födelsedagsfisk :D

#1 - 10 oktober 2009 20:20
Jag fick igår av mina snälla vänner 4 stycken små fiskar i en 1 liters glasflaska. Det är en vuxen neontetra och 3 små yngel, förmodligen dalmatinmolly och/eller neontetra. Hur fint det än må vara med dem i glasflaskan så tänkte jag ge dem ett lite mer värdigt hem och har därför kollat lite efter akvarium. Jag är inte speciellt intresserad av att skaffa något jättestort direkt, men ett litet kan kanske vara roligt att börja med, så får vi se hur det artar sig. Jag har tänkt mig att skaffa några till neontetror, kanske några körsbärsräkor och någon lite större fisk, i stil med makropod, och givetvis en och annan växt.

Det jag undrar är om ett 40 liters akvarium låter rimligt för det antalet fiskar? Jag har också läst att det är svårare att hålla koll på ett litet akvarium än ett stort. Borde jag ha ett större? Hur länge tror ni de kan klara sig i glasflaskan? Dvs, hur bråttom har jag?

Tacksam för snabba svar! :)
#2 - 10 oktober 2009 20:31
Det är ganska brottom, de kommer inte överleva nån längre tid i flaskan! ett 45Liters blir nog bra men en makropod är inget bra sällskap för den är duktigt aggressiv och kräver mycket större akvarium!
#3 - 10 oktober 2009 20:35
Skaffa inte fler fiskar förrän du kört in karet bara. Dvs. första månaden...
#4 - 10 oktober 2009 20:39
Jag kan ju lika gärna passa på att fråga om vart man kan ha ett akvarie i denna storlek också. Blir det alldeles för tungt att ha i en bokhylla? Borde ju inte väga mkt mer än 50 kg när det är fyllt iaf...
#5 - 10 oktober 2009 20:40
Nina82 skrev:
Skaffa inte fler fiskar förrän du kört in karet bara. Dvs. första månaden...

Nejdå :) Enda jag funderar på är om neontetran inte mår dåligt av att vara ensam för länge? Eller klarar den sig bra med ynglen som enda sällskap i några veckor till?
#6 - 10 oktober 2009 20:45
åheim skrev:
en makropod är inget bra sällskap för den är duktigt aggressiv och kräver mycket större akvarium!

Hmm okej. Vad jag läst om makropoden så funkar den med lugnare fiskar, typ neontetra, men det kanske mest är storleken på akvariet du tänkte på? Synd iaf, för den är väldigt fin. Men jag antar att jag kommer hitta massa andra fiskar jag tycker är fina när jag väl börjar kolla ordentligt i butikerna.
#7 - 10 oktober 2009 20:50
Låter som du lika gärna kan skaffa ett större kar med en gång för med ett yngelkar på 45L blir det inte plats för så mycket mer än några tetror och dina yngel [:o]
Din tetra bör helt klart få fler kompisar så småningom men slänger du i all fisk på en gång kommer du få nitrit i karet och det är giftigt för dina fiskar. Så vänta några veckor innan du släpper i fler fiskar..
#8 - 10 oktober 2009 22:26
Nina82 skrev:
Låter som du lika gärna kan skaffa ett större kar med en gång för med ett yngelkar på 45L blir det inte plats för så mycket mer än några tetror och dina yngel [:o]

Din tetra bör helt klart få fler kompisar så småningom men slänger du i all fisk på en gång kommer du få nitrit i karet och det är giftigt för dina fiskar. Så vänta några veckor innan du släpper i fler fiskar..

Å andra sidan tänkte jag inte ha så många fiskar precis. Känner att jag vill börja med ett litet och se om jag ens tycker det är roligt. Bor i studentlägenhet, så platsbristen är även den ett faktum. Senare kanske jag skaffar ett större om det börjar bli trångt och jag fortfarande vill ha fler :)
#9 - 10 oktober 2009 23:19
Makropod vill ha större kar än 40-60L plus så äter dom körsbärsräkor.
#10 - 10 oktober 2009 23:25
Ah, det på 40 liter som jag funderade på var sålt redan, så nu är vi uppe på 63 liter :P Är kanske lika bra ändå.

Är dvärgguramin eller kanske blå gurami bättre alternativ? Tycker att just labyrintfiskar verkar fina iaf. Sen tänkte jag att det kanske inte gör någonting om några körsbärsräkor blir uppätna eftersom de verkar yngla av sig som... kaniner?:P Fast man vill ju inte att alla ska försvinna direkt.
#11 - 11 oktober 2009 08:05
läs lite här om fiskarna. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
#12 - 11 oktober 2009 08:30
dhuron skrev:
läs lite här om fiskarna. http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Varför står det angivet olika minsta storlek på akvariumet på dvärgguramin? På snabbfaktan ovanför står det 60 cm och 60 liter, men i texten står det 80 cm. Vilket gäller? Om man inte har så många andra fiskar, går det bra i ett ca 60 liters då?
#13 - 11 oktober 2009 08:59
Ett akvarium är tyngre än man tror, med sand och allt... Om det är en ikea-bokhylla du har kan du inte sätta akvariumet i den! Det måste i så fall vara en mycket gediget byggd hylla med "riktigt" trä och stadiga skruvar.

Det som funkar är att sätta akvariumet på en byrå MEN då måste byråns ovansida vila på sidostyckena, om du förstår vad jag menar, så att den inte hänger endast i skruvarna.

Att sätta det på en ikea-liknande byrå som är av spånskiva är inte att rekommendera heller enligt mig. Skriv vad du har för möbler att välja på :)
#14 - 11 oktober 2009 09:15
toccata skrev:
Ett akvarium är tyngre än man tror, med sand och allt... Om det är en ikea-bokhylla du har kan du inte sätta akvariumet i den! Det måste i så fall vara en mycket gediget byggd hylla med "riktigt" trä och stadiga skruvar.

Det som funkar är att sätta akvariumet på en byrå MEN då måste byråns ovansida vila på sidostyckena, om du förstår vad jag menar, så att den inte hänger endast i skruvarna.

