Flyttat skumbo med rom...

#1 - 4 december 2004 13:17
Har nyss räddat ett kampfiskskumbo från att gå sönder och få rommen uppäten. La detta i en plastbunke som jag har en plastskiva över. Kommer äggen överleva utan nån extra värme etc? Hur ska jag göra?
Tack för svar och trevlig helg på er.
#2 - 4 december 2004 13:24
Beror på hur varmt du har det i rummet.
Om det är ganska kallt kan du öka värmen genom att rikta en lampa mot bunken.
#3 - 4 december 2004 13:40
Kan tillägga att jag nu har en liten skrivbordslampa över "täckglaset" på bunken. Nån annan som har erfarenheter av detta ämne?
#4 - 4 december 2004 16:38
Nu har äggen kläckts! Ska man flytta över dom till en yngelkasse till föräldrarnas burk direkt?
#5 - 4 december 2004 18:17
Om du flyttar tillbaka dem till föräldrarna så kan de betraktas som mat av föräldrarna. I så fall vore det bättre att hannen fått ta hand om äggen hela tiden.
Det bästa är om de får en egen yngelburk att växa upp i. Gärna med mycket växter. Utfodra med exvis Liquifry 1.
#6 - 4 december 2004 18:50
Jo jag menade i en yngelburk i akvariet med de vuxna kampfiskarna. Men är det verkligen så att hanen inte äter upp sin avkomma men honan gör det? Isåfall flyttar jag ju bara honan nästa gång...
#7 - 4 december 2004 18:53
Ja, det är ISF bättre att flytta ut honan.
Och hannen bör avlägsnas när ynglen börjar bli frisimmande (eller att man tar ut ynglen då) för vid den tidåunkten blir han ointresserad av fortsatt yngelvård.

Annons