Flytta ruvande hona?

#1 - 11 april 2007 19:42
Hej!

Jag satt nu och kikade i ena akvariet där jag har bl.a. Golden och ser då en av dem som ser ut att "tugga" och att den även ser lite svullen ut under munnen/hakan.

Efter lite letande här så förstår jag att det eventuellt kan vara så att det är en hona som ruvar!?

Om det nu är så, ska man då flytta på honan eller är det bättre att hon får gå kvar? Skyddar de sina yngel?

Jag är som ni kanske förstår ganska ny på det här och tar mycket gärna och tacksamt emot alla svar, funderingar och kommentarer :)
#2 - 11 april 2007 20:03
Jag flyttade över min demasoni och kommer att flytta min golden om hon börjar tugga. Tror att det kan försvinna både en och annan om de går kvar med de andra.

Är själv nybörjare, så jag hoppas nån av "de gamla rävarna" kommer in och ger dig ett bra svar!

Grattis till tuggandet och lycka till!
#3 - 11 april 2007 20:08
Va kul med nån annan i ungefär samma sits :)

Jag ser att du har honan och ett yngel i ett litet akvarium...

Hur många yngel fick du?
Åt honan upp några?
När flyttade du honan?
Hur länge ungefär tuggade hon?

Jag är väldigt nyfiken :p :)
#4 - 11 april 2007 20:10
Har hon slutat äta, blivit skygg och har en påse under hakan så tuggar hon. De tuggar i cirka 3 veckor sedan spottar de ut ynglen och i ett kar med andra malawi så kommer förmodligen alla bli uppätna lika snabbt som de blir utspottade så därför är edt bra och flytta honan till ett eget eller annat kar med mindre fiskar så hon kan spotta där istället.

Bästa är att flytta henne redan nu så hon slipper bli jagad och slösa energi på det istället utan så hon kan fokusera sig på att få fina bebisar :)
Du kan även smula sönder lite mat till henne var 3:e eller 4:e dag. Det sägs att de inte äter men är maten väldigt fin så kan de faktiskt få i sig lite grann och det är bara bra.

Sedan efter hon spottat så låt henne gå några dagar i spottkaret och vila upp sig och äta upp sig. Sen släpper du ner henne i det "normala" karet igen samtidigt som du matar de andra och har släckt belysningen. För att efter ett tag i ett annat kar luktar de lite annorlunda och kan bli jagade av de andra men lyckas man distrahera de andra så bruka det gå ganska smärtfritt.

//MVH Tulle
#5 - 11 april 2007 20:29
Jag flyttade henne ca 2 veckor innan hon spottade, men fick bara 3 bebisar. 2 dog för att de klämdes ihjäl av min klumpiga fiskvakt medan jag var borta, så nu är det bara 1 kvar. Honan åt inga yngel alls.

Hon ska tydligen tugga i 3 veckor, men jag missade den första veckan.
#6 - 11 april 2007 21:00
Miina skrev:
Jag flyttade henne ca 2 veckor innan hon spottade, men fick bara 3 bebisar. 2 dog för att de klämdes ihjäl av min klumpiga fiskvakt medan jag var borta, så nu är det bara 1 kvar. Honan åt inga yngel alls.

Hon ska tydligen tugga i 3 veckor, men jag missade den första veckan.

Va trist att din fiskvakt var klumpig :(
Vi får hoppas att du får fler yngel snart :)

Men kul att höra att honan inte äter några yngel i alla fall :)

Jag får fundera lite på hur jag ska göra, eftersom jag har andra yngel i karet just nu... Kanske avvakta en eller två veckor och flytta henne då, så de andra ynglen får en chans att växa på sig lite :)
#7 - 12 april 2007 17:44
Vet inte hur stort ditt spottkar är men är det hyffsat stort kan du ju alltid dela av det med blå filtermatta.