Att sätta det på en ikea-liknande byrå som är av spånskiva är inte att rekommendera heller enligt mig. Skriv vad du har för möbler att välja på :)

Hmm, när jag tänker efter lite så finns det inte alltför många ställen jag skulle kunna ha det på nu när jag funderar på ett lite större. En gammal tvbänk kanske, funkar det? Har funderingar på att hämta hit ett skåp från mina föräldrar i furu också. Det tror iaf min pappa håller för ett akvarium :P
#15 - 11 oktober 2009 10:15
Rockdoll skrev:
Hmm okej. Vad jag läst om makropoden så funkar den med lugnare fiskar, typ neontetra, men det kanske mest är storleken på akvariet du tänkte på? Synd iaf, för den är väldigt fin. Men jag antar att jag kommer hitta massa andra fiskar jag tycker är fina när jag väl börjar kolla ordentligt i butikerna.
Problemet med makropoden är att den kommer tycka att dina neontetror är mums filibabba... Jag vet av egen erfarenhet och den smög sig på neonerna när akvariet var släck och neonen var i dvala!
#16 - 11 oktober 2009 10:27
åheim skrev:
Problemet med makropoden är att den kommer tycka att dina neontetror är mums filibabba... Jag vet av egen erfarenhet och den smög sig på neonerna när akvariet var släck och neonen var i dvala!

Vilken elaking ;) Men jag har förstått nu att den inte är så lämplig för mig. Får försöka hitta någon annan fin.

Kollade på lite andra tetror också, och hittade då vinkeltetra som jag tycker är väldigt fin. Vad är det som gör att de kräver mer plats än neontetra?
#17 - 11 oktober 2009 10:28
Macropodus opercularis http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240&SOK=1 funkar med neoner, men de bör ändå ha ett större kar än 40 liter;).

@åheim, vilken makropod hade du då?
#18 - 11 oktober 2009 10:36
ansjo skrev:
Macropodus opercularis http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240&SOK=1 funkar med neoner, men de bör ändå ha ett större kar än 40 liter;).

@åheim, vilken makropod hade du då?
den du länkar till hade jag, de 3st jag hade i ett 240Liters rensade bort mina 20 neoner inom 1 mån. och jag såg en neonstjärt sticka ut ur mungipan när lyset gick på så det råder inga tvivel;)
#19 - 11 oktober 2009 10:39
Kul, men sådana går i ett kar i min lokala zoobutik med just neoner utan att det hänt något annat än att de fått yngel. Iofs hyffsat tätt planterat men att de skulle slakta ett stim neoner är jag tveksam till. Men det är jag det;).
#20 - 11 oktober 2009 10:53
Nu har jag ett akvarium på 63 liter som jag kan köpa om jag vill. Enda är att det saknar en glasskiva som lock eller vad man nu kallar det. Hur viktig är den? Och vart kan man få tag på en ny?
#21 - 11 oktober 2009 10:59
Den köper/beställer du hos en glasmästare och är något du bör ha om det inte är heltäckande ramp.
Den är oftast ganska viktig, lite beroende på hur man kör karet då den dels förhindrar de flesta fiskar att hoppa ur karet, hindrar grejer att åka ner i karet samt minskar avdunstningen av vatten från karet.
#22 - 11 oktober 2009 11:01
ansjo skrev:
Den köper/beställer du hos en glasmästare och är något du bör ha om det inte är heltäckande ramp.

Den är oftast ganska viktig, lite beroende på hur man kör karet då den dels förhindrar de flesta fiskar att hoppa ur karet, hindrar grejer att åka ner i karet samt minskar avdunstningen av vatten från karet.

Vad kan det kosta att fixa en sådan?
#23 - 11 oktober 2009 11:27
Skulle tippa på runt 70-80:-.
#24 - 11 oktober 2009 11:31
glöm inte att göra hörnen avfasade så att du kan stoppa ner mat där, plus att luft då kan komma ut, plus att sladdar från pump och liknande ska kunna gå ut där :)
#25 - 11 oktober 2009 16:06
Okej, update! Nu har jag köpt ett 63 liters akvarium, dock ett helt nytt. Kändes lika bra. Var ett paket med pump, doppvärmare och massa saker som man behöver :)

Nu, vad gör jag härnäst? 2 dagar sa hon i affären att jag skulle låta det stå innan jag kan släppa ner fiskarna. Är det lagom?
#26 - 11 oktober 2009 16:17
Du kan släppa ner fiskarna när du vill så länge det håller rätt temp.. ca. 23-27 grader.

Läs gärna lite om hur man startar ett akvarium genom att söka i forumet eller läsa bland artiklarna längst upp. Finns en hel del grejer att tänka på.
#27 - 11 oktober 2009 16:21
det med att personalen i djuraffärerna säger att man ska låta akvariet ska stå någon dag är fel. det händer ingenting utan några fiskar i akvariet, kör i ett par 3-4 fiskar och mata väldigt, väldigt sparsamt för att undvika nitrit. farligt ämne som inte är bra att ha.

mata lite ungefär varannan dag och precis så att fiskarna hinner äta upp det på 2 min.
#28 - 11 oktober 2009 16:37
eller om du vill så kan du köpa nitrivec och hälla i så får du i de bakterier som äter upp fiskbajs och överbliven mat ;)
#29 - 11 oktober 2009 16:43
nitrivec bör man ha i i vilket fall som helst men man bör ändå mata ytterst sparsamt den första tiden.
Se nitrivec som en hjälp att bilda bakterier i filtret, inte som en fulländad lösning.
Det tar tid även för nitrivec att fästa sig i filtret och bilda så mycket bakterier som det krävs för att karet ska vara någorlunda inkört.
#30 - 11 oktober 2009 17:01
Nina82 skrev:
nitrivec bör man ha i i vilket fall som helst men man bör ändå mata ytterst sparsamt den första tiden.

Se nitrivec som en hjälp att bilda bakterier i filtret, inte som en fulländad lösning.

Det tar tid även för nitrivec att fästa sig i filtret och bilda så mycket bakterier som det krävs för att karet ska vara någorlunda inkört.

tror att jag aldrig har använt något nitrevec någon gång :p.

men kör på att köpa nitrevec som nina82 sa.
#31 - 11 oktober 2009 17:03
macke_fisk skrev:
det med att personalen i djuraffärerna säger att man ska låta akvariet ska stå någon dag är fel. det händer ingenting utan några fiskar i akvariet, kör i ett par 3-4 fiskar och mata väldigt, väldigt sparsamt för att undvika nitrit. farligt ämne som inte är bra att ha.

mata lite ungefär varannan dag och precis så att fiskarna hinner äta upp det på 2 min.

Man kan låta vattnet stå nån dag för att bli av med klor.
#32 - 11 oktober 2009 17:07
macke_fisk skrev:
tror att jag aldrig har använt något nitrevec någon gång :p.

