Flytta mal och räka från sjukt kar.

#1 - 30 augusti 2007 16:58
Jag har fått en sjukdom i mitt guppy kar. Flera guppy dör varge dag :( I det karet har jag även 1st Crystal Red och 1st [COLOR=black]Ancistrus. Jag skulle vilja flytta dom till andra kar men är lite rädd att dom ska ta med sig sjukdomen. Malen och räkan har inte visat några symptom på sjukdom. Kan dom ändå bära smittan till andra fiskar? Hur ska jag göra för att flytta dom utan att riskera att fiskarna dom flyttar till blir smittade?[/COLOR]
#2 - 30 augusti 2007 18:51
Ingen som vet hur/om jag kan flytta dom?
#3 - 30 augusti 2007 19:06
Vilken sjukdom gäller det?Du kan få med sjukdomar med algskrapa,håvar,händer och fiskar.

Thomas
#4 - 30 augusti 2007 19:37
Vilken sjukdom gäller det?Du kan få med sjukdomar med algskrapa,håvar,händer och fiskar.

Thomas

Jag vet inte. Nästan alla mina guppy har dött. En av dom såg jag hade utstående fjäll innan den dog. Några har varit inlindade i något som liknar bomull. Flera har knappt någta fenor kvar. På djuraffären sa dom att det troligen är bakterier som äter fenorna. 8st guppy har dött på 3 dagar. Malen och räkan visar dock inga symptom på sjukdom.
#5 - 30 augusti 2007 20:10
Jag har nu flyttat räkan och malen till ett 3L plastkar med lite vatten från guppy karet, lite vatten från ett väl fungerande kar och lite nytt vatten. Hur lång tid tar det innan dom säkert kan flytta till nytt hem utan att smitta andra fiskar?
#6 - 30 augusti 2007 22:01
Ingen som har någon tanke om detta? Vad hade ni gjort?

Jag har planerat att flytta dessa djur förut så det är alltså inte enbart pga sjukdomen jag vill flytta dom. Räkan ska få bo i yngelkaret och malen behövs för att äta alger i stora burken.
#7 - 31 augusti 2007 13:26
Jag puttar upp igen.

Jag mår inte bra av att se malen och räkan i det lilla 3L burken. Dom ser inte nöjda ut då det inte finns någonstans att gömma sig.

Behöver hjälp!
#8 - 31 augusti 2007 20:04
Det känns lite dumt att prata med mig själv fast jag gör det ändå :p

Jag har nu flyttat tillbaka malen. Hon såg så ledsen ut i lilla burken :( Hon får vara kvar några veckor till innan jag flytta henne.

Räkan däremot är kvar i 3L karet. Har fått för mig att dom klarar liten yta bättre. Dessutom är det så jobbigt att jaga efter honom i 61Lkaret en gång till. Jag byter en liten skvätt vatten (ett par deciliter) varge dag åt honom och fyller på med vatten från 540L karet. Ska jag ge räkan nån mat i lilla baljan eller räcker det med dom alger som kommer med vattnet från stora karet?

Annons