Erik... skrev:Andmat är lätt att minska antalet av, men att rensa bort dom helt kan vara väldigt besvärligt om man har andra växter eller saker i / vid ytan, missar man någr afå av de små plantorna kan ytan vara täckt igen efter en eller några veckor.
Vattenpest och vattenspikblad är inga utpräglade flytväxter, men visst kan man låta dom flyta i ytan, men det gäller de flesta växter.
Sen beror det ju på vad du menar med bra flytväxter.
Flaxss skrev:Vattenpest rotar sig inte i botten som andra gör. utan är även i naturen en växt som driver fritt under ytan( som hornsärv). mina vattenpest brukar alltid ruttna i ändarna som är planterade. vattenpest får heller ej sådana rötter som andra växter får som är i botten.
Erik... skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenpest
http://en.wikipedia.org/wiki/American_waterweed
Zoopet - Svara på ämneJodå, vattenpest rotar sig i normala akvarier, och i naturen, där börjar de växa rotade i botten, de börjar om från botten varje år, om nån sliter upp dom från botten är en annan sak, vart har du gjort dina iakttagelser av vattenpest i naturen, vid en badbrygga?
Erik... skrev:Så du tycker att de rötterna skiljer sig från rötter i allmänhet, rötter på andra stjälkväxter som lever i vatten? Vattanpest kan bilda rötter som de tar up näring med ur botten i de fall det är lönsamt sätt att ta upp näring. Förklara vad skillnaden skulle vara jämfört med "andra", kom gärna med en faktisk skillnad.
Jo, Flaxss, Vegetativt ;)
MagicFingers skrev:rena flytväxter är bla som följer:
Salvinia Natans
Limnobium Leavigatum
Phyllanthus fluitans
och då andmat (SOM MAN SKALL GÖRA ALLT FÖR ATT UNDVIKA I KARET)
Doden skrev:Varför ska man inte ha andmat i karet? Jag köpte nyss ett begagnat kar där jag fick med några andmat som redan börjat bli flera. å jag tycker dom är rätt fina.
finns det nått dåligt med dom förutom som dom säger ovan att det är svårt att få bort ibland?
// Mvh Doden
Flaxss skrev:tur vi får rena flytväxter. men även växter sim simmar/svävar fritt under ytan går ju att använda som flytväxter också. sedan finns det ju fler flytväxter än dom också som inte är skitiga.
MagicFingers skrev:lustigkurre....
rena flytväxter är alltså sådana som INTE klarar av att planteras i bottensubstratet utan att ruttna bort.
guramis bygger då inga bon av växter som inte enbart håller sig ovanför vattenytan. skulle förta nyttan av ett skumbo "ovanpå" vattenytan.
tror man kan nämna vattenhyacint som en ren flytväxt oxå, men den é lite stor....(MKT)
och ja, Pistia Stratiodes finns ju med, men kan oxå bli groteskt stor och passar bättre i damm.
några andra herr lustigkurre?
Doden skrev: