Flyttväxter

#1 - 16 oktober 2006 10:28
Kan ni rådgiva mig om några flytväxter som inte sänder ut något gift och om man kan så dem och var man då kan köpa fröna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 oktober 2006 10:33
Flyttväxter?????
Menar du inte flytväxter?
#3 - 16 oktober 2006 10:48
Hej Hiena

Är det Flytväxter du menar och är de till akvarium?

De flesta flytväxterna som finns till akvarium är helt giftfria.

/Peter
#4 - 16 oktober 2006 10:58
De flesta flytväxter förökar sej med "avsticklingar" (eller vad det nu heter).
Så några frön är onödigt - köp växterna och se på hur de förhoppningsvis blir fler med tiden.
#5 - 16 oktober 2006 11:31
namn tack!
#6 - 16 oktober 2006 11:43
Hiena skrev:
namn tack!

Finns många olika
Andmat
Lemna minor
Marsilea hirsuta
Azolla caroliniana
Salvinia natans

Ja du kan ju kolla lite själv på www.tropica.dk

och om du söker ngn som har kolla på plantswap.se
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 oktober 2006 11:50
Hiena skrev:
namn tack!

Om det är flytväxter du menar så gå in i Zoopets växtartbeskrivningsavdelning http://www.zoopet.com/vaxter/index.php gå till "Nyckelord" och markera "Flytväxter" och sök
#8 - 17 oktober 2006 09:57
Finns det några man kan hitta vilt i Skåne?
#9 - 17 oktober 2006 10:03
andmat/nate kan man hitta vilt i Västergötland iaf så det kan man troligen oxå göra i skåne.
#10 - 17 oktober 2006 17:41
Jag brukar få en del Lemna minor över, har du någon i närheten som också håller på med akvarie kan du be att få några.
#11 - 18 oktober 2006 01:04
Dom vill man nog inte ha. De är ett rent he..te att få ut när man väl fått dem i akvariumet. Jag brurukade skicka hinkvis till min bror som har guildfiskar som äter dem. Fick tillslut bort eländet.

Ta några större som är lättare att kontrollera, grodblad(?) borde fungera utmärkt. De är större, parbladiga flytväxter som växer på en stängel och brukar ge vackra rotsystem.
Vackraste rotsystem har nog vattenormbunken, Ceratopteris cornuta eller Ceratopteris thalictroides, som om den växer vid ytan (man brukar ha den planterad i bottnen, men den trivs bäst vid ytan) bildare den stora vackra blad och stort, tätt rotsystem.

Annons