Jag tycker man skall koncentrera sig på att fiskarna packas så att de tål en längre tid i plastpåse. Får du hjälp av t.ex en Zooaffär att fylla syrgas i plastpåsarna så klarar de i värsta fall uppemot 24 timmar där i, så länge värmen håller sig och de inte blir stressade. Då har du lite tid över för oförberedda händelser. Dessutom kan fiskar bevisligen leva i hinkar eller badkar i flera dagar när man kommit fram om det verkligen skulle krisa, men då krävs vattencirkulation och rätt stora och täta vattenbyten.
Att frakta en massa vatten tycker jag bara är att glömma. Det är tungt, det tar plats och nyttan är liten i förhållande till jobbet. Tar du reda på vattenvärdena på det nya stället innan kan du ju alltid börja påverka vattnet de går i idag i rätt riktning så att skillnaden sedan blir mindre för dem.
Jag ser inte ens någon stor mening med att desperat försöka rädda filterbakterier etc, därför att risken att det istället går åt helv**e är större än nyttan med att lyckas. Med Nitrivec, ett rejält filter och sparsam matning brukar det gå bra ändå att starta upp.
Försök att ha gott om tid när du tar ned akvariet, och när du sätter upp det, så att det blir rätt och ingenting går sönder. Försök att inte ha en massa annat att göra, utan koncentrera dig på din uppgift. Kartonger och möbler kan andra bära. Se till att du får med dig alla sakerna så att det inte saknas en slangkoppling eller något annat viktigt när ni kommer fram. Det är en hel del jobb på det nya stället med att mäta in akvariet så att det står i våg, och att transportera och bära så att ingenting går sönder. Bland det värsta jag kan tänka mig är att det i den nya bostaden uppstår en stor vattenskada första dagen därför att några hundra liter akvarievatten hamnade på golvet.
Det finns ett alternativ till, och det är att sälja sina fiskar och växter innan man flyttar, för att sedan på det nya stället, när man kommit i ordning, starta upp på nytt. Det är kanske inte alltid det allra roligaste, men man slipper mycket stress och jobb.