Flytväxt för bräckt?

#1 - 28 november 2011 20:15
Finns det någon flytväxt som tål svagt bräckt vatten (ca 5 promille)? Javamossa kan ju flytta fritt, men finns någon annan?
#2 - 29 november 2011 07:54
Inte som jag känner till. Testa med en av de tåligaste, andmat. Hornsärv, kanske... prova med en liten bit så du inte får växtsörja i karet om den går ned sig. Flytormbunken kanske kan funka också, hade iaf vågat testa med en liten rackare. Salttåliga växter är svårt, några som brukar rekommenderas är javaormbunke och Cryptocoryne ciliata. Små javaormbunkar kan man trassla ihop och låta flyta i ytan.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 november 2011 08:42
Har du kollat i Zoopets artregister - där kan man ju söka efter växter som tål salt (markera "Accepterar bräckvatten") och få upp en lista på sådana
#4 - 29 november 2011 10:40
Kjell - Ja det har jag, där finns bara javamossa som kan flyta som sagt.

Kommer kanske prova med flytormbunke om jag hittar det i nån affär. Har funderat på hornsärv men det är i nödfall. Har javaormbunkar så kanske ska köpa nån mer liten rackare och se om den klarar sig med att bara flyta omkring.
#5 - 30 november 2011 06:16
http://www.wetwebmedia.com/brackishsubwebindex/bracplants.htm

En del jag är rätt skeptisk till i länken ovan, men testa och se.
#6 - 30 november 2011 13:48
Ceratopteris verkar helt klart värt ett försök med andra ord! Fina är de ju också. Tack för hjälpen :)

Annons