Flytta rom från apistogramma

#1 - 24 november 2005 08:43
Hej,
Igår kväll så skedde det trevliga att jag fick beskåda en lek mellan ett par Hongsloi i mitt 375l akvarium.
Problemet jag har nu är att jag upptäckt att det har hamnat några fiskar bakom akvariets bakgrund, det finns alltså ett hål någonstans.

Pga detta så tänkte jag att man kanske kunde ta krukan som de lekt i och flytta över denna tillsammans med honan till ett 110l som jag har stående igång samtidigt som jag flyttar de övriga fiskarna till hinkar så att jag kan täta hålet.

Min fråga är om det funkar att flytta över rom till ett annat akvarium?

MVH/ Per
Lucas_no1
#2 - 24 november 2005 09:08
Det bör fungera.
Ta då allt vatten till det nya karet från ditt 375 liters så det inte blir förändring på vatten värden och sen flyttar du leksubstratet i en hink/bunke.
Jag skulle flytta över rommen till bunke under vatten för att vara på säkra sidan. :-)
#3 - 24 november 2005 10:58
OK,

Tack för hjälpen, ett problem dycker dessvärre upp i och med att jag i det stora karet styr pH med co2 och om jag flyttar vattnet därifrån så lär pH skjuta från ca 6,4 till omkr. 8,2!
Funderar på att skicka i en påse med torv i det lilla karet för att trycka ned pH!

Hur känslig är rommen för pH-svängningar??

MVH/ Per
#4 - 24 november 2005 11:50
Kan du inte vänta några dagar med att täta hålet? Om ett par tre dagar är ju äggen kläckta och då kan du suga upp ynglen istället och lägga dom i ett separat akvarium. ALternativt vänta till de är frisimmande.

Eller är det risk att fiskarna bakom bakgrunden dör?
#5 - 24 november 2005 12:16
Nej, jag tror inte att det är någon risk för att de skall dö men jag undrar om inte yngel el. larverna är känsligare än rommen?

MVH/ Per
#6 - 24 november 2005 18:15
Jag skulle inte rekommendera att flytta varken nyckläckta yngel eller rom, jag flyttade mina yngel från en kull apisto efter några dagar och alla dog, de var förvisso utan honan vilket kan ha spelat in. Risken är ju också att du stör honan så pass mycket att hon väljer att äta rommen eller ynglen. Kan du så tycker jag att du skall låta dem vara tills de är ca 2 veckor gammla, då kan du flytta dem till ett annat akvarium eller plastbalja med samma vatten som de går i.

Annons