Scalarer är en degraderad fisk eftersom 99,9% kommer från industriella fiskfarmer, där tar man rommen så fort den är lagd för att sedan kläcka den artificiellt. Därför vet inte scalarer längre vad de ska göra med sin rom eller yngel, efter lång träning det kan ta 30-40 lekar så kan det gå bättre och bättre och till slut så klarar de det. Jag skulle önska att alla hemmaodlare slutade med artificiell kläckning, om vi istället odlar på de par som kan ta hand om sina yngel och fick ut dem på marknaden så skulle det bli mycket roligare att ha scalarer i sina akvarier. Men för att öka dina chanser så kan du ge dem en varierande kost, sänka PH till 6-6.5 för att spermierna simmar bättre då och det minskar antalet möglande romkorn. Fiskarna kan se långt före oss om det kommer att bli ett lyckat resultat, och i naturen så kan de inte låta en sådan proteinkälla gå till spillo så det är bättre att äta upp och lagra energin till nästa lek. Har t.ex. en kompis som hade en massa lekar, vi läste just detta i en tysk bok om scalarer och han sänkte PH och bingo. En nattlampa ökar också dina chanser, och lite strykfisk är inte heller fel så dom har något att försvara rommen mot. I slutändan är det naturligtvis ditt val, men här går ynglen med föräldrarna tills dom ha en kropp som en femkrona.
Du rsoderberg, ville bara säga att du beskriver allt som jag trott på. Och vad händer hos mig? Undantaget som bekräftar regeln!
Hos mig har alltså 1 par av skalarer bildats av 5 st som köptes i våras. Troligen asien import och då antagligen kläckta enligt ovan beskrivelse.
De lekte och fick frisimmande yngel vid första leken! Dock så åt andra fiskar de små ynglen eftersom vid matning blev det kaos. Alltså, hade det vart mindre fiskar i karet så hade de garanterat klarat att föda upp yngel.
Det var mao omöjligt trodde jag före jag såg detta. Kan det vara så att jag fått en stam från vildfångade/yngelvårdande föräldrar?
Skall tillägga att de lade rom igen för en vecka sen och idag är de frisimmande. 14 St yngel simmar runt mamma o pappa. Dessutom är de ensamma i karet nu eftersom jag ville ge dem lugn o ro.
Skall även tillägga att jag har följande värden i karet.
PH 8 (För högt enligt mig, men skalarerna stortrivs!)
Nitrit<0.3 (Alltså, inte mätbart enligt min lokala handlare)
Gh 15 (Här snackar vi hårt vatten!)
Kh 4 (Det mest optimala värdet av alla mina andra)
Också här, med de värdena, är det motsägelsefullt att de verkligen är yngelvårdande! Det enda jag möjligen kan se stämma med rsoderberg, i mitt fall, är att med hårt vatten blir det mindre rom/yngel. Jag menar första leken resulterade i 9 yngel och nu då 14. Jag är i alla fall överlycklig över att ha fått fram ett sånt skalar par mot alla odds.
Tänkte labba med att få ner PH och Gh värdet, men inte i detta nu. Måste satsa på att de små liven skall överleva.
/Stefan