Nitrivec behövs ju visserligen bara när man startar upp första karet. Sen kan man ta slam från sina inkörda filter ist.
Vi har heller inte använt nitrivec mer än första uppstarten :)
#33 - 11 oktober 2009 17:08
Jag fick med 2 stycken flaskor med något som heter AquaSafe resp. Easybalance. På EasyBalance-flaskan står det att det stabiliserar pH och KH, reducerar fosfat och nitrat. AquaSafe står det bara att den gör kranvatten till fisksäkert vatten :P
#34 - 11 oktober 2009 17:09
man kan även ta sand från ett fungerande kar om man ska ha samma sand i det nya ;)
#35 - 11 oktober 2009 17:10
aquasafe tar bort kalk och metaller ur ditt kranvatten och är även bra för fiskens slemhinnor
#36 - 11 oktober 2009 17:11
Karet är alltså helt nytt. Allting är helt nytt. Aldrig ägt ett förr.
Bilagor:
#37 - 11 oktober 2009 17:11
*klor menade jag hehe
#38 - 11 oktober 2009 17:12
kör på nitrivec då. och köp ett nitrit dropp test så du har koll på om du matar för mycket ;)
#39 - 11 oktober 2009 17:28
icefudge skrev:
kör på nitrivec då. och köp ett nitrit dropp test så du har koll på om du matar för mycket ;)

Så jag måste köpa det också? Kan jag starta det ikväll och sen hälla i det imorgon isf?
#40 - 11 oktober 2009 17:32
Köper du nitrivec kan du nog skippa easybalance. Aquasafe skadar ju inte så eftersom du redan har det kan du ha i det men annars kan det kvitta. Vårt svenska vatten håller bra standard och innehåller inte så mycket konstigheter (för det mesta)..
#41 - 11 oktober 2009 17:42
Nina82 skrev:
Köper du nitrivec kan du nog skippa easybalance. Aquasafe skadar ju inte så eftersom du redan har det kan du ha i det men annars kan det kvitta. Vårt svenska vatten håller bra standard och innehåller inte så mycket konstigheter (för det mesta)..

Jag kan inte använda EasyBalance istället för Nitrivec då? Eftersom jag redan har det också.
#42 - 11 oktober 2009 17:46
Rockdoll skrev:
Jag kan inte använda EasyBalance istället för Nitrivec då? Eftersom jag redan har det också.

Har aldrig hört om easyBalance men det kan du säkert.. Så länge du bara matar ett par flingor varannan-var tredje dag de första veckorna så ska det inte vara några problem.
#43 - 11 oktober 2009 17:56
Kan man hälla sanden direkt på glasbotten? Eller måste man ha någon typ av frigolitskiva eller så under?
#44 - 11 oktober 2009 17:59
Rockdoll skrev:
Kan man hälla sanden direkt på glasbotten? Eller måste man ha någon typ av frigolitskiva eller så under?

Du kan hälla sanden direkt på glasbotten.
Ska du ha stora stenar kan det vara bra att antingen ha frigolitskiva i botten eller silikona fast en frigolitskiva under stenen.
#45 - 11 oktober 2009 18:00
Nina82 skrev:
Har aldrig hört om easyBalance men det kan du säkert.. Så länge du bara matar ett par flingor varannan-var tredje dag de första veckorna så ska det inte vara några problem.

Okej :) Vill ju starta det ikväll redan så mina fiskar kan få ett nytt hem snart! På EasyBalance-flaskan står det nåt om att det ser till att vattnet håller sig fräscht länge, blir mindre alger och så. Som sagt, stbiliserar pH och KH, reducerar fosfat och nitrat. Står dock inget om nitrit. (Om inte nitrit av någon anledning skulle kallas nitrate på engelska..?)
#46 - 11 oktober 2009 18:02
Nina82 skrev:
Du kan hälla sanden direkt på glasbotten.

Ska du ha stora stenar kan det vara bra att antingen ha frigolitskiva i botten eller silikona fast en frigolitskiva under stenen.

Jag har bara ganska så fin sand, typ 2-3 mm stora korn och sen en plaststen som dekoration :P Bara inte glaset spricker så är jag glad!
#47 - 11 oktober 2009 18:07
Rockdoll skrev:
Okej :) Vill ju starta det ikväll redan så mina fiskar kan få ett nytt hem snart! På EasyBalance-flaskan står det nåt om att det ser till att vattnet håller sig fräscht länge, blir mindre alger och så. Som sagt, stbiliserar pH och KH, reducerar fosfat och nitrat. Står dock inget om nitrit. (Om inte nitrit av någon anledning skulle kallas nitrate på engelska..?)

Nej. Nitrit och nitrat är inte samma sak. Hmmm... Är väldigt tveksam till det där nu när du skriver om att vattnet håller sig frächt länge och minskar alger. Sådana kemiska preparat brukar aldrig vara speciellt bra [:o]
Hade nog kört igång karet idag... Väntat till affären öppnar imorgon och köpt nitrivec så fort som möjligt (om du inte har annat för dig imorgon vill säga ;)). Pytsa i startdosen så fort som möjligt och sen haft i fiskarna imorgon kväll.
Du kan ha i fiskarna ikväll oxå om du tar det j**ligt lungt med matning :D
#48 - 11 oktober 2009 18:08
Rockdoll skrev:
Jag har bara ganska så fin sand, typ 2-3 mm stora korn och sen en plaststen som dekoration :P Bara inte glaset spricker så är jag glad!

Som akvarieägare kan man aldrig vara säker på att akvariet inte spricker men så länge det inte är fel på akvariet eller det inte står snett så ska det hålla :)
#49 - 11 oktober 2009 18:38
Nina82 skrev:
Nej. Nitrit och nitrat är inte samma sak. Hmmm... Är väldigt tveksam till det där nu när du skriver om att vattnet håller sig frächt länge och minskar alger. Sådana kemiska preparat brukar aldrig vara speciellt bra [:o]

Hade nog kört igång karet idag... Väntat till affären öppnar imorgon och köpt nitrivec så fort som möjligt (om du inte har annat för dig imorgon vill säga ;)). Pytsa i startdosen så fort som möjligt och sen haft i fiskarna imorgon kväll.

Du kan ha i fiskarna ikväll oxå om du tar det j**ligt lungt med matning :D

Ja, jag tycker också att det låter lite skumt, men farligt kan det väl iaf inte vara? Eller ska jag hoppa det helt?
Vissa av oss går ju i skolan mellan 8-3 imorgon, så ner till stan kommer jag inte förrän efter det. Hur länge måste det ha varit i innan fiskarna kan sättas ner? Och om jag sätter ner dem idag, ska jag ändå köpa det och hälla i imorgon? Jag har ju som sagt en neontetra och 3 yngel, tycker det känns elakt att inte mata ynglen så mycket nu i början. Kan jag mata normalt med nitrivec i? Borde jag skaffa ett par till neontetra som får vara där nu när det startas upp, för att "skita ner" liksom?

