Flytta rundor

#1 - 17 februari 2007 17:42
Jag funderar på hur jag ska göra.

För att ställa mitt nya akvarium där jag ska ha det måste jag flytta mitt lilla.

Vad jag har kommit fram till är att det finns två alternativ:

1: Jag flyttar mitt lilla när jag byter vatten nästa gång till skrivbordet och låter det stå där tills jag har satt igång det nya.

2: Eftersom jag inte ha så många fiskar, bara fyra guppys, flyttar jag över dem i en hink medans jag tömmer det gammla, har i det vattnet i det nya och flyttar inredningen till det nya och släpper sedan i dem direkt.

Anledningen att jag inte vill göra alternativ nr 1 är att jag är rädd att fiskarna ska bli stressade. Sen vill jag ju inte släppa i dem direkt heller...

Vad tycker ni är det bästa alternativet? Eller har ni något bra förslag på hur ni tycker jag ska göra?
#2 - 17 februari 2007 18:26
Alternativ två men låt det gamla filtret gå med fiskarna och sen i det nya akvariumet.
#3 - 17 februari 2007 20:40
som lena sa har jag gjort när jag flyttat runt, dvs låtit dem gå med det gamla filtret, ev kan man ju flytta över filtermaterialet och det t.ex är för litet eller för stort (för starkt utblås) för det nya karet. Ta i lite aquatan i hinken under tiden de är där också.
#4 - 18 februari 2007 12:49
Men det lilla filtret är för litet för det nya akvariumet. Det står att det är för 30-60 liter men det nya akvariumet är 90 liter. Då ska jag bara flytta filter matrialet alltså?
#5 - 18 februari 2007 14:04
Du kan köra det gamla filtert tillsammans med det nya i några veckor, om du nu ska tömma det gamla vill säga.

Alternativt kan du krama ur filtermassan från det gamla filtret i ditt nya kar, vattnet blir ganska skitigt men det klarnar ganska fort när skiten sjunker till botten eller hamnar i ditt nya filter, det är mumma vid uppstart.

När det klarnat någorlunda och vattentempen är rätt släpper du i dina fiskar.

Sedan matar du sparsamt dom första veckorna, det ska inte behöva bli problem med bara 4 guppy i 90 L.
#6 - 19 februari 2007 10:00
Ja, jag tänkte göra det och siliconera om det och rengöra det ganska ordentligt. Blir nog att jag kramar ur i det nya eftersom jag inte kommer få plats med två filter bakom min frigolitbakrund.

Nej det var min tanke med :)

Annons