Flytta yngel

#1 - 30 maj 2006 15:58
Jag har några små ancistrusyngel, ca 4 cm.
Just nu skulle någon av dem behövas i ett annat akvarium för ett städuppdrag.

Om jag flyttar ett yngel, kommer den att sakna sina syskon eller kan det funka? De är ju inte stimfiskar precis och det gäller en kortare period innan jag ska sälja dem.
#2 - 4 juni 2006 22:12
Dom är ju inga stimfiskar så flytta en du.
Fast när jag "utnyttjar" mina ancistrusyngel till renhållare så brukar jag ta några stycken så blir det effktivare. Ibland tom leasar jag ut ett gäng till någon med mindre kar där dom kan gå och göra lite nytta tills dom vuxit ur karet och det blir dags att sälja dom.
#3 - 5 juni 2006 08:28
"Leasar ut"!:D
Jo visst kunde jag ta 2 st, men det gäller sen att få tag på dom när det är dags att sälja! Hmmm
Tack för svaret.
#4 - 5 juni 2006 08:44
Jag använder också ofta "en bunt" för akutinsatser... och som Sonja så brukar jag "leasa ut" dem... men jag kallar det för att dom har fodervärdar :-) Men om ynglen är 4 cm får man vara på sin vakt om man flyttar mera än ett, eftersom det borde vara bara en månad eller så, tills de blir könsmogna. Jag har haft Ancistrusar som lekt när hannen bara hade "fjun"... och blir det en kull i karet... ja, då blir det svårfångat sedan :-)

Du kan utan problem flytta ett yngel, man ser ju på deras beteende i karet att de inte bryr sig om varandra, de är enstöringar och ynglet kommer säkert att bli överlyckligt av att få ha "smörgåsbordet" för sig själv...

Om du har tänkt sälja dina yngel så borde du börja kolla runt nu. Här vill butikerna ha dem ganska små, inte könsmogna i alla fall, eftersom de städar bäst då och därför är mera lättsålda.
#5 - 5 juni 2006 09:25
Verkligen! Könsmogna snart. Ack så fort det går. Men jag ser ju förstås inget sådant nu. Men men, jag ska kolla.

Jag hade nog tänkt mej en för det är ett ganska litet akvarium det gäller.
Mina yngel brukar klättra på varandra när det är mat, annars bryr dom sej inte om de andra.

Jag har redan frågat i affären där jag köpte föräldrarna, och han tar emot dem vid 3-4 cm storlek sa han då. Hoppas han står fast vid det.

Faktum är att jag nyss försökte fånga ett yngel, men ingen var med på noterna. Måste nog plocka ut lite grejor först. Vill heller inte stressa dem.

Tack för alla tips!
#6 - 5 juni 2006 09:41
Ta en glasslåda eller annan plastburk som flyter, skär några skåror i botten på den och lägg i en bit zuccini eller nåt annat gott som stannar kvar i burken. Efter ett tag får du yngel i burken som du kan fånga smidigt genom att lyfta upp din "fälla" med en större burk, utan skåror, utanpå.
#7 - 5 juni 2006 10:27
Haha, vilka fiffiga tips du kommer med. Ska testa.
#8 - 5 juni 2006 19:38
det där lät fiffigt!
Snart ska jag börja fånga upp ett gäng från mitt 450l.. det ser jag inte fram emot!
Nancy: måste jag sänka vattenytan? Akvariet är 60cm högt och malarna håller sig mest vid botten.

Lenis
#9 - 5 juni 2006 19:52
Jag fick tag på mitt yngel utan ovanstående bra råd. Nu käkar han sej runt akvariet i sin iver. Verkar inte sakna sina syskon.
#10 - 5 juni 2006 21:56
[quote=lenis3]det där lät fiffigt!
Snart ska jag börja fånga upp ett gäng från mitt 450l.. det ser jag inte fram emot!
Nancy: måste jag sänka vattenytan? Akvariet är 60cm högt och malarna håller sig mest vid botten.

Lenis[/quote]

Tror inte det... dom brukar kunna snoka reda på gottorna ändå. Man kan skära toppen av en petflaska och vända ut och in... stoppa i en algtablett och lägga flaskan vid botten... Men då måste man hålla fällan under uppsikt, så dom inte blir där inne för länge... det mår dom inte bra av. Ja, just det... flaskan är lättare att sänka om man sticker lite hål i den...
#11 - 6 juni 2006 06:39
Det där tipset är oxå finurligt, men att endast den "rätta" fisken skulle ta sej in o äta och inte hela gänget, hur fixar man det? Det kanske blir fullt där inne?;)
#12 - 6 juni 2006 09:41
Jag har testat fiskfälla a la Petflaska några gånger och på somliga fiskar är det riktigt effektivt. Men det blir blandad fångst, så man får kolla ofta precis som Nancy skriver. En del fiskar kan vara så lättstressade och känsliga att de tom dör. Jag råkade ut för det med en röd regnbågsungfisk. Jag har hört från andra att just regnbågsfiskar är känsliga för bl a syrebrist. Det var antagligen det som hände. Jag hade massor av guppys i det karet och dom simmade in allesammans så det blev väldigt mycket fisk i flaskan. Jag lämnade väl akvariet i 15-20 min och det var då alldeles för lång tid. Men flaskan är effektiv.
Bilagor:
#13 - 6 juni 2006 10:03
Guppysarna är väl det mest nyfikna släktet i akvariet, alltid nyfikna!:)

Nå, om jag vill fånga min välbyggda pakistanbotia får jag väl ta en jätteflaska. Är de känsliga, han måste ut eftersom han är alldeles för stor och glupsk - och snabb!
#14 - 6 juni 2006 11:21
Merflaskor har rätt stor öppning... kanske skulle funka till praktbotian..
#15 - 6 juni 2006 18:36
Man kan ju kapa bort en bit av överdelen på flaskan med en liten såg eller något liknande.
#16 - 6 juni 2006 19:03
Ja kanske. Jag bävar för den dan när det är dax (när nån vill överta honom). Han är så bufflig och charmig, kör över alla och jagar runt och knackar. Ett riktigt busfrö och kär buse. Kommer att sakna honom och hans mindre fru.

Annons