Flytta med akvarium ca 10 mil

#1 - 9 augusti 2012 10:55
Hej

Jag ska snart flytta från Göteborg till Trollhättan och vet inte hur jag ska bära mig åt för att flytta mitt akvarium.

Akvariet är på ca 37 liter, inte så stort alltså.
I akvariet bor det 6 neontetror, 3 amano räkor, 4 otocinclus och 3 anentome helena sniglar.

Har idag problem med massor av gröna alger som täcker akvariet mer eller mindre hela tiden.

Har ni några bra tips på hur jag ska göra för att flytta det?

Tacksam för alla svar!!
#2 - 9 augusti 2012 11:34
ett så litet är inte så svårt. lägg fiskarna i påsar med akvarievatten. lägg filtret i en spann med vatten från karet så behåller du de gåa bakterierna. sen är det bara lassa grus i kassar eller spann.

de gröna algerna..är de som en mörkgrön matta? då är det cyano. mörkläggning av karet är nog bästa rådet.

men nu ska du ju göra nystart så det kan ju hjälpa. ta bort så mycket du kan innan o sen kan du tvätta gruset innan du lägger i det i karet igen.

men som sagt. behåll filtret i en spann med vatten. det är viktigt att behålla de goa bakterierna.
#3 - 9 augusti 2012 11:35
ett annat tips är att göra dig av med det karet o satsa på ett större. minst 100L. små kar är svårare att få balans i än större.
#4 - 9 augusti 2012 12:45
hannesc skrev:
ett annat tips är att göra dig av med det karet o satsa på ett större. minst 100L. små kar är svårare att få balans i än större.

förstår att hannesc har tankarna på annat håll numera.

men det där rådet var inget bra alltså.

du skall naturligtvis behålla 37'an.

men du skall samtidigt göra som hannesc säger, skaffa dig ett 100 (helst 150) liters.

sedan sätter du upp 100/150 litersburken med intressant sydamerikatema.

en trevlig liten dvärgciklid ska du ha där (tillsammans med andra bra relevanta fiskar)

när du sedan har fått en bra kull på dvärgcikliden, så skall du dra igång 37'an
och ha den som barnkammare.

(fy på dig hannesc att du glömmer konceptet med barnkamare dessa dagar)

.
#5 - 9 augusti 2012 12:48
gällande flytten så har hannesc rätt-........iaf till 98%

det är viktigt att pumpen inte står stilla för länge.

gör så att det är det sista du packar ner innan du sätter dig i bilen.

och plugga in den direkt när du kommer fram, max 3 timmar senare,, låt den snurra
i spannen, bara det blir cirk på den.

sedan måste den nog ner i ett inrett kar med fisk inom 24 timmar.

.
#6 - 9 augusti 2012 13:36
fan du har helt rätt kensa. klart du ska behålla 37an. ( what was I thinking?!?!) men skaffa ett till :D o ett till...o sen ett till.

filtret har du rätt om med.

jag flyttade mina 4 förra veckan
#7 - 9 augusti 2012 13:56
på sätt o vis tur att 408'an inte har kommit längre......

.
#8 - 9 augusti 2012 14:05
ja. när vi bestämde oss för att flytta så var det ju bara att dra i handbromsen och ur med nyckeln ur tändningen. fanns ju ingen ide att fortsätta innan det var på plats i nya lyan
#9 - 10 augusti 2012 09:58
Tack för alla bra tips!!

Ett sydamerikanskt tema har jag funderat på länge... Kanske ska ta och skaffa mig ett större nu när jag flyttar ifrån sambon :) ;)
Bra idé med barnkammare, får ta och läsa på mer innan jag skaffar ett bara. Har lite för dålig erfarenhet än så länge...

Angående mina gröna alger så är det förmodligen cyano, lägger sig som en grön matta över hela akvariet. Hur länge ska jag mörklägga det??? Har testat en gång tidigare i ca 3 dagar, men fick inget resultat. Tänkte att det då inte hjälpte... ;)

Underbart att man kan få så mycket tips!! Tack än en gång!!!
#10 - 10 augusti 2012 10:04
ta bort så mycket du kan först o sen slå in karet med ett täcke eller så. det måste vara bäcksvart! låt sen vara det i en vecka! fiskarna klarar sig utan mat den tiden.
#11 - 10 augusti 2012 10:13
släng i snabbväxande växter med. som vattenperst o hygrophylia. då tar de den mesta näringen istället för algen
#12 - 10 augusti 2012 11:08
hannesc skrev:
ta bort så mycket du kan först o sen slå in karet med ett täcke eller så. det måste vara bäcksvart! låt sen vara det i en vecka! fiskarna klarar sig utan mat den tiden.

och när det sägs bäcksvart så menas totalt svart, inte en liten sketen gnutta ljus i karet.

