Flytta till ett större akvarium

#1 - 1 april 2008 20:09
Nu har jag fått tag på 80L med tillhörande skåp:) Jättefint!

Det jag funderar på är hur jag nu ska göra för att starta upp det nya och flytta min invånare som är:

2 gula palettciklider som nyligen lekt och har rom i sin grotta.
2 platyhonor (Pluss 5 platyyngel som jag bli av med nästa vecka)
1 kilfläcksbora
1 sugmal som jag inte vet vad för någon.

Jag har tänkt att låta båda akvariumena gå parallellt för det lilla ska flyttas till sovrummet med några invånare och kanske med kommande yngel.
Ska jag då ta vatten från det lilla och även krama ur filtret från det lilla i det stora?

Sedan tänkte jag låta kilfläcksboran och platysarna gå i det stora för inkörning, vill inte flytta på paletterna nu när det precis har lekt och har rom.

Låter det som en bra början?

Sedan skulle jag gärna vilja ha tips på någon bra sugmal som inte blir förstor för 80L. Den malen jag redan har får bo kvar i det lilla.

Tack på för hand:)
#2 - 3 april 2008 11:10
Det låter aldeles pörfekt. Gör precis som du har tänkt och göra. :D

Mvh Agnes.
#3 - 3 april 2008 17:04
Agneshär skrev:
Det låter aldeles pörfekt. Gör precis som du har tänkt och göra. :D

Mvh Agnes.

Tackar för svaret.:) Tyckte de va bäst att fråga när man är lite osäker. Vill ju att de ska få bästa förutsättningarna.

Men hur länge bör jag vänta innan jag flyttar över paletterna?
#4 - 3 april 2008 17:29
Hmm.. Du kanske ska vänta tills äggen har kläckts och du kan håva upp ynglen.
#5 - 3 april 2008 17:36
flytta romen e de lättaste. men romen måste vara under vatten hela tiden. ta en bunke och sänk ner i vattnet och va stenen/grottan dom lekt i/på i bunken. romen får inte komma över vattenytan
#6 - 3 april 2008 19:18
hm..nu vet jag inte om romen har klarat sig..igår var den borta, men föräldrarna var väldigt vakande över grottan och motade bort de andra. Men ikväll ha jag inte märkt av samma vakande beteende.

Men om den nu är borta så kan jag ju lika gärna börja med paletterna istället.

Kommer dröja några dar till innan jag kan börja möblera i det nya. Tänkte skaffa biltemas blästersand. Men jag har inte riktigt hängt med på om det finns flera olika sorters, vilken ska jag ha i så fall?
#7 - 3 april 2008 19:25
finns 2 kornstorlekar.
#8 - 3 april 2008 19:29
finns 2 kornstorlekar.

oki..är någon som är bättre än den andra? Läste någonstans att den finaste var lite för kompakt.

Annons