Det är ju en hel vetenskap det här med fiskar :P
#50 - 11 oktober 2009 18:47
Den flaska som de bor i just nu innehåller ju en del vatten och stenar från deras tidigare akvarie. Allt det borde hällas i dte nya när jag släpper ner fiskarna va?
#51 - 11 oktober 2009 18:50
Rockdoll skrev:
Ja, jag tycker också att det låter lite skumt, men farligt kan det väl iaf inte vara? Eller ska jag hoppa det helt?

Vissa av oss går ju i skolan mellan 8-3 imorgon, så ner till stan kommer jag inte förrän efter det. Hur länge måste det ha varit i innan fiskarna kan sättas ner? Och om jag sätter ner dem idag, ska jag ändå köpa det och hälla i imorgon? Jag har ju som sagt en neontetra och 3 yngel, tycker det känns elakt att inte mata ynglen så mycket nu i början. Kan jag mata normalt med nitrivec i? Borde jag skaffa ett par till neontetra som får vara där nu när det startas upp, för att "skita ner" liksom?

Det är ju en hel vetenskap det här med fiskar :P

Tycker du skippar EasyBalance. Tillför förmodligen inget positivt. Det som du skrev om är inget som gör varken från eller till mer än möjligtvis försvårar för karet att få en balans.
Släng i fiskarna ikväll om du vill. Mata inte idag. Imorgon när du kommer hem kan du pytsa i startdosen nitrivec och mata med ca. 2 krossade flingor, inte mer.
Mata med två krossade flingor varannan dag de första veckorna och skaffa inte fler fiskar under denna tid.
Dina yngel och tetran kommer fungera fint som startfisk och om du håller dig till matschemat kommer de förmodligen inte bajsa mer än vad filterbakterierna klarar av att bryta ner.
Matar du för mycket eller skaffar fler fiskar kommer inte filterbakterierna hinna med att bryta ner all skit och nitrit kommer bildas.
#52 - 11 oktober 2009 18:53
Rockdoll skrev:
Den flaska som de bor i just nu innehåller ju en del vatten och stenar från deras tidigare akvarie. Allt det borde hällas i dte nya när jag släpper ner fiskarna va?

Nej.. Det vattnet innehåller även massor med bajs och annat. Häll aldrig i transportvattnet när du köper fisk och detta vatten fungerar ungefär som transportvatten.
Stenarna kan du använda men inte vattnet.

Du kan ta lite av akvarievattnet och hälla i flaskan för att inte chocka fiskarna när du väl ska håva över dem dock.
#53 - 11 oktober 2009 18:54
Nina82 skrev:
Tycker du skippar EasyBalance. Tillför förmodligen inget positivt. Det som du skrev om är inget som gör varken från eller till mer än möjligtvis försvårar för karet att få en balans.

Släng i fiskarna ikväll om du vill. Mata inte idag. Imorgon när du kommer hem kan du pytsa i startdosen nitrivec och mata med ca. 2 krossade flingor, inte mer.

Mata med två krossade flingor varannan dag de första veckorna och skaffa inte fler fiskar under denna tid.

Dina yngel och tetran kommer fungera fint som startfisk och om du håller dig till matschemat kommer de förmodligen inte bajsa mer än vad filterbakterierna klarar av att bryta ner.

Matar du för mycket eller skaffar fler fiskar kommer inte filterbakterierna hinna med att bryta ner all skit och nitrit kommer bildas.

Okej, tack :) Hon i affären sa ungefär precis tvätom. Att jag definitivt skulle vänta ett par dagar innan jag lade ner fiskarna och att det nog var för små fiskar för att smutsa ner tillräckligt mycket.
#54 - 11 oktober 2009 18:56
ELLER så skippar du nitrivec helt och hållet. :)
#55 - 11 oktober 2009 18:57
Rockdoll skrev:
Okej, tack :) Hon i affären sa ungefär precis tvätom. Att jag definitivt skulle vänta ett par dagar innan jag lade ner fiskarna och att det nog var för små fiskar för att smutsa ner tillräckligt mycket.

Lita aldrig på personal i zoobutik ;)
#56 - 11 oktober 2009 18:59
Nina82 skrev:
Nej.. Det vattnet innehåller även massor med bajs och annat. Häll aldrig i transportvattnet när du köper fisk och detta vatten fungerar ungefär som transportvatten.

Stenarna kan du använda men inte vattnet.

Du kan ta lite av akvarievattnet och hälla i flaskan för att inte chocka fiskarna när du väl ska håva över dem dock.

Okej. Men dör de inte av chocken att komma till helt nytt vatten bara sådär? Jag menar, det är väl ändå ganska stor skillnad på att hälla ner lite av akvarievattnet i flaskan och att sen helt plötsligt komma till ett stort akvarie med bara det vattnet?

Jag tvättade nyss min plaststen som jag ska ha i, och den luktar ganska mycket ny plast. Är det normalt att såna dekorationsgrejer gör det? Och är det farligt för fiskarna på nåt sätt?
#57 - 11 oktober 2009 19:11
Johanski skrev:
ELLER så skippar du nitrivec helt och hållet. :)

Hur gör man då? Jag har ju bara ett 63 litersakvarium och det är väl svårare att få in en bra balans i ett sånt?
Bilagor:
#58 - 11 oktober 2009 19:13
@ Rockdoll

Tja det är en del man måste kunna för framförallt starten inte skall gå åt helsike. Så fort du matar så kommer fiskarna utsöndra kväve i form av ammonium. Detta ammonium tar sedan bakterier hand om och bryter ner till nitrat. Vägen till nitrat går över ämnet nitrit. Vid ett helt nytt filter så blir det ofta en liten "knyck" i nedbrytningskedjan och nitrit ansamlas i akvariet. Nitrit är farligt för fisk eftersom det tas upp i blodet och hindrar syreupptagningen. För att ettdera den här "knycken" skall utebli eller att den skall bli så lite som möjligt behöver man starta på ett speciellt sätt. Du styr detta med din matning - följ Ninas råd om matning varannan till var tredje dag annars kommer du riskera att döda dina yngel med hjälp av nitrit istället för att de får lite mat. Erfarenheten säger att fisk klarar lita föda bättre än nitrit.

