 - 1 september 2011 20:41
vanliga fiskar som guppies äter ju "vanligt" flingfoder...
#6 - 2 september 2011 05:54
CarroAnn skrev:
vanliga fiskar som guppies äter ju "vanligt" flingfoder...

hmmm.....för det första...vad är då "vanligt" flingfoder ?

sist jag kollade så finns det typ 1254692124 st "vanliga" burkar i butiken.
alltifrån rena grönsaksflingor till rena animaliska flingor.
helt anpassat till olika fiskarter.

för det andra, guppies är normalt en ganska anspråklös firre, den tar och tål det mesta.
men även den har en viss begränsning.

foder till koi är om jag har fattat det rätt anpassat till firrar som egentligen är utelevande firrar.
dvs de tuffar normalt sett runt i dammar som har en temp som är långt under det vi har i normala
kar inomhus, ergo, maten är anpassad till en utelevande firre, inte en innelevande i ett kar med
23-29 grader i vattnet.

.
#7 - 4 september 2011 12:33
NEJ! absolut inte ska du göra det du kan ist köpa sera vipagran som alla fiskar kan äta, det är ett helfoder som räker länge
#8 - 4 september 2011 18:29
fast då skulle jag hellre säga tetra pro color.
#9 - 5 september 2011 13:40
Kensa skrev:

sist jag kollade så finns det typ 1254692124 st "vanliga" burkar i butiken.

alltifrån rena grönsaksflingor till rena animaliska flingor.

helt anpassat till olika fiskarter.

.

Då borde du veta att det finns ett foder som kallas "huvudfoder för akvariefisk" som är till för all akvariefisk. Sen finns det ju olika burkar på det, som är olika kvalitet och med betydlig prisskillnad. Välj det som passar din plånbok bäst eller välj ett kvalitetsfoder... Jag har ju verkligen ingen aning om hur du resonerar! -.-'
#10 - 5 september 2011 13:47
skulle nog aldrig nånsin köpa "huvudfoder till akvariefisk". verkar nästan vara det sämsta alternativet! finns inte en möjlighet att detta är bra för ALL akvariefisk. such bullcrap.

ne välj ett foder för de fiskar du har.
#11 - 5 september 2011 15:53
jag skulle absolut våga mata med koifoder.. det är ju inte så att du ska mata en livstid.. även i naturen går ju fiskar i perioder med mer och mindre fet mat.. fiskar äter ju generellt det som går in i munnen.. tom neontetror äter ju mindre fiskar och andra smådjur om de får chansen..

så som huvudfoder, tveksamt.. slänga burken för att damen köpt fel? absolut inte..

det finns så många som tycker så mycket att skulle man lyssna på alla skulle allt vara omöjligt.. är det en fisk som i naturen äter vegitabilisk kost ger man dem ju självklart det men så jävla noga tror jag inte att det är..
#12 - 5 september 2011 19:12
Jag har matat mina fiskar med koipellets, inga problem...
#13 - 5 september 2011 19:28
fast ni två, ettfett o bong. har inte ni lite större fiskar?

asså jag köper ditt argument till viss del ettfett. klart man KAN mata med det. men det jag ville få fram är att det inte är att rekomendera som huvudfoder eller det ENDA foder man har. men sure, nån gång kan de väl få smaka lite. tyvärr finns det ju många som bara kör med ett foder till sina fiskar år ut år in.
#14 - 6 september 2011 11:57
Jag är väl en av dom som bara kör samma foder år efter år, men det funkar för mig, mina fiskar trivs och leker och får inga bristsjukdomar.Janne

malawi.forum24.se
hannesc skrev:

asså jag köper ditt argument till viss del ettfett. klart man KAN mata med det. men det jag ville få fram är att det inte är att rekomendera som huvudfoder eller det ENDA foder man har. men sure, nån gång kan de väl få smaka lite. tyvärr finns det ju många som bara kör med ett foder till sina fiskar år ut år in.
#15 - 6 september 2011 15:19
hannesc skrev:

ja det har vi ju..

jo, förstod det.. är enig i huvudfrågan.. det är nog inte särskilt bra att mata sina malawi med koifoder men slår man ut en felköpt påse över en livstid tror jag att man har större risk att döda dem genom att typ.. ..dammsuga upp dem? procentuellt då.. :D
#16 - 6 september 2011 15:29
om man nu slår ut det då ja ;)
#17 - 6 september 2011 17:16
dammsuga akvariet ????????

det blir nog inte så bra det....

när vattnet kommer in i dammasugaren så går proppen, och dammsugaren stendör--------

sorry....kunde inte låta bli....

.
#18 - 6 september 2011 17:20
Kensa skrev:

när vattnet kommer in i dammasugaren så går proppen, och dammsugaren stendör--------

.

va? menar du att.. eh.. du.. jag kommer om en stund.. jag ska bara fixa en grej..

det här har utgjort ett smärre problem för mig en tid.. tack som fan..
#19 - 6 september 2011 18:03
Kensa skrev:

.

Jag har sett detta hända :p
#20 - 6 september 2011 18:09
Tllbaka till fodret, det är väl som med allt annat Hundmat kattmat osv, man maler ner allt som blir över vid slakt i en stor bytta, sen fylla på burkar och märker med whiskas/pedigree. När man är klar skrapar man upp det man spillt på golvet, fyller på samma burkar fast det står euroshopper på dom :p
#21 - 6 september 2011 18:11
haha.. för sant för att det ska vara kul..
#22 - 6 september 2011 18:28
haha.. för sant för att det ska vara kul..

Jag skojade inte, har pratat med folk som jobbar med just hundmat ;) Citat: Man blir rädd när man ser vad folk betalar för dyngan :s
#23 - 6 september 2011 18:31
ah.. det förklarar varför det inte var kul :S

Annons