Flytta fiskar (lite akut)

#1 - 6 augusti 2014 16:26
Tjena, ska byta ut mitt "stora" kar på 540l till ett 720l imorgon och jag har lite frågor angående själva flytten.

Fråga: Då det nya ska stå på samma ställe som det gamla så måste jag flytta fiskarna från det gamla till några hinkar -> tömma akvariet -> dit med det nya -> i med fiskarna, frågan är vattnet kommer ju inte vara klart då det bara hinner stå några timmar; kommer detta skada fiskarna? känns inte som jag har något annat val.. tips?

Dela gärna med er av erfarenheter från era flyttar.

mvh Jimmy
#2 - 6 augusti 2014 16:28
Kom precis på att detta kanske ligger på fel plats (?)
#3 - 6 augusti 2014 16:37
Fråga 2: Karet kommer med ytterligare 10st Frontosor och ca 6st mindre fiskar, då jag redan har 3st frontosor, 1 mari gold, 2 leleupi, 3 A. Compressiceps så undrar jag om karet inte blir lite väl fullt? Frontosorna är inte fullvuxna och jag vet inte vilken filtrering som kommer med.
#4 - 6 augusti 2014 17:34
Vattnet i hinkarna blir det väl ingen fara med men syrebrist kan ju ställa till det.

Nu läste jag visst fel men låter det stå kvar ändå.

Kan du hålla igång pumparna på något sätt? Där har du ju de goa bakterierna. Det nya kan du ju fylla upp helt med kranvatten, inga problem. Om filtrerna hålls vid liv och du kan krama ur kladd i vattnet.

Skippa matning i några dagar och sparsamt i en månad. Det blir nästan som en nystart.
#5 - 6 augusti 2014 17:40
Haha se där va man glömmer bort, jag rekommenderar alltid att krama ur filtret eller att köra med gammalt filter till andra men när det gäller undertecknad så hade jag helt glömt bort det ^^

Kan man köra med både hans och mitt gamla filter? eller krockar någon slags bakterie med en annan? dum fråga kanske :D
#6 - 6 augusti 2014 22:16
:) Så kan det bli!

Bra fråga... Iom att du kommer ha fisk från båda... Spontant skulle jag bara ta den från mitt. Varför har jag inget vettigt svar på. :P

Hoppas någon annan kan svara på det. :)
#7 - 6 augusti 2014 22:35
borde jag inte kunna ta mitt vatten då det är lite mera inkört?

Ja jag vet ju aldrig vad han har haft i karet iofs ;)
#8 - 8 augusti 2014 11:50
Det nya karet har ett "filterhörn", hur fungerar det? några för-/nackdelar?
#9 - 8 augusti 2014 11:53
det var tydligen "bara" 7st Frontosor och två har tyvärr redan gått hädan då dom var väldigt stressade och antagligen mobbade i hinken (båda kom i samma hink). Men det är väl sånt som händer antar jag :/
#10 - 10 augusti 2014 00:47
Nu är fiskarna flyttade och klara, det är bara att vänta o se vad dom tycker om det nya karet :D
#11 - 10 augusti 2014 04:16
Håller tummen att det går bra. :) lugn med matningen nu bara så rullar det säkert på fint. :)
#12 - 10 augusti 2014 12:24
Det rullar på än så länge, alla fiskar ser glada ut och i och med att jag använde typ 400l från det gamla karet så är det typ inkört och mer som ett stort vattenbyte ;)

Annons