Flytta fiskar från ett akvarium till ett annat

#1 - 9 oktober 2006 02:21
Hej hej,
Nu är min 400l tank på plats och nästan färdiginrätt. Nu ska bara "odlas bakterier" innan fiskarna kan flyttas över. Totalt är det 12 st Pirayor (4-6 cm) och en mal som ska flyttas över. Frågan är hur detta görs på bästa och snabbaste sätt. Har aningens bråttom för att en fisk (platy) är på väg att yngla av sig vilken dag som helst nu. Vill givetvis inte att Pirayorna är där då.

Karet har varit igång sedan i fredagsmorgon dvs 3 dggr nu. När tror ni jag kan påbörja flytten? Kan jag påskynda processen genom att tex använda vatten från det gamla karet eller "vrida ur" de gamla filtrerna i det nya karet?

Tacksam för råd :confused:
#2 - 9 oktober 2006 06:03
Flytta över filtret från det gamla karet till det nya! Ev. "tvätta" filtret i det nya karet men då blir det smutsigt, vattnet alltså=trist. Annars kan du köpa filterbakterier....
#3 - 9 oktober 2006 06:18
Har redan "tvättat" av de gamla filtrerna i karet. Är nu på väg att köpa bakterier som du föreslår. När kan jag börja flytta fisken tror ni?
#4 - 9 oktober 2006 06:31
Jag flyttade mina skalare efter 2 dagar, men då satte jag dit mitt gamla filter, 100l gammalt vatten. (av 275l). Ska hålla koll på nitrit och byta vatten varannan dag och mata lite mindre...Eftersom jag satte dit ett inkört filter tillsatte jag inga bakterier.
#5 - 9 oktober 2006 09:19
Ok, nu hällde jag i bakterier och två små Platys. Tänker mig vänta tills på ons alt torsdag innan jag flyttar resten. Ska nog göra som du gjorde oxå, hälla över några liter vatten från det gamla till det nya.
Tack för tipsen!
#6 - 9 oktober 2006 09:46
Har du platy med piraya? Blir de inte fort levande mat?
#7 - 9 oktober 2006 10:21
solbacka skrev:
Har du platy med piraya? Blir de inte fort levande mat?

Näe de klarar sig fint. De har varit i ända från början då Pirayorna var riktigt små. Iom att de alltid har funnits där så tror jag inte de ses som mat. Men om jag stoppar i nya idag skulle de slukas på nån sekund skulle jag tro.

Nu är platyhonan t.o.m på smällen och ska ha yngel vilken dag som helst. Bevis på att de trivs lite i allafall :) Nu tänker jag dock separera på piraya o platy och satsa på att föda upp ynglen.
#8 - 9 oktober 2006 10:34
Du ska flytta fiskarna så fort du tillsat bakterier vare sig du har gjort det genom att tvätta det gamla filtret i det nya akvariet eller tillsätta bakteriekultur. Annars dör bakteriena bara pga näringsbrist.

Det finns inget snabbt sätt att odla bakterier. Du kan speeda upp prcessen lite genom att tillföra en massa bakterier, men det tar ändå ca en månad innan bakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret. Så du måste ändå mata sparsamt coh hålla koll på nitriten under den första månaden. Fast jag misstänker att det inte är bra att hålla pirayor hungriga...
#9 - 9 oktober 2006 11:00
Ok, jag har flyttat två Platys. Fryttar resten i kväll i stället då. Ska bara mata dem proppmätta först :) Det brukar stryka med en så fort de blir hungriga och inte får mat :)
#10 - 9 oktober 2006 11:30
Tänk på att det de äter i dag kommer ut i morgon ;) Men jag förstår att de inte kana vara hungriga. Så det du kan göra är att överdosera bakteriekulturen. Skulle du ändå få ammoniak eller nitrit får du tillsätta Toxivec för att få ner halterna. Så håll koll på det.

Lycka till!
#11 - 9 oktober 2006 15:31
Nu är flytten klar. Allt gick bra förutom att en låg på rygg i 5 minuter innan han piggnade till och anslöt till stimmet. Då återstår att mata dem så lite som möjligt (svår balans) och att hålla koll på parametrarna. Tack för alla goda råd. Pura vida !
#12 - 9 oktober 2006 16:14
så länge du inte tillför amonium i ditt nya kar så dör dina nyttobakterier.
ner me nån billig fisk som får speeda på prosessen lite..

kan du ofra som mat till dom andra invånarna sen
#13 - 9 oktober 2006 18:34
Vad menar du? Pirayorna tillför ju ammonium.

Annons