Inte ens glutta efter några dagar och se hur det går.

.
#13 - 10 augusti 2012 11:18
och när det sägs bäcksvart så menas totalt svart, inte en liten sketen gnutta ljus i karet.

Inte ens glutta efter några dagar och se hur det går.

.

exakt. fan rena rama Mordor-svart ska det va.
#14 - 10 augusti 2012 11:21
Äh, bomba skiten med GT istället.

Det går snabbare, roligt är det också :)
#15 - 10 augusti 2012 11:22
nejnej inte medel. testa detta först. funkar inte det så kanske GT
#16 - 10 augusti 2012 11:26
Äh, bomba skiten med GT istället.

Det går snabbare, roligt är det också :)

som sista utväg ja.

men först skall man få bort den naturligt med att få den att inte trivas.
det kan ta några månader

som 2'a tar man mörkläggningen

som 3'a tar man GT.

Nu skall man inte förväxla detta med Gin O Tonic........

.
#17 - 10 augusti 2012 11:52
Mycket mer spännande att låta algerna ha sin naturliga gång tycker jag. Jag har för tillfället diverse olika alger i mitt kar. Grönalgerna är nu på tillbakagång. Jag ser dag för dag hur de backar på den bakre rutan.
I övrigt har jag mina hjälpare som äter alger, blir stora, tjocka och feta. Ann Cistrus som knaprar kiselalger + en del annat. De tre musketörerna (siamesisk algätare) som knaprar alger bäst de kan. Och min båda slöjisar som betar alger som de värsta kossor. Undrar va de tycker den dag algerna = deras godis, försvinner?
#18 - 10 augusti 2012 11:56
hmmmm.....

ta det nu på rätt sätt.....

men har du slöjstjärtar i ett 37 liters kar ??

.
#19 - 10 augusti 2012 12:04
nuu är du nog fel ute kennyboy. monkanS är inte TS.
#20 - 10 augusti 2012 12:08
japp....jag har fel...sorry....

jag tänker bara på husvagnen idag.....

helt virrig i pannan.....

my bad

sorry...

.
#21 - 10 augusti 2012 12:33
lungan ;) vad är det för husvagn?har ingen egen men åkt med mor o far i många år. cabby 07a
#22 - 10 augusti 2012 12:41
hannesc skrev:
lungan ;) vad är det för husvagn?har ingen egen men åkt med mor o far i många år. cabby 07a

WILK 490Km, 2010'a.
Planlösningen är längst bak våningsäng till pojkarna, sedan en soffgrupp i mitten rakt mot köket, sedan dubbelsäng (137x199) till oss, toa bredvid oss.

Dras med en Volvo V70, 200 dieselhästar. Fet takbox på taket.

Förra året var vi borta 32 dagar mitt på sommaren. Varav 21 dagar vid soliga medelhavet.

I år var vi borta 25 dagar, varav 15 vid soliga medelhavet. Skulle blitt 22 dagar. Men köket snodde lite tid.

Kostnaden för vår 4 veckor borta, är ungefär samma som att åka med hela familjen EN vecka till Mallis eller liknande.

Tänk på det hannesc i dessa tider.....

.
#23 - 10 augusti 2012 12:51
ja absolut! jag gillar åka husvagn :) mor o fars är en 7 metare med dubbelsäng o våningssäng dör bak samt soffgrupp längst fram. ( som ungefär alla husvagnar) kyl o frys o micro o spisfläkt osv osv.

