Flytväxt?

#1 - 29 mars 2004 23:51
Har ett litet moby dick på 20 l. Har en kampfiskhane, två honor och en liten ancistrus i det.. Även två anubias (tror jag), varav den ena är väldigt liten, och skiffersten. Kan ni rekommendera mig någon flytväxt som passar ett sånt litet kar? Labyrintfiskar vill tydligen ha det vad jag har förstått =) men det får ju inte ta över för mycket.
#2 - 30 mars 2004 00:53
Du kan ju alltid pröva med lite gaffelmossa(Riccia flutans)Den är relativt lätt att hålla i schack.
#3 - 30 mars 2004 06:18
Vattensallad (Pistia stratiotes) växer ganska snabbt och lätt att hålla ordning på...
#4 - 30 mars 2004 06:58
Min erfarenhet är att musselblomman är extremt ljuskrävande och ganska så svår.

Mitt förslag är att slänga i lite andmat, spikblad eller Ceratopteris cornuta flytormbunke. Det första är ett ogräs de andra två är ganska så snygga växter som trivs både på ytan och planterad på bottnen.
MVH
Magnus
#5 - 30 mars 2004 07:09
mm håller med tropfrog, pistian (musselblomma) är lätt i stora kar med bra med näring och rellativt bra med ljus men för mig har den alltid förtvinat i små burkar. Andmaten är dock grymm i allt vatten var det en må finnas =)
#6 - 30 mars 2004 07:13
Ännu ett tips: Salvinia natans.
Den ska enligt uppgift vara ljuskrävande men enligt egen erfarenhet så funkar den även med lite mindre belysning. Den växer inte så direkt våldsamt då, men den överlever.
Man brukar kunna hitta den oss vanliga trägårdsmästaren i en liten plastburk.
#7 - 30 mars 2004 07:23
Jag har iofs inte haft några direkta problem med Pistian, men jag kan skriva under på att Salvinian är mycket tåligare (och inte lika dominerande som Pistian - en halvstor pistia kan ha 40 cm långa rötter...)
#8 - 30 mars 2004 07:26
Det första förslaget - dvs gaffelmossan är nog det jag själv skulle rekommendera med tanke på skumbobyggandet
#9 - 30 mars 2004 09:58
Tack så hemskt mycket för alla svar. =)
#10 - 30 mars 2004 14:04
Ursprungligen skickat av heeke

Ännu ett tips: Salvinia natans.

Den ska enligt uppgift vara ljuskrävande men enligt egen erfarenhet så funkar den även med lite mindre belysning. Den växer inte så direkt våldsamt då, men den överlever.

Man brukar kunna hitta den oss vanliga trägårdsmästaren i en liten plastburk.

Salvinia natans har jag i mina kar. Mina guldguramin lekte i det (runt 400 yngel x 2 blev det), så det verkar duga åt guramin!
Andmaten är nog för smått som leksubstrat, men man kan knyta fast en bunt med Limnophila sessiflora eller Hygrophila polysperma vid ytan, det klarar sig bra som "flytväxt".

Annons