Nitrivec och andra bakterielösningar (Easy balance är inget bakteriesubstrat - på beskrivningen verkar det istället vara en typ av organisk kolkälla för reducering av fosfat och nitrat och lovar att man inte skall behöva byta vatten på 6 mån. Jag är ytterst tveksam till sådana preparat som lovar detta och skulle tveka att använda dett vid en uppstart) gör att man för in framförallt bakterier som tar han om ammoniumet och gör det till nitrit men även tillför det den bakteriegrupp som förvandlar nitrit till nitrat. Vitsen att föra in dem varje dag är just att försök förse filtret kontunuerligt med en bakteriepopulation innan din egen är så stor att den klarar jobbet själv. Jag brukar alltid ge startkuren varje dag i tre veckor. Det går inte att överdosera.

I ditt läge nu så skulle jag göra färdigt akvariet, lägga i en halv matsked vanligt bordsalt sätta i fisken (saltets uppgift är att blockera fiskens upptag av nitrit) - låt bli att mata. I morgon skulle jag gå ner och köpa nitrivec eller ngt annat bakteriepreparat och mata ytterst försiktigt - bara några flingor var tredje dag första veckan, sedan lika lite varannan dag andra veckan och sedan samma lilla mängd varje dag. Sedan ökar du mängden. Ge också bakteriepreparatet varje dag (nitrivec 10 ml per dag i ditt akvarium vet jag funkar). Byt hels inte vatten om fiskarna inte visar förgiftningssymptom.

MVH Lasse

PS För att slippa för mycket osäkra faktorer vid en start så skulle jag skippa alla främmande ämnen som plasstenar, rötter och annat tills akvariet satt sig och fungerar biologiskt. Efter ca 4 veckor kan du sätta till sådant om du vill.
#59 - 11 oktober 2009 19:16
Hur gör jag med växterna? Kan jag göra nåt med dem innan jag stoppar i dem för att minska risken att få med nån typ av snigel eller så? För det är väl främst från växterna sådant kommer?
#60 - 11 oktober 2009 19:22
@Lasse

Tack för en utförlig beskrivning :) Verkar som att de flesta rekommenderar att göra ungefär så som du beskriver så det får nog bli så. Spelar det någon roll om det är med eller utan jod i saltet?
#61 - 11 oktober 2009 19:36
Skönt att Lasse kom och redde ut alla begrepp :) Det är trots allt han som är expert på ämnet ;)

Skölj av växterna noga innan du planterar dem. Snäckor kommer du få vare sig du vill eller ej. Men se det positivt, de städar karet till dig och gör bara nytta ;)

Du kan ha i vanligt salt (sådan som du kryddar maten med) och så länge du inte använder salt regelbundet är inte jod skadligt för fiskar om jag fattat rätt [:o]
Vi har iaf använt vanligt salt vid olika tillfällen utan att något oförutsett hänt.
Vill du vara helt säker kan du ju alltid köpa ektozon-salt men det kostar lite i överkant kan jag tycka [:o]
#62 - 11 oktober 2009 19:55
Det blir superfint. Älskar min anubiaplanta! Dock var den väldigt svår att plantera eftersom bladen täckte allt så var svårt att se så jag bara lade grus på rätt rötter :P Men nu ska jag börja fylla på vatten så får hoppas den sitter fast ordentligt.
#63 - 11 oktober 2009 19:59
Rockdoll skrev:
Det blir superfint. Älskar min anubiaplanta! Dock var den väldigt svår att plantera eftersom bladen täckte allt så var svårt att se så jag bara lade grus på rätt rötter :P Men nu ska jag börja fylla på vatten så får hoppas den sitter fast ordentligt.

Lycka till med ditt kar :)
Nu ska jag snart trilla i bingen ;)
#64 - 11 oktober 2009 20:21
Makropoder kan bli agressiva...
#65 - 11 oktober 2009 20:34
Okej, jag får inte ner den där jävla anubiaplanta! Den bara flyter upp hela tiden! Vad kan jag göra?
#66 - 11 oktober 2009 21:05
Knyt fast den med fiskelina på en rot.
#67 - 11 oktober 2009 21:07
wallström skrev:
Knyt fast den med fiskelina på en rot.

Har varken fiskelina eller rot. Men jag tror att jag fick ner den hyffsat bra nu. Har en plaststen som dekoration/gömställe bredvid. Tror du den kan fästa på den också på nåt vis?
#68 - 11 oktober 2009 21:13
Rockdoll skrev:
@Lasse

Tack för en utförlig beskrivning :) Verkar som att de flesta rekommenderar att göra ungefär så som du beskriver så det får nog bli så. Spelar det någon roll om det är med eller utan jod i saltet?

Enligt en gammal myt så skall det inte vara jod i saltet men allt tyder på att det just är en gammal myt. I de mängder som vi pratar om här så spelar det absolut ingen roll om det är en myt eller inte. Jag har pesonligen aldrig sett någon nackdel med jodsalt och då har jag saltat hårdare än jag beskrivit här.

MVH Lasse
#69 - 11 oktober 2009 21:17
Lasse skrev:
Enligt en gammal myt så skall det inte vara jod i saltet men allt tyder på att det just är en gammal myt. I de mängder som vi pratar om här så spelar det absolut ingen roll om det är en myt eller inte. Jag har pesonligen aldrig sett någon nackdel med jodsalt och då har jag saltat hårdare än jag beskrivit här.

MVH Lasse

Okej, men då häller jag väl i lite salt då :P
Måste nog vänta tills imorgon med att släppa ner fiskarna ändå, vattnet är alldeles för kallt just nu och det blir ju inte varmare sådär jättefort med bara en liten doppvärmare. Kan man typ värma upp lite vatten i en kastrull och hälla i så det går fortare?

Hur gör jag sedan med vattnet när det varit igång någon månad? Jag tänker på salthalten mest. Kan jag låta det vara bara och låta salthalten sjunka allteftersom man gör vattenbyten?
#70 - 11 oktober 2009 21:49
Det lilla salt du har i gör varken till eller från - du skall bara lägga i det en gång under tiden. Det späds ut vid vattenbytena. vänta med fiskarna till det är tempererat och Aqua safe skall du lägga i (tar bort klor och tungmetaller)

MVH Lasse
#71 - 11 oktober 2009 22:02
Lasse skrev:
Det lilla salt du har i gör varken till eller från - du skall bara lägga i det en gång under tiden. Det späds ut vid vattenbytena. vänta med fiskarna till det är tempererat och Aqua safe skall du lägga i (tar bort klor och tungmetaller)

MVH Lasse

Nu har jag hällt i salt och AquaSafe och startat igång pumpen. Är det nödvändigt att blåset är igång på pumpen hela tiden? Tänkte hälla ner lite av vattnet från akvariumet till fiskarna nu också så de vänjer sig lite sakta. Men annars är det väl bara att sova på saken och kolla av temperaturen imorgon igen :)
#72 - 12 oktober 2009 07:01
pumpen ska vara igång hela tiden. ha pumpen så att det krusar på vattenytan.
#73 - 12 oktober 2009 15:27
macke_fisk skrev:
pumpen ska vara igång hela tiden. ha pumpen så att det krusar på vattenytan.

