flytta växter

#1 - 4 februari 2007 22:07
Hejsan!
Nyörjare som man är så känns det som man har 1000 frågor och lite till:D
Så jag fortsätter att bombardera er med frågor.

Tänkte att när man rengör akvariet (veckorengöringen) så behöver man ju suga lite i gruset oxå, men det blir lite trångt bland plantorna.
Hur ofta tar ni ur dem?
I början gjorde jag det varje vecka, men då får de völ ingen chans att rota sig?

Tacksam för svar.
#2 - 4 februari 2007 22:17
tar aldrig upp plantorna om det inte är så att de ska kastas/säljas/skänkas.
ok, ska det GROVrengöras, så tar man ju ut dem.

det är inte alltid tvunget att gå ner och slamma av botten. men ofta så kan man hitta ett ställe och bara köra just där (man behöver inte slamma hela botten då slammet flyttar sig när man suger).
#3 - 4 februari 2007 23:41
Jag slamsuger typ en gång i halvåret och då bara det som ligger löst på gruset på de ställen där cirkulationen är sämst och det får chans att sammlas.
#4 - 5 februari 2007 09:41
Oki. Jag var mest orolig att man inte fick riktigt rent, men dåflyttar jag inte dem heller i onödan. Kanske bara vid större rengörning såklar.
#5 - 5 februari 2007 09:56
Mer sällan...

Hejsan!

Nyörjare som man är så känns det som man har 1000 frågor och lite till:D

Så jag fortsätter att bombardera er med frågor.

Tänkte att när man rengör akvariet (veckorengöringen) så behöver man ju suga lite i gruset oxå, men det blir lite trångt bland plantorna.

Hur ofta tar ni ur dem?

I början gjorde jag det varje vecka, men då får de völ ingen chans att rota sig?

Tacksam för svar.

:p Mitt akvarium satte jag igång i december -06. Har inte slamsugit det än, det håller sej ännu fint på botten. Har rådasand. Men vattenbyte, 30%, en gång i veckan är ett måste.;)

Annons