Mitt spottkar är på 112 liter och avdelat med en skiljevägg av blå filtermatta 30 mm tjock. Lätt sätt att få 2 mindre akvarier i och perfekt för då han man ena sidan för spottning och sedan slänger man bara i alla yngel i den andre sidan etfer ett tag och låter dem växa upp tillsammans alla kullar där :D

//MVH Tulle
#8 - 12 april 2007 18:31
hadde en tuggande golden hona i mitt kar med bara goldens, fick inte ens se ynglerna innan dom antagligen vart mat till dom andra. så kan det också gå :P
#9 - 12 april 2007 21:04
tulle89 skrev:
Vet inte hur stort ditt spottkar är men är det hyffsat stort kan du ju alltid dela av det med blå filtermatta.

Mitt spottkar är på 112 liter och avdelat med en skiljevägg av blå filtermatta 30 mm tjock. Lätt sätt att få 2 mindre akvarier i och perfekt för då han man ena sidan för spottning och sedan slänger man bara i alla yngel i den andre sidan etfer ett tag och låter dem växa upp tillsammans alla kullar där :D

//MVH Tulle

Mitt yngelkar är bara på 54L så det blir nog på tok för litet att dela av. Men ett bra tips, kanske får användning av det i framtiden.:)

Jag har guppyyngel där i nu som jag ska flytta tillbaka till de stora guppysarna i helgen.
Det får bära eller brista!

Just nu känns det viktigare att Goldenhonan får vara i fred och förhoppningsvis få några yngel.
Guppyyngel lär jag garanterat få fler gånger, men Goldenyngel är jag inte lika säker på.

Jag har ingen aning om hur Golden leker eller vad som krävs.:confused: (Jag har bara haft en himla tur:) :p )

Mer tips mottages gärna :D
Även lite kunskap skulle sitta bra[:I] :)
#10 - 13 april 2007 06:49
Dom senaste tre veckorna har jag haft två golden honor som tuggat och som resulterat i en gemensam kull på 11 st yngel. Hade den första honan tillsammans med en liten Cynotilapia afra som jag tänkte särmata för att hon var liten. Jag hade faktiskt delat mitt lilla 54 liters på två med en plexiglas skiva. Tyvärr låg inte skivan helt tätt mot glaset vilket resulterade i att de som kom över på "fel" sida blev fiskmat direkt....:( men 11 är jag nöjd med! nu väntar jag bara med spänning på vem och vilken art som blir nästa! På dryga 4 månader har jag haft lek på alla 3 arter, men "tyvärr" bara två som blivit lyckade...men "man lär så länge man får lever" som trazan o banane säger! ;)
#11 - 13 april 2007 21:55
Bjuren: Vad är det för sten du har i dina akvarium?

Jag tycker det är jättesvårt att "möblera" och har inte hittat några stenar som skulle bli riktigt bra till grottor.

Du får gärna ge mig tips om hur jag ska göra. (Jag är livrädd att allt ska rasa in i rutan... Jag törs därför inte bygga så mycket på höjden :(

Jag har nu flyttat guppyynglen till de stora och det verkar gå bra (har visserligen bara sett 8 av 12 nu på kvällen, men de kan ju gömma sig också)

Lite svinn får man räkna med :p

Va kul med flera som tuggar.

Har det gått bra att släppa tillbaka honorna i det stora sen?
Hur har du gjort då?

Lycka till med dina ynglen :)
#12 - 16 april 2007 19:22
Gaah!

Jag försökte verkligen fånga den ruvande honan i förrgår, för att stoppa över henne i ett eget akvarium...

Det gick INTE.

Jag försökte med att tömma ut större delen av vattnet ur akvariet...

Det gick fortfarande INTE att fånga henne.

Jag plockade bort roten och nästan alla grottorna (dock ej växterna)....

Det gick ändå INTE.

Då gav jag upp! [B)]

Jag vill ju inte stressa ihjäl henne eller nån av de andra fiskarna, så jag passade på att möblera om i akvariet i stället.

Idag när jag kom hem från jobbet så ser jag att jag har TVÅ ruvande honor.

Ommöbleringen måste ju fått det att tända till :p

Nu får jag väl bara hoppas att nåt av ynglen från de två honorna överlever:)

Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra för att öka chansen?
#13 - 16 april 2007 19:28
tulle89 skrev:
Har hon slutat äta, blivit skygg och har en påse under hakan så tuggar hon. De tuggar i cirka 3 veckor sedan spottar de ut ynglen och i ett kar med andra malawi så kommer förmodligen alla bli uppätna lika snabbt som de blir utspottade så därför är edt bra och flytta honan till ett eget eller annat kar med mindre fiskar så hon kan spotta där istället.

