Flytta om fisken?

#1 - 7 mars 2009 19:09
Ja, jag har ett akvarium på 54 l och ett på 120 l.

Tidigare så bodde det 10 neontetror och 3 platy och en kampfiski 54 l. Men sedan gick en kompis akvarium sönder så jag fick överta dennes 13 glödbandstetror.

Så neonerna flyttade till 120 och även platysarna.

Såhär ser fiskbeståndet ut i de olika akvariumen just nu:

54 L
13 glödbandstetror
8 platyyngel (tillfälligt)
2 äppelsnäckor
1 körsbärsräka

120 L
19 neontetror
4 platy
4 praktbotior
3 malar (minns ej namnen)

Funderar på att flytta glödbandstetrorna ner till neonerna i 120 och på så vis får glödbandarna mindre skygga och stressade. Och flytta upp de 4 platy'na till 54.

Vad tror ni om denna kombination?

I ärlighetens namn vill jag inte ha glödbandarna kvar, men har inte mage att avliva dem och har haft annons ute på dem utan resultat.
#2 - 7 mars 2009 19:19
Ska nog funka. var i svergie bor du?
#3 - 7 mars 2009 19:21
Jag bor utanför Gävle, hurså? :)
#4 - 7 mars 2009 19:39
Ge tetrorna till en affär. Alltid nån som tar imot dom.
#5 - 7 mars 2009 20:00
Har frågat dem 3 i min närhet, meningen vill ha dem eftersom de flesta bara har 1 öga.
#6 - 7 mars 2009 20:04
gickan_87 skrev:
Har frågat dem 3 i min närhet, meningen vill ha dem eftersom de flesta bara har 1 öga.

Ja ok..
#7 - 7 mars 2009 20:10
Frågade om det förut men det var tydligen ingen fara för dem.

De brukar väl inte bli så gamla, de blir ungefär 2 år i år :p
#8 - 8 mars 2009 00:25
gickan_87 skrev:
Ja, jag har ett akvarium på 54 l och ett på 120 l.

Tidigare så bodde det 10 neontetror och 3 platy och en kampfiski 54 l. Men sedan gick en kompis akvarium sönder så jag fick överta dennes 13 glödbandstetror.

Så neonerna flyttade till 120 och även platysarna.

Såhär ser fiskbeståndet ut i de olika akvariumen just nu:

54 L

13 glödbandstetror

8 platyyngel (tillfälligt)

2 äppelsnäckor

1 körsbärsräka

120 L

19 neontetror

4 platy

4 praktbotior

3 malar (minns ej namnen)

Funderar på att flytta glödbandstetrorna ner till neonerna i 120 och på så vis får glödbandarna mindre skygga och stressade. Och flytta upp de 4 platy'na till 54.

Vad tror ni om denna kombination?

I ärlighetens namn vill jag inte ha glödbandarna kvar, men har inte mage att avliva dem och har haft annons ute på dem utan resultat.

Du kan tyvärr inte ha Praktbotior i 120L, de ska ha minst 250 liter.

Självklart ska du inte avliva dina fiskar. 13 glödbandstetror kan väl inte störa så mkt.
#9 - 8 mars 2009 18:47
Charlottis skrev:
Du kan tyvärr inte ha Praktbotior i 120L, de ska ha minst 250 liter.

Självklart ska du inte avliva dina fiskar. 13 glödbandstetror kan väl inte störa så mkt.

Är medveten om att praktbotior ska ha större, men jag har ett "avtal" med min djuraffär, så jag får byta in mina praktbotior när dem är runt 10 cm mot mindre 5 cm. Det tar ju trots allt några år innan dem växer. Det fungerar väldigt bra för oss.

Jag gillar helt enkelt inte glödbandstetror, tycker mer om färggranna fiskar som neon och kardinaltetra. Men dem får som sagt leva här så länge dem lever.
#10 - 8 mars 2009 19:47
Jaha...varför köper ni sorter som ni inte kan ha kvar då? Det är nog ganska jobbigt för fiskarna att flyttas fram o tillbaka. Bor de så litet växer de inte i sin normala hastighet.
#11 - 8 mars 2009 20:05
Tänk, såfort man startar en tråd och frågar om fiskar och nämner att man har praktbotior som desutom flyttas i tid så deras växt inte blir fel så får man påhopp.

Ja, vi har dem för att vi gillar deras färger och dem är bra på att ta snäckor. Ja, jag vet att det finns andra botior som passar bättre men det är dessa vi fastnat för.

Att vi sedan också kommer skaffa ett 250-300 l akvarium snart spelar också in.
#12 - 8 mars 2009 20:11
dom kommer klarar sig där utan problem i nåt år/några månader. men dom bör inte vara där alltför länge.

så har du kvar dom tills du skaffar större, sedan för botior är det inte literna som spelar in utan hur långa karen är. helst över 120cm är bra.
#13 - 8 mars 2009 20:15
Som jag skrev tidigare så flyttas dem vidare till en affär som sedan säljer dem vidare. Så där är det inga problem.

Tack, ska tänka på det när vi letar akvarium i sommar :)
#14 - 8 mars 2009 20:19
gickan_87 skrev:
Som jag skrev tidigare så flyttas dem vidare till en affär som sedan säljer dem vidare. Så där är det inga problem.

Tack, ska tänka på det när vi letar akvarium i sommar :)

jag kanske inte var så tydlig - jag tycker inte det heller är så bra att ''ge tillbaka'' fiskar som blivit för stora till butiken. där dom oftast kommer i mindre kar och sedan kanske säljs till någon som har mindre kar än ''du''.

det jag menade med mitt inlägg är att dom kan vara i ditt kar ett tag och så behåller du dom tills du skaffar ett större kar, som passar dom. då behöver du inte lämna tillbaka och få nya och lämna tillbaka.
#15 - 8 mars 2009 20:23
Okej, då är jag med.

Tycker dock det är en hyffsat bra lösning, de hamnar i ett akvarium på 310 l i affären och det är många med stora akvarium som handlar fisk där. De är noga och frågar vad man har för storlek på karet och ger en bra råd.

Men alla tycker dock olika.
#16 - 8 mars 2009 21:02
Men suck, det är inga påhopp. Jag tycker bara inte att det är att rekommendera att köpa för stora fiskar för att sedan lämna tillbaka dem. Fastnar man för en fisk borde man tycka om den så pass mkt att man ger den det den behöver. Och man borde vilja ha dem kvar....? Passar den inte ens kar får man välja en annan fisk eller köpa större kar. Svårare är det inte. Och ni ska ju köpa större nu så det är inga problem.

Annons