Flytta till ny lägenhet

#1 - 12 januari 2010 11:08
Har läst igenom några trådar om flyttning, men startar en egen för lite frågor...

Jag ska flytta runt 20mil nu i april, alltså typ ~2timmars resa.
Det är ett akvarium på 54 liter.

Funkar det att ta typ en 10liters hink och hälla över akvarievatten i och sen ha fiskarna där i under transporten? Istället för påsar alltså. Och sen bara hälla i allt vatten i akvariet i den nya lägenheten? Håva i fiskarna såklart :p

Och hur gör man bäst med pumpen? Ta den utan att göra rent den nå och bara stoppa i den i akvariet och låta det köra nån timme eller så innan man stoppar i fiskarna?
#2 - 12 januari 2010 15:13
Fiskar i hink ett par timmar ska väl inte va nåt problem. Se till att ha lock på bara :p
#3 - 12 januari 2010 15:27
Ett bättre sätt att transportera fisk är ju i bra förpackade plastpåsar. ca 1/3 vatten och 2/3 luft. Se till att påsarna står upp och att det är mörkt och lagom varmt(!) hela tiden också. Så klarar de sig ett dygn åtminstone.
#4 - 12 januari 2010 16:22
Om du har IKEA nära dig köp då samla plastlådor med lock. I den kan du ha fiskarna. 2 timmar klarar de sig utan problem. Se bara till att ni har mkt värme i bilen.
När du fyller på karet med kranvatten kan du ta ut innehållet från ditt filer och gegga nej i karet. Sätt igång karet med filtret och låt det stå en stund, sen länger du ner fiskarna med deras vatten. bus enklet.
#5 - 13 januari 2010 08:07
Tackar, tänker nog köra på plastlåda isåfall, känns enklare än att hålla på med påsar, får kanske ta räkorna i en påse dock.
Då kanske man kan slänga i växterna i lådan också? Då kanske dom känner sig lite lugnare, om dom har nåt att gömma sig i? Rötter o stenar kanske inte är så bra, kanske kan studsa runt där i lådan och nån firre får sig en smäll?
#6 - 13 januari 2010 08:31
Är såna lådor vattentäta mellan lock och låda? Om det skvimpar omkring så det inte kommer ur vatten i bilen tänker jag på. Kan iofs ställa på sopsäckar så slipper man fisk/akvarielukt i bilen sen. Annars är det lugnare för fisken att åka i påsar i t ex kylväska så det blir mörkt och lugnt som nämnts. Ställ i ett par petflaskor med lagom temp på vattnet i är bra oxå. Sen mata inte på några dagar så minskar risken för att vattnet blir dåligt i påsarna.
#7 - 13 januari 2010 13:57
E nog enklare med att köpa fiskpåsar och fylla de med fisk och göra så som eriahl säger :)
#8 - 13 januari 2010 14:14
Jag hade nog inte velat skvalpa runt med en stor låda vatten med fisk i iaf... Tror det skrämmer fiskarna mer än om man har dem i påsar.
#9 - 13 januari 2010 15:56
Hmm ok, får tänka över det där lite då... Jag hade inte tänkt att ha en jättestor låda full med vatten, utan bara en lagom stor låda med tillräckligt mycket vatten för att dom ska klara sig... =) Men det kanske är lättare med påsar ändå da... Får testa lite.
#10 - 19 april 2010 06:21
Nu är flytten genomförd. Allt gick bra, än så länge lever alla.
Dock hade jag inte tänkt att fiskarna skulle vara så svåra att fånga =) Speciellt malen, en ancistrus, har dom typ taggar på sidan? För han fastnade i håven och jag fick inte loss han sen. Fick stoppa tillbaka honom i akvariet och då fick jag till slut loss honom. Fick fånga honom med ett glas sen...
Nu har jag också börjat med PMDD, så får vi se om det är så bra som ni säger.

Annons