Flytväxter som tål cirkulation?

#1 - 7 januari 2008 19:12
Jag har ganska kraftig cirkulation i mitt ena kar, men skulle ändå vilja ha flytväxter där. Dock har alla de flytväxter jag haft dött av kraftig cirkulation, så jag undrar nu om det finns någon flytväxt som klarar det?
#2 - 7 januari 2008 19:17
tror inte det, kanske att vissa överlever längre men tillslut dör även de
#3 - 7 januari 2008 19:28
De enda som klarar lite högre tryck enligt min erfarenhet är andmat, Salvinia natans gör det också till en del. Pistia stratiotes, Limnobium laevigatum och Ceratopteris pteroides vill ha mer stillsam yta (eller en sån vinkel på filtret att de stannar i ett hörn).

Min erfarenhet iaf.
#4 - 7 januari 2008 19:33
Dumt. Tyvärr kan man inte rikta utblåset på pumpen. :/
#5 - 8 januari 2008 07:35
Växter som täcker ytan men är planterade kan funka bättre, tex lotus.
#6 - 8 januari 2008 12:15
Tyvärr så går det inte att plantera växter i mitt akvarium, det var därför jag ville ha flytväxter. :(
#7 - 8 januari 2008 12:19
Jag har haft andmat och dom överlevde inte innerfilter fluval 4.

Thomas
#8 - 8 januari 2008 12:23
Men jag hatar ändå andmat. :)
Guest
#9 - 8 januari 2008 13:00
Riccia Fluitans klarar med kraftig ytrörelse och Salvinia Natans som Metalmaid säger...
Sen fungerar många andra vanliga växter som flytväxter med, och du kan stänga av en del av ytrörelsen med hjälp av två sugproppar o en slang.
#10 - 8 januari 2008 15:04
Jag lyckades dämpa den kraftiga<tm> ytrörelsen jag hade på mitt 250l kar(trots strilslang längs med hela bakre långsidan) genom att helt enkelt vända strilslangen 180 grader (tack vem det nu var här på zoopet som tipsade om det!).

Vattenstrålarna riktas numera också mot baksidan och voila! fiskarna kan numera simma vågrätt lugnt och stilla längs med framrutan istället för diagonalt uppåt och vilt kämpandes mot strömmen... Underbart att kunna utnyttja full cirkulationskraft ur Eheim 2252'n utan att för den skull ha stormvirvlar i stora delar av karet.

(Visserligen är guppy och tetror strömvattensfiskar och de tillbringade förvånansvärt mycket "frivillig" tid i strömdraget, men jag tycker mig redan se en klart lugnare attityd hos dem.. )

Nackdelen är väl att salivinian lär få tokspel igen men i gengäld kommer Limnobium laevigatumen också att ta sig, speciellt i kombination med PMDD:n jag pytsade i i helgen ;)
#11 - 8 januari 2008 18:37
Kommer inte ihåg vad den heter nu.. men typ flytormbunde??? Tycker den klarar sig bra :P
#12 - 8 januari 2008 19:00
Inte i mitt kar :/
#13 - 8 januari 2008 19:01
Inget klarar sig i dina kar :( Vad heter den växten som man brukar ha i dammar? Finns säkert många men den sorten borde klara sig
#14 - 8 januari 2008 19:05
Var det ett ret? Men jo, du har väl rätt..
#15 - 8 januari 2008 19:42
hornsärv.... , men pissväxt enligt mig, och trivs den inte så släpper den sina "barr" och så har du det överallt.
#16 - 8 januari 2008 19:52
Jo, jag har faktiskt lagt i hornsärv. Har den i mina andra kar också, där trivs den bra. Men där finns knappt någon cirkulation heller..

Annons