Flytta tillbaka dom nu eller vänta?

#1 - 13 mars 2006 20:40
Hejsan!
Så här ser det ut i mitt yngelakvarium nu:

http://img378.imageshack.us/my.php?image=dsc001898ma.jpg

http://img377.imageshack.us/my.php?image=dsc001900bk.jpg

Hur länge bör jag vänta med att flytta över föräldrarna till mitt stora akvarium? (Vill att så många yngel som möjligt ska klara sig)
Jag har inga andra fiskar i yngelakvariet.

Tacksam för svar
#2 - 14 mars 2006 16:19
ett dygn har gått...verkligen ingen som har något att säga?
#3 - 15 mars 2006 00:29
Har du inga andra fiskar i så kan du väl flytta dom när du vill. äter ynglerna så klara dom sig iaf.

Mvh Mattias
#4 - 15 mars 2006 02:50
Jag tänkte att kanske föräldrarna håller ynglen lite mer som ett stim så att det är lättare för mig att mata ynglen genom att spruta ner artemia just där alla är.. Men det var bara en tanke...
Blir inte föräldrarna väldigt ledsna om jag skiljer dom från sina ungar nu?
#5 - 15 mars 2006 10:24
Jag tänkte att kanske föräldrarna håller ynglen lite mer som ett stim så att det är lättare för mig att mata ynglen genom att spruta ner artemia just där alla är.. Men det var bara en tanke...

Blir inte föräldrarna väldigt ledsna om jag skiljer dom från sina ungar nu?

Det kanske dom blir, jag kan inte prata med fiskar så jag vet inte.;)
Men mitt råd är att släppa föräldrarna i det andra karet, dom kommer troligen att leka efter någon vecka igen, tycker du kan låta dom yngla i det stora, dom vaktar så det är nog inget problem att ynglerna blir uppätna. Annars kommer du ha flera hundra yngel, och det är inte så lätt att göra sig av med så många.

Mvh Mattias
#6 - 15 mars 2006 10:58
Om ynglen varit frisimmande i mer än 3 dagar så lär dom nog ha förbrukat sin gulesäck och då ska det matas med nykläckt artemia helst och då kan man ju oxå ta väck föräldrarna.
Dock så kan du med fördel ta ut all dekoration ut ur karet oxå då blir det mindre som förvirrar ynglen så dom håller lättare ihopa.
Då är det oxå lättare att ge dom mat helt enkelt.
#7 - 15 mars 2006 11:50
tack för det svaret!
Jag matar med nykläckt artemia, har gjort det i några dagar.
#8 - 15 mars 2006 11:51
[quote=MantaC0re]Det kanske dom blir, jag kan inte prata med fiskar så jag vet inte.;)
Men mitt råd är att släppa föräldrarna i det andra karet, dom kommer troligen att leka efter någon vecka igen, tycker du kan låta dom yngla i det stora, dom vaktar så det är nog inget problem att ynglerna blir uppätna. Annars kommer du ha flera hundra yngel, och det är inte så lätt att göra sig av med så många.

Mvh Mattias[/quote]

De har fått yngel tidigare i akvariet jag har malawiciklider i, o då klarade sig ynglen bara 2-3 dagar :/

Annons