Flytväxter som vissnar

#1 - 12 februari 2004 09:29
Jag lyckas inte med mina Ceratopteris, bladen blir bruna och tynar bort sakta. Växterna flyter fritt vid ytan och borde få tillräckligt med ljus tycker jag.

Lite fakta om akvariet:
Uppstart för 8 veckor sedan
310 liter
3X36 watt lysrör (1 aquarelle, 1 Sun glo och 1 Aqua glo)
Jag har succesivt ökat antal fiskar och matning.
PH ligger stabilt vid 7 och ingen nitrit.

Övriga växter i akvariet växer väldigt bra, Vallisneria, Sagittaria och Osiris svärdplanta. Jag göder med Aquatic Super Gro 1 gång/vecka (10 ml)då jag även byter ca 25 % av vattnet.

Kan det vara brist på näringsämnen som gör att flytväxterna inte trivs? Jag har även köpt TMG och tänkte testa detta och se om det får någon effekt.
#2 - 12 februari 2004 10:05

Jag göder med Aquatic Super Gro

..snip..

och ingen nitrit.

Mät nitrithalten just när du doserat Aquatic Super Gro så ska du få se något "kul" ;)

Jag lyckas inte med mina Ceratopteris, bladen blir bruna och tynar bort sakta.

..snip..

Övriga växter i akvariet växer väldigt bra, Vallisneria, Sagittaria och Osiris svärdplanta.

Dom som växer bra är (ganska) typiska bottenätare - eller rättare sagt, det vore troligt att dom mår bra för att dom får mat via fötterna eftersom din enda flytväxt pajjar ihop.

Har du kollat vilka blad som blir bruna först? De nya skotten eller de gamla bladen? Är de nya skotten grönare än resten av växten kan vi kolla på makroämnen - som iofs ASG sägs innehålla. Oftast är det brist på Kalium (finns i rikliga mängder i TMG) eller kväve (nitrat) i detta fall. ASG innehåller kväve i ammonium-form (vilket snabbt går över till nitrit) så det borde inte vara kvävebrist. Men eftersom den även innehåller fosfor så kan dom ha kryddat den lite fel så att fosforhalten är för hög i förhållande till kvävehalten och då ryker kvävet snabbt.

Är även de nya skotten bruna är det (förmodligen) någon mikrobrist och där hjälper dig säkerligen TMG.
#3 - 12 februari 2004 10:21
De nya skotten är gröna och fina, de är de gamla bladen som är risiga. Får se om TMG hjälper.

När jag kommer hem i kväll skall jag testa att mäta nitrit efter en dos ASG och se vad du menar med "kul".
#4 - 12 februari 2004 11:07

De nya skotten är gröna och fina, de är de gamla bladen som är risiga. Får se om TMG hjälper.

Då är det någon makrobrist, och TMG innehåller bara Kalium och Magnesium. Andra makroämnen är Kväve och Fosfor, vilket inte är helt omöjligt att det finns för lite av om växterna växer ordentligt.

Enligt Greger Lindstrands beslutsträd för monocots verkar det vara kväve som fattas:
http://user.tninet.se/~vet933z/mono2.htm

För lite nitrat.

När jag kommer hem i kväll skall jag testa att mäta nitrit efter en dos ASG och se vad du menar med "kul".

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16386
Först får du Ammonium, som senare omvandlas till nitrit.
#5 - 12 februari 2004 11:10
<font color="red">Jag har användit Ceratopterisen som flytväxt och det slutade med att den tog över hela akvariumet... Bladen blir fort gamla på Ceratopteris. Jag körde med TMG och Co2, och den vart hur stor som helst.</font id="red">
#6 - 12 februari 2004 11:25
Jag körde med TMG och Co2, och den vart hur stor som helst.

Och extremt mycket matning gissar jag hehe.
#7 - 14 februari 2004 16:29
Jag gödde med 10 ML TMG men det var för sent, nu återstår bara rötter och rotstock på växterna.

Frågan är om jag skall försöka med nya växter och TMG eller om jag skall prova PMDD? Vilka tester är lämpliga att ha för att veta att man doserar rätt med respkektive gödning?

#8 - 15 februari 2004 18:53
Nu såg jag att akvariet var ganska nystartat, så då kanske växterna mår dåligt pga acklimatiseringsbesvär. I extrema fall har jag haft växter som tappat (nästan) alla bladen men faktiskt orkat skicka ut några blad och sedan har den tagit sig igen.

Tester som är bra att ha i fallande viktighetsgrad är pH, KH, Nitrat, Järn och eventuellt Fosfat.

pH/KH-testen används för att beräkna CO2-halten, så i rena växtakvarier där man göder med CO2 är dom absolut viktigast.

När växtmängden blivt riktigt fet går det åt nitrat i rasande tempo. Visar nitrattestet hela tiden 0 mellan vattenbytena så måste man skaffa kaliumnitrat.

Med ett järntest kan man mäta hur mycket av TMG som tas upp. När du doserat TMG enligt rekommendation så får du utslag på ca 0.075-0.1 ppm. Går järnhalten ner till omätbarhet måste man hälla ner mer TMG.

Fosfat kan det bli brist på i växtakvarier med kanonmycket växter, ljus och CO2 eller i akvarier som körs helt utan fiskar. På samma sätt som nitrattestet så kan man behöva skaffa extra fosfatgödning om fosfattestet hela tiden visar 0 mellan vattenbytena.
#9 - 17 februari 2004 07:25
Tack för tipsen. Jag inser att det är en del vatten-och näringsvärden jag behöver trimma in först, för att sedan experimentera med olika gödningar.

Annons