Flytta växter från sjukt akvarium till ett friskt?

#1 - 14 oktober 2009 11:31
Hej.

Hur vågar man göra med växterna om det finns/fanns sjukdom i karet?

Har ett 100 liters karantän som ska bort men av någon konstig anledning så trivs växterna som bara den och det finns mycket fina plantor som är synd att bara slänga.

Har tidigare haft svampsjukdom där och fiskarna som behandlades överlevde men har under hela sommaren simmat omkring till synes frisk men med märken/ärr/bölder kvar. Har inte behandlat mer och karet har fått stå så tills vidare.

Räcker det med att skölja växterna noga, ev lägga dem i en balja och göra vattenbyten ett par gånger om dagen en vecka?

Tillsätta mediciner i såfall?

Eller ska jag slänga dem :)

mvh / Martin
#2 - 14 oktober 2009 16:20
jag tror (men vågar inte säga helt hundra) att du kan lägga dom i saltbad en timme och sen ner i nya karet. nån annan får gärna yttra sig i ämnet....
#3 - 14 oktober 2009 18:20
Ok. Det var också ett alternativ. Hoppas att fler kan ha synpunkter på det också. En timme borde inte skada växterna heller tycker man :)

Hur är det med temperaturer. Någon smärtgräns som växterna tål kortvarigt men inte ev sjukdom?
#4 - 14 oktober 2009 19:34
Det är bara å flytta växterna! Salt tar förövrigt inte död på någon sjukdom men växterna!
#5 - 14 oktober 2009 20:26
beror väl på salhalten!? men har för mig att jag läst nånstanns att man kan göra så med växter som vart i sjukdomsdrabbat vatten....
#6 - 16 oktober 2009 15:46
Har nu tömmt karet och tagit till vara på växterna. Blev 2st överfulla 10 litershinkar växter.

Rensat ut det som jag tänkt återanvända och slängt en full hink med bara javaormbunke. Behåller storbladiga växter. Enkla att skölja rena och passar till kommande Corydoras-kar.

Totalsanerade karet helt och bytte gamla gruset mot ny finkornig sand, startar om med tillsatta filterbakterier som kommer från ett 2år gammalt ingått kar.

Ett par ancistrusar får inviga karet ett par veckor innan corrarna kommer in.

Får hoppas att växterna inte flyttat med sig otrevligheter nudå.

Annons