Bästa är att flytta henne redan nu så hon slipper bli jagad och slösa energi på det istället utan så hon kan fokusera sig på att få fina bebisar :)

Du kan även smula sönder lite mat till henne var 3:e eller 4:e dag. Det sägs att de inte äter men är maten väldigt fin så kan de faktiskt få i sig lite grann och det är bara bra.

Sedan efter hon spottat så låt henne gå några dagar i spottkaret och vila upp sig och äta upp sig. Sen släpper du ner henne i det "normala" karet igen samtidigt som du matar de andra och har släckt belysningen. För att efter ett tag i ett annat kar luktar de lite annorlunda och kan bli jagade av de andra men lyckas man distrahera de andra så bruka det gå ganska smärtfritt.

//MVH Tulle

malawisar käkar inte sina egna yngel eller?
#14 - 16 april 2007 19:30
wicked1 skrev:
malawisar käkar inte sina egna yngel eller?

Som jag förstått det så gör inte honorna det, men alla andra fiskar (inklusive de andra malawisarna) gör det.
#15 - 16 april 2007 20:10
Miaadr skrev:
Som jag förstått det så gör inte honorna det, men alla andra fiskar (inklusive de andra malawisarna) gör det.

Jepp precis. Men skulle man skilja på honan från ynglen ett tag och sedan sammanföra dem igen så är risken stor att även hon äter sina egna.

//MVH Tulle
#16 - 16 april 2007 21:01
Känns ju lite dumt att simma runt med dem i munnen tre veckor, för att sedan äta upp dem när hon spottat:D
#17 - 17 april 2007 14:33
Visst gör det :p

Men samtidigt, fiskar är väll inte världens smartaste djur heller. Bara att hugga på en silvrig vass sak (en fiskekrok) och tro att det är mat säger väll en hel del... ;) :D

//MVH Tulle
#18 - 17 april 2007 16:59
Miaadr skrev:
Gaah!

Jag försökte verkligen fånga den ruvande honan i förrgår, för att stoppa över henne i ett eget akvarium...

Det gick INTE.

Jag försökte med att tömma ut större delen av vattnet ur akvariet...

Det gick fortfarande INTE att fånga henne.

Jag plockade bort roten och nästan alla grottorna (dock ej växterna)....

Det gick ändå INTE.

Då gav jag upp! [B)]

Jag vill ju inte stressa ihjäl henne eller nån av de andra fiskarna, så jag passade på att möblera om i akvariet i stället.

Idag när jag kom hem från jobbet så ser jag att jag har TVÅ ruvande honor.

Ommöbleringen måste ju fått det att tända till :p

Nu får jag väl bara hoppas att nåt av ynglen från de två honorna överlever:)

Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra för att öka chansen?

Har skrivit i en annan tråd om hur man lättast gör för att få tag i en tuggande hona...Jag har senast för en dryg timme sen flyttat en tuggande golden hona (nr tre i ordningen...:D ) , och jag brukar leda henne till en del av akvariet för att sedan dela av det med en plexiglasskiva, på så sätt kommer hon inte nånstans, vilket gör det lättare att få tag på henne ganska snabbt...En annan metod är att som Vance (tror jag det var...) här på forumet gjorde: Han la i terrakotta krukor i karet, o när honan simmat in i nån av dom så smög han sig på den och satte håven framför, sen är det bara att hälla ut henne i håven! :D

I både mitt stora kar och i yngelkaret har jag "akvarieberg" (kalksten). Är väldigt lätt att bygga grottor med, men som sagt, när man bygger får man vara VÄLDIGT noggrann att inget kan vicka! Dom större stenarna sätter jag på ett sätt att även om dom skulle gräva bort all sand runtomkring så välter dom inte, dvs jag sätter dom "hela vägen" ner genom sanden...

