Flytta vatten

#1 - 25 juli 2008 20:32
Tja!
Ska snart flytta och funderar lite på hur jag ska lösa flytten av akvariet. Vill ju gärna ha med mig så mycket vatten som möjligt. Har funderat på hinkar men det går ju åt en jäkla massa hinkar då =P
Nå tips??
#2 - 25 juli 2008 20:35
vi börjar med: hur många liter e det på?? o hinkar e ingen bra ide kan ja lova.. beroende på storlek på Karet så rekar ja att halvt starta om det men använda EJ TVÄTTADE pumpar som du annvänder nu..
#3 - 25 juli 2008 20:58
400 liter. tänkte ta med mig ca 50%
#4 - 25 juli 2008 22:44
200KG vatten blir nog rätt tungt att släpa med i en flytt ;). Tycker du ska ta och strunta i att ta med vatten, förutom det du behöver till fiskarna, och kör istället med tempererat vatten och vattenberedning. Tvätta inte av något du har i karen bara och försök tömma ut så mycket vatten som möjligt innan du lastar ur sanden så du får med allt gegg där under :)
Mata sparsamt den första veckan hade jag också gjort.

Det är nog vad jag hade gjort iaf, kanske finns bättre sätt iofs ^^

MVH Johan
Guest
#5 - 26 juli 2008 00:06
Det finns ju dunkar med. 25L finns väl att köpa på ganska så många ställen. Men bakterikulturen (i både sand o filter) är det mycket bättre att göra en räddningsinsats för. (som Johanski skriver med)

Visst finns det kultur i vattnet med, men om du lyckas få med dig 100L vatten och all den andra kulturen så räcker det fint.
Räkna ändå karet som nystartat och håll koll på ammonium/nitrit.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 juli 2008 07:25
Jag hade inte heller flyttat med mig en massa vatten utan det räcker med den bakterikultur som finns i sand och filter.
Dock jag vill å det bestämdaste inflika att man ändå alltid skall skölja av sand och filtermaterial efter en flytt. Massor av nyttobakterier kommer att dö pga syrebrist under transporten och om man inte sköljer bort dessa så är risken stor för nitrit så det skriker om det i det nya akvariet så
1/ Tvätta av sand och grus med akvarietemperererat vatten.
2/ Köp in en rejäl dos med bakteriekultur som du kör med de första veckorna
3/ Gärna också ett vattenberedningspreparat vid starten
4/ Mata försiktigt den första månaden
Guest
#7 - 26 juli 2008 14:01
Givetvis beror det på hur lång flytten är och räddningsinsatsens storlek för bakterierna. Och döda filterbakterier är INGET man vill ha i sitt kar.
Snackar vi om nån timme så är det ingen fara för sanden, men filtret kommer behöva cirkulation.

Blir flytten längre än 24H så hade jag tagit hand om en del av kulturen i sanden, och transporterat den till samma hink som filtermassan placeras i (med cirkulation), och sköljt rent sanden helt.

Givetvis spelar det dock roll att få veta vilken typ av filter o filtermassa du har (och hur länge dessa varit igång)för att göra rätt åtgärd.
#8 - 26 juli 2008 19:43
Okej. Känns endå som jag vill försöka flytta så mycket som möjligt. Har gjort misstaget att flytta ett akvarium på jobbet en gång och det blev inge bra. Det löser sig väl på något sätt. Kom på att vi har 200-liters dunkar men vet inte hur jag ska få upp dom för trappen haha =)

Annons