Pumpen är såklart igång hela tiden, men det "blåser" runt ganska rejält och det finns en ventil så man kan stänga av blåset bara. Fast det är väl bra med lite strömt och mycket syre antar jag ^^

Helt otroligt, finns två djuraffärer i stan, och båda hade slut på Nitrivec eller liknande medel. Den ena kunde få in till imorgon eftermiddag, något som tydligen skulle vara som Nitrivec men hette någonting annat på S tror jag. Hon som hade affären var väldigt mån om att påpeka att jag måste ha igång akvariet i en vecka innan jag kunde lägga i fiskarna.

Så, borde jag vänta iaf tills jag får tag i det här medlet, eller ska jag släppa i dem redan nu?
Bilagor:
#74 - 12 oktober 2009 16:00
Rockdoll skrev:
Pumpen är såklart igång hela tiden, men det "blåser" runt ganska rejält och det finns en ventil så man kan stänga av blåset bara. Fast det är väl bra med lite strömt och mycket syre antar jag ^^

Helt otroligt, finns två djuraffärer i stan, och båda hade slut på Nitrivec eller liknande medel. Den ena kunde få in till imorgon eftermiddag, något som tydligen skulle vara som Nitrivec men hette någonting annat på S tror jag. Hon som hade affären var väldigt mån om att påpeka att jag måste ha igång akvariet i en vecka innan jag kunde lägga i fiskarna.

Så, borde jag vänta iaf tills jag får tag i det här medlet, eller ska jag släppa i dem redan nu?

Som sagt.. Många som jobbar i butikerna har ingen egen erfarenhet av akvaristik utan har endast tagit en intensivkurs eller liknande. Åker du till en butik som endast inriktar sig på akvaristik så kommer du hitta mer pålitlig personal.

Du KAN ha i fiskarna nu om du ABSOLUT inte fuskar med matningen utan följer det råd som du fått.

Du råkar inte känna till någon som har ett fungerande akvarium som du kan få lite filtergojs av?
#75 - 12 oktober 2009 16:05
Nina82 skrev:
Som sagt.. Många som jobbar i butikerna har ingen egen erfarenhet av akvaristik utan har endast tagit en intensivkurs eller liknande. Åker du till en butik som endast inriktar sig på akvaristik så kommer du hitta mer pålitlig personal.

Du KAN ha i fiskarna nu om du ABSOLUT inte fuskar med matningen utan följer det råd som du fått.

Du råkar inte känna till någon som har ett fungerande akvarium som du kan få lite filtergojs av?

Hon pratade förstås om att hon hade eget akvarium hemma också, men jag känner ändå att jag tar allt som folk i djuraffärer säger med en nya salt. Vet ju själv hur det var när jag sysslade med hamstrar och man pratade med personalen där :/ Fiskar lär ju vara ännu känsligare.

Killen som jag fick fiskarna av har ju ett akvarium som verkar fungera. Han har ju iaf fått yngel. (Dock överglänste jag honom lite idag med det jag läst mig till i helgen nu ;) ) Men funkar det bra då att bara ta lite filtergojs av honom? Hur gör man det?
#76 - 12 oktober 2009 16:16
Rockdoll skrev:
Hon pratade förstås om att hon hade eget akvarium hemma också, men jag känner ändå att jag tar allt som folk i djuraffärer säger med en nya salt. Vet ju själv hur det var när jag sysslade med hamstrar och man pratade med personalen där :/ Fiskar lär ju vara ännu känsligare.

Killen som jag fick fiskarna av har ju ett akvarium som verkar fungera. Han har ju iaf fått yngel. (Dock överglänste jag honom lite idag med det jag läst mig till i helgen nu ;) ) Men funkar det bra då att bara ta lite filtergojs av honom? Hur gör man det?

Ta en burk/plastpåse och fyll kallt vatten eller vatten från akvariet. Plocka ur filtret från hans pump och krama ur det i burken/plastpåsen. Åk hem så snart som möjligt och häll i det i akvariet.
Filtergojset kommer sedan sätta sig i ditt filter och vips har du alldeles gratis nitrivec ;)
Skadar visserligen inte att skaffa nitrivec eller likvärdigt preparat men gör du bara som ovan så behöver du inte nitrivec.
Tänk bara på att du ändå måste vara mycket noga med att inte övermata.
#77 - 12 oktober 2009 16:21
Nina82 skrev:
Ta en burk/plastpåse och fyll kallt vatten eller vatten från akvariet. Plocka ur filtret från hans pump och krama ur det i burken/plastpåsen. Åk hem så snart som möjligt och häll i det i akvariet.

Filtergojset kommer sedan sätta sig i ditt filter och vips har du alldeles gratis nitrivec ;)

Skadar visserligen inte att skaffa nitrivec eller likvärdigt preparat men gör du bara som ovan så behöver du inte nitrivec.

Tänk bara på att du ändå måste vara mycket noga med att inte övermata.

Så då kan jag sätta ner fiskarna idag? Neontetran börjar se lite ledsen ut nämligen :( Men ynglen simmar runt och har sig!
#78 - 12 oktober 2009 16:32
Sätt ner fiskarna direkt! Sen fixar du lite gojs, och följer resterande råd du fått av nina och andra :)
#79 - 12 oktober 2009 16:37
Johanski skrev:
Sätt ner fiskarna direkt! Sen fixar du lite gojs, och följer resterande råd du fått av nina och andra :)

Nu direkt, som i nu nu? :O otäckt! ;)

Är bara lite fundersam hur jag ska få ur fiskarna ur flaskan och ner i akvariet. Har visserligen bytt en hel del av vattnet i den till vatten från akvariet, men jag vill väl inte få för mkt av det i akvariet ändå? Eller?
#80 - 12 oktober 2009 16:44
Har du koppat i ett tag så häll ut fiskarna från flaskan genom en håv och håva i dem i akvariet. :)
#81 - 12 oktober 2009 17:00
Johanski skrev:
Har du koppat i ett tag så häll ut fiskarna från flaskan genom en håv och håva i dem i akvariet. :)

det gick inte riktigt lika smidigt som jag hade hoppats, men nu är de nere i akvariet iaf :) Fick bli att stoppa ner hela flaskan tillslut, så just nu ligger den också på botten, får väl ta upp den senare. Ynglen verkar pigga och simmar runt, men tetran ligger gömd bakom flaskan. Tror ni den kommer piggna till snart eller är den gone lost forever?
#82 - 12 oktober 2009 17:50
Grattis! Har oxå blivit förärade neontetror i en vodka flaska på en födelsedag för länge sedan [:o]...
(undrar fortfarande hur de fick i de stackarna i flaskan, tratt eller :confused:?)
#83 - 12 oktober 2009 17:52
Grattis! Har oxå blivit förärade neontetror i en vodka flaska på en födelsedag för länge sedan [:o]...