men ariona är inte så inne på husvagnsideen. när vi åkte förr med familjen så stannade vi sällan på campingar. kanske 1 natt i veckan för att ladda batteri o fylla vatten etc. annars har vi stått på parkeringar o industriområden etc etc . haha

varje år var det minst en vecka iväg. numera är det svårt att få ihop hela familjesemestrar. jag har jhu två syskon som har egna liv de med nu, o jag har sambo o barn på g. inte lätt att styra ihop då :P
#24 - 10 augusti 2012 13:17
hannesc skrev:
ja absolut! jag gillar åka husvagn :) mor o fars är en 7 metare med dubbelsäng o våningssäng dör bak samt soffgrupp längst fram. ( som ungefär alla husvagnar) kyl o frys o micro o spisfläkt osv osv.

men ariona är inte så inne på husvagnsideen. när vi åkte förr med familjen så stannade vi sällan på campingar. kanske 1 natt i veckan för att ladda batteri o fylla vatten etc. annars har vi stått på parkeringar o industriområden etc etc . haha

varje år var det minst en vecka iväg. numera är det svårt att få ihop hela familjesemestrar. jag har jhu två syskon som har egna liv de med nu, o jag har sambo o barn på g. inte lätt att styra ihop då :P

alla är vi olika.

men jag skulle ALDRIG få för mig att åka omkring i husvagn på det viset.

för mig är husvagnen ett sätt att dryga ut semestern (i.e 4-5 samma kostnad som chartertripp på 1 vecka), samt komma familjen nära.

jag uppskattar verkligen närheten till mina pojkar denna period. Vi kommer riktigt nära varandra. Vi gör en massa saker ihop under förhållandevis lång period.

Jag skulle inte få detta om jag kuskade runt med vagnen och bytte plats varannan dag eller så.

Samtidigt får man som sagt var erkänna att folk är olika.

Grannen bredvid oss kuskade runt på det där viset i 15 år med tre ungar. Det såg hur mycket som helst. Alla var alltid nöjda och glada.

Sedan har man ju den där typen som aldrig skulle få för sig att laga mat själv på semestern. Min svärmor är sådan. Kan hon inte åka iväg där allt är serverat under en vecka eller två, och då menar vi allt serverat, hade hon inte varit blyg, så skulle hon velat att folk torkade henne i röven, kan hon inte få allt på ett siverfat denna poeriod, så skiter hon i det och sitter hellre ensam i lögenheten och glor på blommornas tillväxt.

Så, hitta det som passar dig bäst.

.
#25 - 10 augusti 2012 14:05
hmmmm.....

ta det nu på rätt sätt.....

men har du slöjstjärtar i ett 37 liters kar ??

.

hannesc skrev:
nuu är du nog fel ute kennyboy. monkanS är inte TS.

Mina slöjisar simmar runt och mår gott i 180 liter.. :D

De kan bli lite fel iband. Jag tror dessutom att vi halkat av spåret lite.. så att säga.. [:o]
#26 - 10 augusti 2012 18:35
alla är vi olika.

men jag skulle ALDRIG få för mig att åka omkring i husvagn på det viset.

för mig är husvagnen ett sätt att dryga ut semestern (i.e 4-5 samma kostnad som chartertripp på 1 vecka), samt komma familjen nära.

jag uppskattar verkligen närheten till mina pojkar denna period. Vi kommer riktigt nära varandra. Vi gör en massa saker ihop under förhållandevis lång period.

Jag skulle inte få detta om jag kuskade runt med vagnen och bytte plats varannan dag eller så.

Samtidigt får man som sagt var erkänna att folk är olika.

Grannen bredvid oss kuskade runt på det där viset i 15 år med tre ungar. Det såg hur mycket som helst. Alla var alltid nöjda och glada.

Sedan har man ju den där typen som aldrig skulle få för sig att laga mat själv på semestern. Min svärmor är sådan. Kan hon inte åka iväg där allt är serverat under en vecka eller två, och då menar vi allt serverat, hade hon inte varit blyg, så skulle hon velat att folk torkade henne i röven, kan hon inte få allt på ett siverfat denna poeriod, så skiter hon i det och sitter hellre ensam i lögenheten och glor på blommornas tillväxt.

Så, hitta det som passar dig bäst.

.

Vi kan fortsätta semesterideer till hannes+Ariona tråden ;-)

Sorry för OT ts;-)
#27 - 11 augusti 2012 21:06
Okej, då får jag ta och testa igen med mörkläggning :p

Vad roligt att så många svarar förresten!! Trodde först på bottennapp, men icke sa nicke :) :D

Härligt att det finns så mycket kunnigt folk som vill hjälpa en nybörjare!!

Annons