Flytta stort kar?

#1 - 9 april 2008 19:31
Hejsan!

På lördag händer det! Då ska jag inhandla ett 720 liters akvarium begagnat!
Men hur ska man få hem det på bästa sätt? Jag har ett släp till bilen som jag tänkt ta de på. Men vad ska man ställa de på? spänna fast osv? Någon som nå tips?
#2 - 9 april 2008 19:41
jocks skrev:
Hejsan!

På lördag händer det! Då ska jag inhandla ett 720 liters akvarium begagnat!

Men hur ska man få hem det på bästa sätt? Jag har ett släp till bilen som jag tänkt ta de på. Men vad ska man ställa de på? spänna fast osv? Någon som nå tips?

Ställ det på täcken som man har i sängen... funkar kanon! Sen är det bara att ta det lugnt på hemfärden.. :)

Lycka till!!!
#3 - 9 april 2008 19:44
Okej! för vi har en ganska lång bit hem, runt 1 timme. Men ska man spänna fast den med nåt?
#4 - 9 april 2008 21:12
Jag körde ett 960 från Trelleborg till Varberg och det är ca 25 mil och det stod på mattor och täcken på ett släp.
Jag surrade fast det med spännband lite försiktigt så det inte skulle riskera att kana under färden åt något håll, så det är nog ingen dum idé.
#5 - 10 april 2008 14:46
Okej när man bär det då? är såna sugkoppar bra att ha?
#6 - 10 april 2008 15:11
jo dete bra att ha, men jag (17år otränad) och en annan kille typ likadan lyckades ta ner ett 500L ramakvarium 2 våningar i Sånadära Rundra trappor.. så jag tror inte det skulle vara nårga problem om du fick hjälp av en eller två till, men sugkopparna e ju bra att ha..
#7 - 10 april 2008 17:32
OKej vi är iaf 3 personer:) så det ska väl inte vara några problem antar jag:) tack så mycket för tipsen! 48 timmar kvar tills de är mitt nu!:D
#8 - 10 april 2008 17:37
Spännande! Glömm nu inte av att lägga upp bilder!!!!!

När vi hämtade polarens 720L så la vi den i ett släp, (jag körde och jag backade in i 1 brevlåda och 1 buske) vi la den på en liknande frigolig matta och sen bara körde vi. Vi klarade av att bära det på 2 pers med det var segt! tur att vi fick in den i hissen!
#9 - 10 april 2008 17:38
Tre personer låter snålt... Tror det blir riktigt jobbigt för er. Jag kan tipsa om att använda ett kraftigt rullbord om du har möjlighet då behöver man bara lyfta korta sträckor. Spännband är också praktiska att bära akvariet med. Det använde jag när jag flyttade mitt 980 liters akvarium.
#10 - 10 april 2008 17:39
patriksg skrev:
Spännande! Glömm nu inte av att lägga upp bilder!!!!!

ne precis glöm inte bilder jag vill se Svett och tårar!!!!!!!!!! :P

glömde fråga, hur tjockt glas e det? det kan göra ganska mycket, jag har 10mm i mitt...
#11 - 10 april 2008 17:49
patriksg skrev:
Jag körde och jag backade in i 1 brevlåda och 1 buske.

Hahaha, jag ser det fan framför mig.

On topic: Lycka till med flytten, täcken och spänna fast lite sådär lagom låter väl som det bästa, och givetvis köra försiktigt :)
#12 - 10 april 2008 18:13
Det är 10 mm glas, har hört att det ska väga runt 110 kg?

Har som sagt ett släp och en gammal skumgummi madrass hemma, har tänkt ställa akvariet på denna madras, sen linda in resten av akvariet med täcken och sen spänna fast de litegranna med spännsnören.
hur låter det?
#13 - 10 april 2008 18:13
Lägger in bilder senast söndag^^

Annons