(undrar fortfarande hur de fick i de stackarna i flaskan, tratt eller :confused:?)

Haha, tack! Jadu, det har jag inte tänkt på faktiskt. Måste fråga!
#84 - 12 oktober 2009 21:39
Ett tips. När du kramar ur din kompis filter så gör det i en hink med några liter vatten. Häll det på någon eller några flaskor som du ställer i kylen. Ta sedan varje dag och skaka om i flaskan och ta ca en halv kaffekopp i ditt akvarium. Du kan använda samma flaska tills det luktar ur dem.

MVH Lasse
#85 - 16 oktober 2009 19:44
Fiskarna verkar bli trötta av att det är så mkt cirkulation i karet :/ Såg idag att de låg stilla på botten. När jag provade att stänga av blåset på pumpen ett tag så blev de lite livligare. Kan det vara det som gör det, eller kan det vara något annat?
#86 - 16 oktober 2009 19:56
Går det inte justera flödet eller rikta blåset mer upp/bak?
Har du mycket växter? Växter ger lite "lä" för fiskarna så det inte stormar i hela karet..
#87 - 16 oktober 2009 20:07
Nina82 skrev:
Går det inte justera flödet eller rikta blåset mer upp/bak?

Har du mycket växter? Växter ger lite "lä" för fiskarna så det inte stormar i hela karet..

Jodå, det går att reglera, men jag tänkte att det skulle vara bra med mycket cirkulation så jag har haft det på nästan max fram tills nu (finns inte så många mellanting). Men nu stängde jag av så att det inte kommer några luftbubblor alls (krusar dock fortfarande en del på ytan), samt riktade det ännu mer uppåt och bakåt, så hoppas att det hjälper. Kan inte så mycket om pumpar dock, och instruktionsboken till den var inte så väldigt informerande.

Jag har inte jättemycket växter än, men de är mest på stället bakom stenen och den stora växten. Kanske för att det är lugnare där.

Blir mest bara lite orolig att de inte mår bra eftersom de låg still på botten. (de började ju dock simma runt när jag stängde av pumpen en stund). Sen blir jag lite orolig över att de inte äter när jag ger dem mat. Har matat 2 ggr nu sen jag startade det och varje gång har det bara varit ett par av ynglena som ätit. Det är som att de inte fattar att det finns mat utan fortsätter simma runt nere vid botten istället.
#88 - 16 oktober 2009 20:15
Rockdoll skrev:
Jodå, det går att reglera, men jag tänkte att det skulle vara bra med mycket cirkulation så jag har haft det på nästan max fram tills nu (finns inte så många mellanting). Men nu stängde jag av så att det inte kommer några luftbubblor alls (krusar dock fortfarande en del på ytan), samt riktade det ännu mer uppåt och bakåt, så hoppas att det hjälper. Kan inte så mycket om pumpar dock, och instruktionsboken till den var inte så väldigt informerande.

Jag har inte jättemycket växter än, men de är mest på stället bakom stenen och den stora växten. Kanske för att det är lugnare där.

Blir mest bara lite orolig att de inte mår bra eftersom de låg still på botten. (de började ju dock simma runt när jag stängde av pumpen en stund). Sen blir jag lite orolig över att de inte äter när jag ger dem mat. Har matat 2 ggr nu sen jag startade det och varje gång har det bara varit ett par av ynglena som ätit. Det är som att de inte fattar att det finns mat utan fortsätter simma runt nere vid botten istället.

Det viktigaste är att det blir vågor på ytan. Det är det som syresätter vattnet. Bubblorna kan du vara utan.

Ser de magra ut? Förmodligen simmar de och plockar mellan måltiderna så att säga, men observera dem noga och se om de magrar eller får sjukdomssymptom.
Detta kruxet är bara nu i början tills du fått en balans i karet. Sen behöver du inte hålla på och oroa dig såhär ;)
#89 - 16 oktober 2009 20:25
Nina82 skrev:
Det viktigaste är att det blir vågor på ytan. Det är det som syresätter vattnet. Bubblorna kan du vara utan.

Ser de magra ut? Förmodligen simmar de och plockar mellan måltiderna så att säga, men observera dem noga och se om de magrar eller får sjukdomssymptom.

Detta kruxet är bara nu i början tills du fått en balans i karet. Sen behöver du inte hålla på och oroa dig såhär ;)

Nja, har ju aldrig haft fiskar förr så svårt att säga om de är magra eller inte, men ett yngel (det som åt upp ALL mat jag lade i först idag) är lite rundare om magen än de två andra. Tetran tycker jag nog ser lite rund ut den med :P Eftersom ett yngel åt upp precis allting direkt idag så lade jag i lite till när de andra börjat simma runt mer (efter att jag stängt av pumpen), och då var det iaf ett till yngel som åt lite, även om det första ynglet åt upp nästan allt då med. Så jag vet att det iaf är 2 yngel som äter! Dock aldrig sett tetran äta nånting. Knappt ens när de bodde i flaskan heller. Men de brukar simma runt och picka lite på bladen på växterna och så. Kan de äta växter? Är det inte bara vissa sorters fiskar som gör det?

Men borde jag oroa mig för att de ligger still sådär på botten? Annars brukar ju yngel mest hålla till uppe vid ytan :/

För övrigt så har jag sånt där gräs eller vad man ska kalla det i ett hörn av akvariet, och den tuvan som står i det hörnet där mest blåst från pumpen kommer/kom har liksom dött på övre halvan (den halvan som böjdes av blåset). Så jag antar att det inte är så bra för dem att stå i för stark cirkulation? Tycker dock att det är lite konstigt eftersom pumpen ju är gjord för akvarium i den storlek jag har, så den borde ju inte kunna ge alldeles för mkt cirkulation :S
#90 - 16 oktober 2009 20:38
Rockdoll skrev:
Nja, har ju aldrig haft fiskar förr så svårt att säga om de är magra eller inte, men ett yngel (det som åt upp ALL mat jag lade i först idag) är lite rundare om magen än de två andra. Tetran tycker jag nog ser lite rund ut den med :P Eftersom ett yngel åt upp precis allting direkt idag så lade jag i lite till när de andra börjat simma runt mer (efter att jag stängt av pumpen), och då var det iaf ett till yngel som åt lite, även om det första ynglet åt upp nästan allt då med. Så jag vet att det iaf är 2 yngel som äter! Dock aldrig sett tetran äta nånting. Knappt ens när de bodde i flaskan heller. Men de brukar simma runt och picka lite på bladen på växterna och så. Kan de äta växter? Är det inte bara vissa sorters fiskar som gör det?

