Flytta Nyckelhålsrommen?

#1 - 29 maj 2008 19:38
Jag har ett kar på 200L med tre Nyckelhålsciklider (+ två till nycklar i sjukbalja), en ancistrus och två Gabonräkor. Ett par rejäla, vridna rötter ("vinranka") hyfsat med växter och en del mindre, kantiga stenar finns i karet och det är sand med varierad kornstorlek på botten.

Nu har två av Nycklarna lekt och lagt rom på en sten och jagar flitigt undan den tredje nyckeln.
Än så länge bra alltså...

Men nu är det så att jag har ingen vidare balans i karet, och hade planerat att efter dagens vattenbyte mörklägga akvariet för att bli av med cyanon. Som i sin tur borde göra växterna gladare och det skulle ju troligen hjälpa till att återfå en någorlunda balans i karet. Jag antar att Nyckelhålen triggats till lek av det senaste vattenbytet som var det första på en månad då jag inte orkat med karet och slarvat tidigare...

Men Nyckelhålen antar jag inte kan ta hand om rom/yngel när de inte ser något? Så jag hade tänkt ta upp stenen med rom och prova kläcka i en stor plastbalja/bunke och försöka göda upp själv.

Ska jag då tänka på något speciellt?
Eller skulle ni gjort något helt annat?
#2 - 29 maj 2008 20:53
Jag planerar att täcka för karet imorron, så har någon något att påpeka/tipsa om så skulle det inte vara någon nackdel om jag fick reda på det inom kort :p:)
#3 - 29 maj 2008 20:55
Låt rommen vara kvar i karet, de kommer med all säkerhet att leka igen om den försvinner:).
#4 - 29 maj 2008 20:58
Jag tänkte mest på att det varit väldigt kul att försöka få dom att kläckas. Och föräldrarna klarar väl inte av att ta hand om rom och vakta mot andra om karet är kolsvart?
#5 - 29 maj 2008 21:04
Nej, den chansen är inte så stor.
Varför jag skrev som jag gjorde är att det kanske blir lite mycket att försöka både bli av med cyano i det stora karet och dra upp yngel artificiellt.
Ska du dra upp ciklidyngel utan hjälp av föräldrarna är det en hel del jobb, men iofs kul sådant:).
Nyckelhål har jag aldrig gjort det med, men skalarer har man provat några gånger och det skiljer sig nog inte så mycket på sättet man gör det på.
#6 - 29 maj 2008 21:16
ansjo skrev:
Nej, den chansen är inte så stor.

Varför jag skrev som jag gjorde är att det kanske blir lite mycket att försöka både bli av med cyano i det stora karet och dra upp yngel artificiellt.

Ska du dra upp ciklidyngel utan hjälp av föräldrarna är det en hel del jobb, men iofs kul sådant:).

Nyckelhål har jag aldrig gjort det med, men skalarer har man provat några gånger och det skiljer sig nog inte så mycket på sättet man gör det på.

Nja, jag förväntar ju mig inte att lyckas heller, men försöka kan man ju^^

Å andra sidan så borde det ju inte vara deras sista lek om jag nu får koll på balansen i karet, och jag vill helst låta dom dra upp yngel själva. Kan ju hoppas på att bli den första (?) att kläcka fram nyckel-yngel i kolsvart kar? :D:p
#7 - 29 maj 2008 21:18
Ja, hoppas kan man alltid:p!
Visst är det kul med yngel, men det är ännu roligare att se föräldrarnas kamp för att få avkomman att överleva naturligt (så naturligt det nu går i ett akvarium;)).
#8 - 29 maj 2008 21:23
En av anledningarna till att scalarer har svårt att klara yngelvården nuförtiden, påstås vara att de kläcks artificiellt i stor skala, så att ynglen inte präglas på föräldrarna, så att de själva inte vet hur de ska ta hand om sin avkomma, eller att de tar längre tid på sig att lära sig.

Att ta bort äggen gör även att de triggas att leka snabbt igen, vilket tar på deras krafter. Jag skulle låta dem ha kvar äggen, och ha en liten lampa tänd. Klarar äggen sig inte, så leker de nog som sagt igen :) Och som sagt så är det ju roligare att se föräldrarna dra upp ynglen.
Bilagor:
#9 - 29 maj 2008 21:26
Håller helt och hållet med dig Micke, men det är total mörkläggning som gäller för att bli av med cyanon i karet och en liten lampa för rommen blir då lite fel;).
Det kommer inte att dröja så länge innan de leker igen och då är det bättre att satsa på denna leken.
#10 - 29 maj 2008 21:30
ansjo skrev:
Håller helt och hållet med dig Micke, men det är total mörkläggning som gäller för att bli av med cyanon i karet och en liten lampa för rommen blir då lite fel;).

Det kommer inte att dröja så länge innan de leker igen och då är det bättre att satsa på denna leken.

