flytta på karet...

#1 - 19 oktober 2009 19:07
behöver pga nya möbler flytta karet typ en meter.

MEN HUR GÖR MAN?? :D det är ett kar på 300liter och på ställning. väger ju..ja ni vet.. mycket. och jag är lite skraj för å röra karet för mycket då jag är rädd att de ska spricka eller så.

men hur har ni gjort när ni flyttar på karet?

en tanke var att tömma av vattnet i dunkar så de bara är 15-20 cm vatten kvar i de och sen försöka sticka under nåt glidigt (typ en matta) under fötterna på ställningen och sen försiktigt dra det på plats.

men jag har ju ingen aning vad som är bäst och vill ju inte ha en olycka hemma.

så tips och idéer tack :p
#2 - 19 oktober 2009 19:54
OM du ska försöka flytta det med vatten i, så hade iafl jag minskat ner vattenmängden till betydligt mindre. 15-20 cm vatten i ett 300-liters blir väl på ett ungefär 100 liter vatten, dvs ~100 kg, PLUS grus/sand och övrig inredning!

Om du ändå har möjlighet att spara allt vatten (eller iafl 60-70%) så kan du kanske lika bra flytta över fiskarna till en hink/balja under tiden, tror det blir mindre stressande för fiskarna. har du en syrepump oxå så klarar dom sig utan problem i ett par timmar.

Och det kan ju va skönt att veta att man har lite tid på sig så man kan loda in karet ordentligt, samt att det kanske finns tid och möjlighet att möblera om när det ändå är tomt (undvik att röra runt FÖR mycket i botten bara..). Du bör även låta pumparna va igång under tiden, lägg ner även dom i en hink/balja så slipper du ta död på nytto-bakterierna.
Bilagor:
#3 - 20 oktober 2009 04:42
HenkeP skrev:
OM du ska försöka flytta det med vatten i, så hade iafl jag minskat ner vattenmängden till betydligt mindre. 15-20 cm vatten i ett 300-liters blir väl på ett ungefär 100 liter vatten, dvs ~100 kg, PLUS grus/sand och övrig inredning!

Om du ändå har möjlighet att spara allt vatten (eller iafl 60-70%) så kan du kanske lika bra flytta över fiskarna till en hink/balja under tiden, tror det blir mindre stressande för fiskarna. har du en syrepump oxå så klarar dom sig utan problem i ett par timmar.

Och det kan ju va skönt att veta att man har lite tid på sig så man kan loda in karet ordentligt, samt att det kanske finns tid och möjlighet att möblera om när det ändå är tomt (undvik att röra runt FÖR mycket i botten bara..). Du bör även låta pumparna va igång under tiden, lägg ner även dom i en hink/balja så slipper du ta död på nytto-bakterierna.

jo grejen är ju den att vi flyttade för 2 veckor sen så jag har ingen större lust att riva ur allt igen för fiskarnas skull :( och ska jag ur med dem så måste all inredning ur åxå om jag ska få tag på dem. har ett 30tal småfisk så de klämmer ju in sig överallt.

dum som man var så var de inte planerat med nya möbler i flytten. men nu blev de så å då står de inge bra.

om man behåller en 5cm bara då? blir de fortf riskabelt att flytta på det? eftersom jag bara har typ neontetror, kopparbarber och mindre malar så blir de ju inte akuttrångt om de handlar om 15 min. eller? :d blir ju rätt trångt och stressigt i en hund med..
#4 - 20 oktober 2009 07:22
Min man och hans bror flyttade ett 250literskar som inte ens var halvtömt en gång. Men de fick ta i.
Är ni bara starka nog är det nog ingen större fara :D
#5 - 21 oktober 2009 12:16
Jag möblerade om för ett tag sedan för att få en bättre plats för akvariet. Tanken var att det inte längre skulle få sol på sig men det blev ingen större skillnad. Den nya placeringen är bara något bättre än den gamla. Mitt akvarium är 110 liter, alltså inte lika stort som ditt men jag skulle ändå rekommendera dig att tömma det så mycket du kan. När jag flyttade mitt så fick fiskarna bo i en hink i ett par timmar för akvariet hade bara några centimeter vatten. Gruset var kvar men inte mer än ett par centimeter vatten. När det gäller en så liten flytt du ska göra så kan du ju låta växterna vara kvar även om du tömmer akvariet på vatten.

Ta det säkra före det osäkra är alltså mitt råd. :)

Annons