Flyttning med akvarium!!!

#1 - 14 november 2005 09:09
Hej jag måste få lite hjälp med hur jag ska göra för att flytta ett akvarium Från en lägenhet till en annan. Jag måste tömma allt annars så blir det för tungt.Ska bara flytta ca 500 meter. Men har inte så stor möjlighet att ta med mig det gamla vattnet. Ska försöka att hålla pumpen igång så länge det går, tillsammans med fiskar i ett spann.
#2 - 14 november 2005 09:32
hur stort kar?
#3 - 14 november 2005 10:26
Tror du kan skaffa rätt billiga plastdunkar och ta med vattnet. 50% skulle väl inte vara fel, men 30% är nog det lägsta tror jag?
Sen kanske du inte ska fylla upp det helt direkt ifall värderna på akvarievattnet och kranvattnet skiljer allt för mycket. Kanske fylla upp gradvis över ett par dagar?
Eftersom du säger "pumpen i en spann" så misstänker jag att akvariumet inte är allt för stort. Är det 200l så ska du ju föra över ca 100l, bör väl bli runt 5 spannar.
#4 - 14 november 2005 10:33
japp akvariet ligger på 180 liter. Ska försöka att fixa det med hinkar. Måste även vattnet i hinkarna hållas cirkulerande? eller kan man låta de stå som de är!
#5 - 14 november 2005 10:45
Jag har stått inför liknande problem men mitt kar är på 375 liter. Löste det genom att köpa ett nytt kar :-) på 150 liter. Det kommer jag ställa på plats i nya lägenheter och sen fylla med så mycket vatten från det större karet att det blir åtminstone 100 liter därifrån plus inkörda pumpar för att sedan flytta över fiskarna.(Flyttar också kort sträcka.) Sen kan jag i lugn och ro flytta det stora, tanka över vatten etc och låta dem flytta tillbaks när läget är rätt. Att jag då har kvar det nya karet är ju bara bonus :-) Du kanske kunde skaffa ett beg. mindre kar på säg 60 liter och använda som "slussningskar"?
#6 - 14 november 2005 10:48
Allting är relativt ;)
Det tvärdör ju inte om det står still i några min, men handlar det om flera timmar så är det väl inte att rekomendera. Men det räcker ju med lite skvalpande (av bärandet t.ex.) för att hålla det vid liv ett tag.
Bör väl inte ta så jättelång tid att bära över akvariumet tippar jag, tror nog du klarar det utan problem.
#7 - 14 november 2005 18:13
tackar för era svar.
#8 - 14 november 2005 18:18
Flyttade för en månad sen och löste det hela med att köpa en större plastlåda (som nog rymde en sisådär 100 liter, finns på många ställen och kostade runt en hundralapp (billigare än ytterligare ett akvarium..). Flyttade vatten, fiskar och pump dit. De fick gå där under tiden jag fixade i akvariet efter flytt, jag ville även testa lite ny möblering innan de fick flytta tillbaka. Var bara försiktig med matning under tiden så går det säkert bra!
#9 - 14 november 2005 18:56
Måste bara tillägga att detta inte är en vanlig flytt utan ett direktbyte. Så någon tid till att stoppa in en balja innan i nya lägenheten finns inte. Utan allt måste ske samma dag :-(
Så ja jag känner paniken för nitrit och annan skit, sakta börjar infinna sig
#10 - 15 november 2005 08:26
Även om allt måste flyttas samma dag så betyder ju inte det att akvariumet måste startas samma dag på det nya stället. Du kan ju ha både plastbyttan och akvariumet samtidigt i nya lyan.
#11 - 16 november 2005 11:08
Min flytt

JAg flyttade i juni. Hade fiskarna i plastpåsar + en hink och i en annan påse med akvariumvatten hade jag filtren i. Tömde sen akvariet på vatten. Flyttade över sanden i lånade hinkar. Vid en flytt har man inte mycket pengar oftast.

Jag var rädd att det skulle bli giftigt i filtren eftersom själva bilresan tog en halvtimme + att det tog ett tag att bära all sand mm. och rigga upp akvariet där det skulle stå

På plats sedan så inredde jag med nytt vatten fast med gamla sanden med bakteriekulturen där, satte i de gamla filtren och vattenberedning (typ, nitrivec, PH mm.). Lät det sen stå några timmar och cirkulera. Fiskarna hade jag i en hink med gamla vattnet

När det var dags att flytta över fiskarna (Som var sura. Allrahelst malarna) så tillsatte jag lite av det nya vattnet i hinken i omgångar. Bytte en liter i timmen ca. 6 ggr på en 10 liters hink. Flyttade sedan över mina fiskar med bävan men det gick bra. Alla mådde bra. ingen blev sjuk och ingen dog.

Nu har jag inga känsliga fiskar. Jag har slöjstjärtar och Antricius malar.

Malarna har fått ungar nu...kul :)
#12 - 16 november 2005 12:30
[QUOTE=fredcoca]Måste bara tillägga att detta inte är en vanlig flytt utan ett direktbyte. Så någon tid till att stoppa in en balja innan i nya lägenheten finns inte. Utan allt måste ske samma dag :-([/QUOTE]

Ja men det är samma förutsättningar som här, alltså allt samma dag. Jag ska f ö flytta fyra kar den dagen men de andra är mindre så det blir enkare. Själv valde jag som sagt att köpa ett beg kar med tillbehör, någon köpte en balja. Det underlättar mycket genom att man inte behöver få igång det gamla karet samma dag samtidigt som fiskarna får gå i sitt vanliga vatten med inkörda pumpar direkt på nya stället. Ställ helt enkelt det "nya" karet/baljan på plats det första du gör på morgonen och fyll upp det med gammalt vatten genom att ta det i dunkar. Sen åker du över med fiskar och inkörda filter. Därmed är deras tillvaro säkrad och man kan fokusera på resten av flytten.(Prata med de som du byter med om ditt problem med akvariet så får du säkert att komma och lämpa av detta.) Sen kan man starta upp det gamla större karet succesivt när man själv är inflyttad. Med båda kar på plats är det ju enkelt att slanga över vatten mellan karen plus att varje vattenbyte som görs i det mindre långsamt ökar den "nya" vattenkvaliteten. Men som sagt, det här är min lösning. Lycka till hur du än väljer attt göra, - ska tänka på dig när jag sliter och släper på mina kar :-)
#13 - 17 november 2005 03:24
vatten i dunkar klarar sej iallafall ett par timmar utan problem.
sen kan du ju skaffa en luftpump och trycka ner luft då kan iallafall jag inte se varför det inte skulle klara sej några dagar.

filtret kör du ju bara i en spann så får ju bakterierna däri syre
#14 - 17 november 2005 06:10
OK tror detta kommer att gå ganska bra trots allt Har pratat med de jag byter med och jag kan slänga upp en 200 liters vatten balja på deras toa...
Tack för era svar!!!
Ett problem mindre inför flytten!!!

Annons