Flytta scalare rom till en annan akvarium

#1 - 18 oktober 2007 15:59
Vår scalare har lagt ägg på en blad.
Nu vill vi flytta ägg till en annan akvarium
eftersom annars äter de upp dem alla igen.

Räcker det med ett filter och en doppvärme
i annan akvarium? eller måste man ha syresten
också? vi har 26-27 grader med doppvärme.

Vi har artemia ägg som vi kan kläcka o ge till
scalare.

Något mer vi måste tänka på?
#2 - 18 oktober 2007 22:24
Scalarer är en degraderad fisk eftersom 99,9% kommer från industriella fiskfarmer, där tar man rommen så fort den är lagd för att sedan kläcka den artificiellt. Därför vet inte scalarer längre vad de ska göra med sin rom eller yngel, efter lång träning det kan ta 30-40 lekar så kan det gå bättre och bättre och till slut så klarar de det. Jag skulle önska att alla hemmaodlare slutade med artificiell kläckning, om vi istället odlar på de par som kan ta hand om sina yngel och fick ut dem på marknaden så skulle det bli mycket roligare att ha scalarer i sina akvarier. Men för att öka dina chanser så kan du ge dem en varierande kost, sänka PH till 6-6.5 för att spermierna simmar bättre då och det minskar antalet möglande romkorn. Fiskarna kan se långt före oss om det kommer att bli ett lyckat resultat, och i naturen så kan de inte låta en sådan proteinkälla gå till spillo så det är bättre att äta upp och lagra energin till nästa lek. Har t.ex. en kompis som hade en massa lekar, vi läste just detta i en tysk bok om scalarer och han sänkte PH och bingo. En nattlampa ökar också dina chanser, och lite strykfisk är inte heller fel så dom har något att försvara rommen mot. I slutändan är det naturligtvis ditt val, men här går ynglen med föräldrarna tills dom ha en kropp som en femkrona.
#3 - 19 oktober 2007 06:43
Jag provade att flytta ett blad med ca 150 rom till ett ensamt kar.
Efter 5 dagar var nästan alla frisimmande men 5 dagar senare var de bara 5st kvar som levde.
I fortsättningen ska jag låta föräldrarna försöka ta hand om dom själv istället.
Bara tre veckor senare hade jag en ny hög med rom så förhoppningsvis kommer de gå bättre och bättre för varje gång.
#4 - 19 oktober 2007 10:00
rsoderberg skrev:
Scalarer är en degraderad fisk eftersom 99,9% kommer från industriella fiskfarmer, där tar man rommen så fort den är lagd för att sedan kläcka den artificiellt. Därför vet inte scalarer längre vad de ska göra med sin rom eller yngel, efter lång träning det kan ta 30-40 lekar så kan det gå bättre och bättre och till slut så klarar de det. Jag skulle önska att alla hemmaodlare slutade med artificiell kläckning, om vi istället odlar på de par som kan ta hand om sina yngel och fick ut dem på marknaden så skulle det bli mycket roligare att ha scalarer i sina akvarier. Men för att öka dina chanser så kan du ge dem en varierande kost, sänka PH till 6-6.5 för att spermierna simmar bättre då och det minskar antalet möglande romkorn. Fiskarna kan se långt före oss om det kommer att bli ett lyckat resultat, och i naturen så kan de inte låta en sådan proteinkälla gå till spillo så det är bättre att äta upp och lagra energin till nästa lek. Har t.ex. en kompis som hade en massa lekar, vi läste just detta i en tysk bok om scalarer och han sänkte PH och bingo. En nattlampa ökar också dina chanser, och lite strykfisk är inte heller fel så dom har något att försvara rommen mot. I slutändan är det naturligtvis ditt val, men här går ynglen med föräldrarna tills dom ha en kropp som en femkrona.

Du rsoderberg, ville bara säga att du beskriver allt som jag trott på. Och vad händer hos mig? Undantaget som bekräftar regeln!
Hos mig har alltså 1 par av skalarer bildats av 5 st som köptes i våras. Troligen asien import och då antagligen kläckta enligt ovan beskrivelse.
De lekte och fick frisimmande yngel vid första leken! Dock så åt andra fiskar de små ynglen eftersom vid matning blev det kaos. Alltså, hade det vart mindre fiskar i karet så hade de garanterat klarat att föda upp yngel.
Det var mao omöjligt trodde jag före jag såg detta. Kan det vara så att jag fått en stam från vildfångade/yngelvårdande föräldrar?
Skall tillägga att de lade rom igen för en vecka sen och idag är de frisimmande. 14 St yngel simmar runt mamma o pappa. Dessutom är de ensamma i karet nu eftersom jag ville ge dem lugn o ro.
Skall även tillägga att jag har följande värden i karet.
PH 8 (För högt enligt mig, men skalarerna stortrivs!)
Nitrit<0.3 (Alltså, inte mätbart enligt min lokala handlare)
Gh 15 (Här snackar vi hårt vatten!)
Kh 4 (Det mest optimala värdet av alla mina andra)

Också här, med de värdena, är det motsägelsefullt att de verkligen är yngelvårdande! Det enda jag möjligen kan se stämma med rsoderberg, i mitt fall, är att med hårt vatten blir det mindre rom/yngel. Jag menar första leken resulterade i 9 yngel och nu då 14. Jag är i alla fall överlycklig över att ha fått fram ett sånt skalar par mot alla odds.

