Flytta kar med vatten

#1 - 20 augusti 2008 20:01
Går det att flytta ett 54 liters kar med 20-25 liter vatten, scalare par, nylagd romkaka och frisimmande yngel i?? :confused:
Vi flyttar på lördag och jag vill inte dela på paret, ynglen och den nylagda romkakan.
Eller hur skall jag göra?
#2 - 20 augusti 2008 20:04
tonpet skrev:
Går det att flytta ett 54 liters kar med 20-25 liter vatten, scalare par, nylagd romkaka och frisimmande yngel i?? :confused:

Vi flyttar på lördag och jag vill inte dela på paret, ynglen och den nylagda romkakan.

Eller hur skall jag göra?

Rent tyngdmässigt kan du nog flytta karet utan större problem, men risken är stor att scalareparet tar ynglen och rommen pga. stressen genom flytt.
#3 - 21 augusti 2008 09:55
Jag skulle säga att det är rätt stor risk att mycket av vattnet skimpar ut oavsätt vad fiskarna tycker om det eller gör. Det är inte lätt att bära en behållare med vatten utan att det blir "ståendevågor" i den, dvs lite skvalp som förstärks tills det blir väldigt mycket skvalp.
#4 - 21 augusti 2008 10:42
Ja, det var två bra svar som jag tackar för.
Att flytta karet med fiskar å allt är uteslutet då det blir nog som Ida å Heeke säger.
Men vad gör jag?
Jag har ett 150 liter som står redo i det nya huset som jag hade tänkt att ha alla mina andra fiskar tills 600 liters är igång igen.
Om jag tar ut svärdplantan med rom, plus alla yngel och lägger dom i en spann. Tar paret och i en annan spann. Tömmer karet och rengör det. Kör bort allt till det nya huset, upp med karet och i med svärdplantan, ynglen och paret. Från tömmning till klart i det nya huset, max en timme.
Skulle det fungera... tänker då på scalarernas förhållande till rommen och ynglen.
Eller stressar detta också så mycket att dom ger upp och äter upp allt. :(
#5 - 27 augusti 2008 22:45
tonpet skrev:
Ja, det var två bra svar som jag tackar för.

Att flytta karet med fiskar å allt är uteslutet då det blir nog som Ida å Heeke säger.

Men vad gör jag?

Jag har ett 150 liter som står redo i det nya huset som jag hade tänkt att ha alla mina andra fiskar tills 600 liters är igång igen.

Om jag tar ut svärdplantan med rom, plus alla yngel och lägger dom i en spann. Tar paret och i en annan spann. Tömmer karet och rengör det. Kör bort allt till det nya huset, upp med karet och i med svärdplantan, ynglen och paret. Från tömmning till klart i det nya huset, max en timme.

Skulle det fungera... tänker då på scalarernas förhållande till rommen och ynglen.

Eller stressar detta också så mycket att dom ger upp och äter upp allt. :(

det skulle kunna funka, men risken är stor att Scalareparet förkastar både rom och yngel efter det. rommen kan du ju annars flytta och driva upp artificielt? det är bökigare, men chansen att de kläcks och blir frisimmande blir större. Ynglena däremot vet jag inte om de kommer att ta...vad du kan göra är att köpa en Petbox i djuraffären (den större modellen) 0ch ha ynglena i den. Mata dom kan du göra med artemia eller svarta mygglarver.

Lycka till

Annons