Ja, men en liten lampa där äggen är gör väl vare sig till eller ifrån på cyanon? :)
#11 - 29 maj 2008 21:31
Jo det håller jag verkligen med om! I uppstarten av karet, dvs, första månaden, innan jag lyckades krascha den balans som fanns på diverse olika sätt. Då hann samma par leka två ggr och första gången blev det inte bara rom utan yngel också, som försvarades mcyekt ihärdigt av paret. Men de dog, och nästan föräldrarana också - av syrebrist då den redan tidigare slöa pumpen slutade fungera under natten. andra gången käkade de upp rommen. Och sen fallererade balansen som sagt...

Blev alltså väldigt glad när jag märkte att rommen var på gång idag.

Om vi nu säger att jag skulle vilja försöka kläcka rommen utan föräldrar, hur borde jag gå tillväga då?
Har i en tidigare tråd hört att man helt enkelt lyfter upp stenen med rom och sätter den i en stor bunke med syresten intill, samt plockar bort ev. möglande ägg. Är det något som kan fungera?
#12 - 29 maj 2008 21:32
ansjo skrev:
Ja, hoppas kan man alltid:p!

Visst är det kul med yngel, men det är ännu roligare att se föräldrarnas kamp för att få avkomman att överleva naturligt (så naturligt det nu går i ett akvarium;)).

Jo det håller jag verkligen med om! I uppstarten av karet, dvs, första månaden, innan jag lyckades krascha den balans som fanns på diverse olika sätt. Då hann samma par leka två ggr och första gången blev det inte bara rom utan yngel också, som försvarades mcyekt ihärdigt av paret. Men de dog, och nästan föräldrarana också - av syrebrist då den redan tidigare slöa pumpen slutade fungera under natten. andra gången käkade de upp rommen. Och sen fallererade balansen som sagt...

Blev alltså väldigt glad när jag märkte att rommen var på gång idag.

Om vi nu säger att jag skulle vilja försöka kläcka rommen utan föräldrar, hur borde jag gå tillväga då?
Har i en tidigare tråd hört att man helt enkelt lyfter upp stenen med rom och sätter den i en stor bunke med syresten intill, samt plockar bort ev. möglande ägg. Är det något som kan fungera?
#13 - 29 maj 2008 21:33
Micke: Det kanska skulle funka, men jag är av den kategorin att antingen eller;).
Antingen försöker jag göra mig av med cyanon och lägger ner 100% på det eller så får det vara och halvhjärtade försök att få bukt med cyano tar bara tid och ork till annat som är roligare, tex att dra upp en kul yngel.
#14 - 29 maj 2008 21:36
Solid skrev:

Ta bort möglande korn kan vara svårt, men tillsätter du bakteriedödande medicin i karet under de första dagarna brukar det inte bli så mycket mögel på äggen. Men du måste isf göra stora vattenbyte innan de kläcks då en del yngel kan vara känsliga för medicin.
Och tänk även på att dessa mediciner dödar även de goda bakterierna så har du en fungerande pump i karet blir den nollad och det blir som en nystart av akvariumet.
#15 - 29 maj 2008 21:37
Jag har provat mörkläggning en gång tidiagre, men då med dubbla lager filtar istället för det rekkommenderade materialet papp/kartong. Det fungerade sisådär, några av mina mest ljustrogna växter hade vänt sig utåt mot glaset när jag tog bort filtarna, så troligen hade lite ljus sipprat igenom ändå, och lite cyano överlevde och förökade sig på nytt. Så det där med en liten lampa känns inte som den bästa idén ;)
#16 - 29 maj 2008 21:40
Micke_A skrev:
En av anledningarna till att scalarer har svårt att klara yngelvården nuförtiden, påstås vara att de kläcks artificiellt i stor skala, så att ynglen inte präglas på föräldrarna, så att de själva inte vet hur de ska ta hand om sin avkomma, eller att de tar längre tid på sig att lära sig.

Jag tror inte på att det är en inlärningssak. Snarare 100% instinkt. Givetvis borde selektionstrycket vara hårt för vård i naturen men inte i akvarium just beroende på hög grad av artificiell uppfödning. Teoretiskt skulle vården lätt kunna selekteras bort i akvarium. Fast då skulle det vara lättare att få vildfångade djur att vårda, och så verkar det ju inte heller vara så jag tror inte på det heller.

Allt detta är bara spekulationer - jag har egentligen inte mycket erfarenhet som stöd för resonemanget, så säg gärna emot mig, någon! Övertyga mig om att artificiell uppfödning är dåligt.
#17 - 29 maj 2008 21:46
Nu Erik kommer du säkert att få mothugg, men jag är inne på samma linje som dig.
Att just bara är skalarer som har svårt med yngelvården/präglingen är jag lite tveksam till, och hur många gånger har inte mina diskus käkat upp rom och yngel?
Blir det någon störning i karet ser de kanske att det är bättre att de själva äter upp avkomman än att andra fiskar ska få ett gratismål och en förlorad proteinkälla.
Sedan att en del sorter får träna länge innan de lyckas med en lyckad lek, men så är det t.o.m. för oss människor:p!

Annons