Tänkte labba med att få ner PH och Gh värdet, men inte i detta nu. Måste satsa på att de små liven skall överleva.

/Stefan
#5 - 19 oktober 2007 10:45
rsoderberg skrev:

jag håller med rsoderberg..låt dina skalarer sköta sina yngel och låt dem träna på sitt yngelvaktande....det är mycket roligare att se fiskar ta hand om sina yngel än att ta bort dom från akvariet.
#6 - 19 oktober 2007 16:35
Tack för era kommentarer och svar!
Vi har fiskar som kan äta upp yngel, scalare äter själv upp yngel och visst går det att träna upp dem men man kan inte träna upp de andra fiskar eftersom de kommer att äta upp yngel.

Vi har ingen akvarium som båda föräldrar kan vara i och lära sig att ta hand om yngel. Om man vill ha scalare som inte äter upp sina yngel ska man ha vildformen typ av F1-scalare och då ska man absoult inte ta yngel från föräldrar.

Det är ett 45-60liters akvarium vi föder upp scalare och när de blir ungefär 50öring stor så flyttar vi dem till 540liters akvarium så de får fina fenor.

Får se om vi lyckas odla fram scalare, kanske det är lätt att föda upp dem men att få dem att leva är svårast. Vi har iallafall artemia ägg som vi kan kläcka och fryst cyklops även smula flingor.

Tillägg: Går det bra att ha doppvärme i vattnet? eller kommer de att dö av att råka röra doppvärme?
#7 - 20 oktober 2007 07:59
Du rsoderberg, ville bara säga att du beskriver allt som jag trott på. Och vad händer hos mig? Undantaget som bekräftar regeln!

Hos mig har alltså 1 par av skalarer bildats av 5 st som köptes i våras. Troligen asien import och då antagligen kläckta enligt ovan beskrivelse.

De lekte och fick frisimmande yngel vid första leken! Dock så åt andra fiskar de små ynglen eftersom vid matning blev det kaos. Alltså, hade det vart mindre fiskar i karet så hade de garanterat klarat att föda upp yngel.

Det var mao omöjligt trodde jag före jag såg detta. Kan det vara så att jag fått en stam från vildfångade/yngelvårdande föräldrar?

Skall tillägga att de lade rom igen för en vecka sen och idag är de frisimmande. 14 St yngel simmar runt mamma o pappa. Dessutom är de ensamma i karet nu eftersom jag ville ge dem lugn o ro.

Också här, med de värdena, är det motsägelsefullt att de verkligen är yngelvårdande! Det enda jag möjligen kan se stämma med rsoderberg, i mitt fall, är att med hårt vatten blir det mindre rom/yngel. Jag menar första leken resulterade i 9 yngel och nu då 14. Jag är i alla fall överlycklig över att ha fått fram ett sånt skalar par mot alla odds.

Tänkte labba med att få ner PH och Gh värdet, men inte i detta nu. Måste satsa på att de små liven skall överleva.

/Stefan

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad jag säger är att det ökar chansen. Det är kul att du har lyckats på en gång men det är få förunnat, jag ska göra ett litet referat från en bok som jag tycket har en hel del bra poäng.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Scalarer förökas ofta i sällskapsakvarium. Vattenparametrarna är sällan bra nog att säkra en god befruktning, vad föräldrarna anbelangar är vattenvärdena av liten betydelse de leker i de flesta vatten typer. Men spermans rörelseförmåga reduceras allvarligt i alkaliskt vatten, vilket gör att det blir ett lägre antal ägg som befruktas och det blir en negativ utvecklingen dvs att det blir en liten kull. Men om man fortsätter att odla på de få yngel som blir kläckta, så kan man efter några generationer få hårdvattens scalarer som förökar sig väl.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad jag kan läsa ut av dina lekar är att det verkar stämma väl överens med 9 respektive 14 yngel, och det är ofta så att föräldrarna äter upp rommen eftersom de kan se att det inte kommer att bli ett lyckat resultat. Dina scalarer verkar ha en fantastisk föräldrar instinkt, så var rädd om dem.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ett perfekt vatten att odla scalarer i är 5 dGH och ett PH mellan 5.5-6.5, men fortsätt du att odla på dina hårdvattens scalarer. Jag skulle tro att affärerna gärna skulle köpa dem av dig, så låt nu ynglen gå med föräldrarna tills dom är ungefär en enkrona stora innan du flyttar dem. Lycka till :)[/FONT][/SIZE]
#8 - 29 oktober 2007 12:49

/Stefan

Det är inte säkert att de blivit kläckta artificiellt, det kan vara yngel från vf/f1/f2 du fått tag i också.eller så har du haft tur.....grattis hur det än ligger till.;):D

Annons