[QUOTE=Björn J.;n2374791]Tror inte jag heller, men kolla var någonstans filterbehållaren har sina insugsgaller och urblåset, som sitter på filtrets högersida, vänster framifrån sett, ja se till att dessa inte kommer i konflikt med akvariumets rutor eller inredning. Jag har sett att dessa behhållare sitter fast med sammanlagt fyra "pluppar" av svart silikon, troligtvis Juwels egna silikon. Det kanske som mest är 0,5 mm mellan glaset och filterbehållarens vägg. Jag kan tänka mig att det kan bli svårt att få loss filterbehållaren oskadd.
Men kanske du kan trä en fiskelina mellan glaset och behållaren och med den liksom skära upp silikonpluppen. En relativt mjuk ståltråd kanske också funkar, men kan kanske skada plasten i behållaren eller repa glaset.
Dynamit eller TNT kan ju funka också, men det kan bli litet stökigt efteråt, och kan i vissa fall även orsaka hörselskador, så undvik den metoden![/QUOTE]
Dum fråga jag ställde egentligen, kom jag på, man har ju faktiskt inget annat val än att sätta dit det likadant som på ursprungsstället just med tanke på insug och utblås. :rolleyes: Bara att man vrider det ett kvarts varv moturs.
Funderade lite på hur jag skulle kunna få loss det när det sitter så tajt emot glaset, men det där med fiskelina var smart! Testade att trycka in ett knivblad från en liten brytkniv och det gick in, så då kommer en tunn fiskelina gå in. Borde nog gå loss de fyra plupparna då. Tänkte själv på nitroglycerin men insåg precis som du att det kan bli rätt mycket stök och bök efter dylika metoder. Grannarna kanske t.o.m skulle klaga, så jag hoppar över den tanken. Var sen inne på skärbrännare, men då kanske brandvarnaren går igång. Det är så jobbigt att nå upp till taket och slå sönder den. Och så skulle väl grannarna klaga. Så fiskelina får det bli. Har svårt att se att grannarna skulle klaga på det.