Men borde jag oroa mig för att de ligger still sådär på botten? Annars brukar ju yngel mest hålla till uppe vid ytan :/

För övrigt så har jag sånt där gräs eller vad man ska kalla det i ett hörn av akvariet, och den tuvan som står i det hörnet där mest blåst från pumpen kommer/kom har liksom dött på övre halvan (den halvan som böjdes av blåset). Så jag antar att det inte är så bra för dem att stå i för stark cirkulation? Tycker dock att det är lite konstigt eftersom pumpen ju är gjord för akvarium i den storlek jag har, så den borde ju inte kunna ge alldeles för mkt cirkulation :S

Det är svårt att hjälpa dig längre än såhär känner jag... men fortsätt ställ dina frågor så ska vi göra vårt bästa [:o]

Det att de pickar på växter behöver inte betyda att de äter växterna utan troligtvis så börjar det växa alger eller så har det fastnat matsmulor på bladen. Fiskar letar mat dagarna i ända bland bottenstenar och växter och hittar små smulor och annat smått och gott lite varstans.
Min erfarenhet av yngel är att de gärna håller till nere vid botten där de kan gömma sig och hitta mat så det behöver inte betyda att något är fel.
Jag tror nog att dina fiskar hittar mat även om du inte direkt ser att de äter.
#91 - 16 oktober 2009 20:47
Nina82 skrev:
Det är svårt att hjälpa dig längre än såhär känner jag... men fortsätt ställ dina frågor så ska vi göra vårt bästa [:o]

Det att de pickar på växter behöver inte betyda att de äter växterna utan troligtvis så börjar det växa alger eller så har det fastnat matsmulor på bladen. Fiskar letar mat dagarna i ända bland bottenstenar och växter och hittar små smulor och annat smått och gott lite varstans.

Min erfarenhet av yngel är att de gärna håller till nere vid botten där de kan gömma sig och hitta mat så det behöver inte betyda att något är fel.

Jag tror nog att dina fiskar hittar mat även om du inte direkt ser att de äter.

Såklart det inte alltid är lätt att hjälpa till och svara på alla frågor, men jag är tacksam för all hjälp som går att få iaf :)
Men de simmar inte vid botten, de ligger helt still :/ Men men, får se hur de verkar imorgon. Får hoppas att de bara är trötta av cirkulationen så det blir bättre nu.
#92 - 16 oktober 2009 20:58
Rockdoll skrev:
Såklart det inte alltid är lätt att hjälpa till och svara på alla frågor, men jag är tacksam för all hjälp som går att få iaf :)

Men de simmar inte vid botten, de ligger helt still :/ Men men, får se hur de verkar imorgon. Får hoppas att de bara är trötta av cirkulationen så det blir bättre nu.

Håller tummarna [:o]
#93 - 16 oktober 2009 21:02
Nina82 skrev:
Håller tummarna [:o]

Snabb fråga, ska jag ta bort de döda bitarna på växterna? Är det dåligt för karet om det är döda blad i det?
#94 - 16 oktober 2009 21:06
Rockdoll skrev:
Snabb fråga, ska jag ta bort de döda bitarna på växterna? Är det dåligt för karet om det är döda blad i det?

Ja, ta gärna bort dem.
#95 - 16 oktober 2009 21:18
Nina82 skrev:
Ja, ta gärna bort dem.

Usch, växterna har ju som ett slemlager på sig :( Ska det vara så? Men min anubias verkar iaf trivas, för den har ett nytt skott som häller på att växa ut med ett nytt blad :)
#96 - 16 oktober 2009 21:23
Rockdoll skrev:
Usch, växterna har ju som ett slemlager på sig :( Ska det vara så? Men min anubias verkar iaf trivas, för den har ett nytt skott som häller på att växa ut med ett nytt blad :)

Låter som att de håller på att lösas upp [:o] Vad är det för växter?
#97 - 16 oktober 2009 21:25
Nina82 skrev:
Låter som att de håller på att lösas upp [:o] Vad är det för växter?

Öhm, en anubias då, och sånt där gräs, vet inte vad det heter. Men det är ganska smalt och långt. Fast nu kände jag ju mest bara på de bitarna jag tog bort, och de var ju inte så friska precis :P Men vissa bitar av de andra ser lite slemmiga ut, fast ser friska ut ändå?
#98 - 16 oktober 2009 21:28
Rockdoll skrev:
Öhm, en anubias då, och sånt där gräs, vet inte vad det heter. Men det är ganska smalt och långt. Fast nu kände jag ju mest bara på de bitarna jag tog bort, och de var ju inte så friska precis :P Men vissa bitar av de andra ser lite slemmiga ut, fast ser friska ut ändå?

Ok.. Låter som vallisneria. Låt de som ser friska ut vara kvar då. Kan ibland ta ett tag innan växter trivs i nystartade kar.
#99 - 16 oktober 2009 21:34
Nina82 skrev:
Ok.. Låter som vallisneria. Låt de som ser friska ut vara kvar då. Kan ibland ta ett tag innan växter trivs i nystartade kar.

Ja, kollade precis upp det och vallisneria ser ut att stämma :) Nu tog jag ju bort de bitar av bladen som var helt döda iaf, men vissa blad ser ut att vara lite upplösta eller vad man ska säga högst upp i kanten där jag har klippt av dem. Men hon i affären sa (och att det stod i beskrivningen här på zoopet också) att det gick bra att klippa av dem till lagom längd, så jag hoppas det inte är något som skadat växten.

Anubiasen ser som sagt ut att må bra eftersom den tom börjat växa ut ett nytt blad. Ett blad som blev skadat när jag planterade den dock, men dte har jag ju tagit bort nu. Dock är det vissa bitar av rötterna som sticker upp ur sanden, och de ser också lite sådär slemmiga ut (dock inte känt på dem). Men den ska ju gå att bara knyta fast på en sten och sen stoppa ner, så det borde väl inte vara någon fara om det sticker upp lite rötter ovanför gruset? Var så himla svårt att få ner den ordentligt :/

Men men, är väl precis som med fiskarna där, får vänta och se hur dte utvecklas :P

Annons