P.S Gjorde en total ommöblering av mitt stora kar för att få igång lite ytterligare aktivitet, och det har bara varit igång en dryg timme och det är redan full rulle!! Så håll tummarna gott folk! :D

Mvh Patrik
#19 - 17 april 2007 17:27
[quote=Miaadr;954404]Bjuren: Vad är det för sten du har i dina akvarium?

Jag tycker det är jättesvårt att "möblera" och har inte hittat några stenar som skulle bli riktigt bra till grottor.

Du får gärna ge mig tips om hur jag ska göra. (Jag är livrädd att allt ska rasa in i rutan... Jag törs därför inte bygga så mycket på höjden :(

Hallå!
Jag har lyckats få riktigt bra grottor och gömställen mha söndersågade plaströr som jag kladdade in med akvariesilkonlim på in och utsida och sedan rullade i samma grus som jag har i akvariet. Dessa rör gräver jag sedan ner lite som stöttning åt övrigt "byggmaterial" i karet (stenar och rötter). Mina Malawisar använder rören som grottor samt gäver under och emellan så att dom har rikligt med gömställen. Så bra gömställen att jag inte har en chans att fånga några ruvande honor, men ändå lyckats få överlevande yngel. Yippi!
Lycka till :D
#20 - 17 april 2007 19:14
Jepp, min terrakottateknik, en vancefångning som jag döpt det till, har hittills fungerat felfritt!:cool:
#21 - 17 april 2007 19:31
Haha! Eller vad sägs om "Vancening"?? :D
#22 - 17 april 2007 19:37
vancefångning funkar utmärkt, jag har en liknande variant med en liten konstgjord grotta i keramik, när man lyckats lura in honan spärrar jag öppningen med håven och lyfter sedan över hela Grottan med fisk och allt till spottkaret,då får hon även med sig en grotta att gömma sig i på köpet.

Att jaga fast dom är stört omöjligt utan att riva hela karet, tuggande honor är nog dom mest misstänksamma fiskar som finns och att överlista dom är inte lätt om det finns mycket gömställen i akvariet.
#23 - 17 april 2007 19:46
Nä, kan inte göra annat än att hålla med! Man får jaga en del! Jag är nog ganska omständlig och obekväm av mig...jag brukar vänta med att plocka upp dom tills det är dags för att göra rent karet, o då passar jag på att ta upp nästan all inredning, och det är några kilo sten kan jag säga...för att sedan dela av det...Jag vet, inte jättepraktiskt men...Antar att jag får skylla mig själv...men när det är dags för nästa, då jä***r, då är det "vancening" som gäller! :D :D
#24 - 17 april 2007 19:53
När jag haft malawi så har jag haft större delen av botten fylld med sten i olika storlekar så att ynglen kunnat gömma sig där, många går åt men några brukar alltid överleva till vuxen ålder.

Vad gäller stenbyggnationen brukar jag lägga en plastskiva i botten (kan köpas i en vanlig byggvaruhandel) det är viktigt att akvariet är tomt och rengjort för det får inte komma minsta sandkorn under skivan. stora stenformationer brukar jag använda cement för att foga ihop ibland har jag gjort frigolitformationer, men det kvräver lite känsla om det skall bli snyggt. På senare år har jag använt Back to Nature moduler.

De gånger jag flyttar ruvande fiskar brukar jag fånga dom när de "sover" (det brukar gå att peta på dem lite så simmar de ur gömstället),enligt min erfarenhet så är risken minst att de spottar då.
#25 - 17 april 2007 22:19
vance skrev:
Känns ju lite dumt att simma runt med dem i munnen tre veckor, för att sedan äta upp dem när hon spottat:D

haha, tänkte inte så långt :P
#26 - 18 april 2007 06:34
Jo, vancening är nog en vassare benämning. Och när man fått tag på henne så kan man säga att idag vanceade jag en hona, lite skönt suspekt...
#27 - 18 april 2007 07:34
vance skrev:
Jo, vancening är nog en vassare benämning. Och när man fått tag på henne så kan man säga att idag vanceade jag en hona, lite skönt suspekt...

Haha ja lätt! ;) Höjer nog många ögonbryn när man säger d! :D

Annons