Flytta fiskarna till nytt akvarium?

#1 - 7 augusti 2004 23:58
Har ett 110 liters akvarium nu men tänkte skaffa ett 520 liters och flytta över alla fiskarna till.

Jag tänkte att för att fiskarna ska må så bra så möjligt suger jag över allt gammalt vatten till mitt nya och fyller på med lite nytt vatten efter hand tills akvariet är fyllt, på så sätt så slipper man ju risken att fiskarna inte skulle gilla dom nya vattenvärdena,
vad tror ni om min ide??
#2 - 8 augusti 2004 06:49
Jag brukar göra på samma sätt. Jag tar så mycket vatten som möjligt från det gamla akvariet för att det skall bli så lite skillnad. Jag har dock aldrig gjort ett så stort byte som du gör.

Det gamla vattnet blir högst 20 % av totala vattenmängden. Kanske du skulle fylla upp det nya akvariet delvis och låta det vattnet stå ett tag så att nästan allt vatten inte är helt nytt.
#3 - 8 augusti 2004 07:46
Använd vattnet från det gamla akvariet + att du också flyttar över filtret från det akvariet om du har möjlighet att göra det, så får du med ännu mer bakterier.[:-8]
#4 - 8 augusti 2004 12:56
Tack för svaren.
Men när man startar ett nytt kar, är det viktigt att byta vatten på det varje vecka, man ska ju låta det stå en vecka om man startar med bara nytt vatten, men låter man stå för länge utan att byta vatten så kan det ju bildas nitrit, det gjorde det iaf på mitt lilla 30 liters.
#5 - 8 augusti 2004 15:35
Jag kan inte för i mitt liv förstå varför man ska låta det stå i en vecka.Det kommer aldrig att bli några anti nitrit bakterier av sig självt man måste "göda" dom med något ex fisk bajs.Nej man får inte nitrit av att byta vatten.Man får nitrit av för mycket fisk/mat jämfört med hur mycket bakterierna har hunnit växa till sig.Man kan också få nitrit om man väntar så länge att nitratet går tillbaka till att bli nitrit.Man byter vatten för att göra sig av med näringämnen ala nitrat.
Fredrik

Annons