Flytta med akvarium

#1 - 18 mars 2008 04:44
Ska flytta om 1,5 månad ca. Hur länge kan filter mm stå still och ändå behålla alla bra bakterier?

Ytterfiltret kan jag ha igång inom 2-3 timmar i ett separat kar. Filtermodule n i karet är det värre med. Kanske 4-5 timmar då karet ska planteras m.m.

Någon som har erfarenheter av att flytta med akvarium?

Det jag ska flytta:

375l-kar, 6 diskusar och övrig småfisk.

Har ett ytterligare 100l-kar jag funderar att första låta diskusarna gå över i. Låta dem bo i ett kalt kar till det andra bli stabilt igen. Vilket det borde bli på ett par dagar om jag inte pajjar filtrena?
#2 - 6 april 2008 04:57
Hur lämpar sig GBG´s vatten för diskus föresten? Bra, har jag hört?
#3 - 6 april 2008 11:09
Göteborgsvattnet lär vara ungefär likadant som allt annat kommunalt vatten i Sverige, mjukt, men med högt pH. Om man sänker pH en liten aning med hjälp av rötter, alkottar eller något medel, skulle jag tro att det blir ett bra diskusvatten. Jag har dock för mej att man inom Göteborg ibland får stora pH-variationer sommartid beroende på skifte av vattenverk. Jag minns inte riktigt hur det var, men det lär stå på kommunens hemsidor om vattenverken. Gaffel och Grodlund lär veta mera om det.

Skall dock säga att jag inte är någon diskusfantom. [:o]

Hur gick flytten, förresten?
#4 - 6 april 2008 11:13
Jens A. skrev:
Hur gick flytten, förresten?

Flytten är om ca 2 veckor. Har fortfarande inte tänkt ut allt praktiskt.
#5 - 9 april 2008 06:11
Jag flyttade i november från Nol (Gbg) till Gällivare. ca. 160 mil alltså. Har provat lite olika metoder vid långa fisktransporter (~20 timmar). Allra bäst är att singelpacka stora fiskar i transportpåsar. Mindre fiskar går bra att ha flera i samma påse. Ha påsarna i en kylbag eller en frigolitlåda (fisktransportlåda) går att köpa/få från din lokala akvariehandlare.

Ett ytterfilter kan du hålla igång med hjälp av en luftpump som du kopplar till ciggarettuttaget i bilen. (Sök på Biltema.se efter 26-009 , eller skriv "luftpump" i sökhjälpen. Den pumpen kostar 129:-. Den väsnas rätt mycket och jag körde den i ca.5 min varje halvtimme ungefär. Filtret var bara att köra direkt när jag var framme. Glöm inte att även köpa en bit luftslang till pumpen. finns även det på Biltema.

Annons