Flytta fiskar fr 180 lit till 74 lit några dagar

#1 - 15 maj 2004 14:14
Jag har stora problem med alger i mitt 180-liters och ska nu mörklägga det i några dagar. Det känns dock lite nervöst att ha kvar en del av mina fiskar i akvariet så jag har startat upp ett 74-liters. Dit tänkte jag flytta de lite känsligare fiskarna under tiden. De fiskar jag tänkt flytta över är 3 kakaduciklider, 4 fjärilsciklider och 4 Corydoras julii. Nu funderar jag på om jag kan flytta över dem utan inkörningsperiod om jag är noga med invänjningen och sedan byter lite vatten varje dag i det nya. Eller bör jag göra på något annat sätt? Mina ancistrus och glastetror tänkte jag ha kvar i det stora under mörkläggningen. Kanske borde jag plocka över glastetrorna också? Jag kan ju inte ta en massa vatten från det stora då det är fullt med alger. Då lär jag ju få problem i det lilla också...

Så hur bör jag göra? Jag vill börja med mörkläggningen så snart som möjligt. Vilket är bäst för fiskarna; bo mörkt i några dagar eller flytta till ett annat akvarium så slänge?

#2 - 15 maj 2004 14:15
tror dom tar minst skada av att stanna kvar under mörkläggningen. Att hålla p å flytta runt fiskar med infångning etc. är alltid stressande.
#3 - 15 maj 2004 14:25
de brukar klara mörkläggningar kanonbra. Tänk bara på att de kan vara känsliga för ljus sen när du tar bort mörkläggningen.
#4 - 15 maj 2004 15:15
Ok, då flyttar jag bara fjärilciklidparet som ändå ska flytta till det andra för att leka.

Hur ska jag förbereda mörkläggningen?
#5 - 15 maj 2004 15:16
Och hur länge ska jag ha mörklagt för att få bort algerna? Det är pälsalger och slemmiga blågröna alger jag har
#6 - 15 maj 2004 15:20
miist 3 dygn brukar man säga.

Viktigt är att INGET ljus kommer ii och då måste man också täcka över eventuella slangar till ytterfilter etc.
#7 - 15 maj 2004 15:48
Ska man byta vatten och suga bort så många alger som möjligt innan? Hur täcker man lättast över akvariet? Överlever växterna?
#8 - 15 maj 2004 17:29
ja suger man bort så mycket man kan är det ju mindre som ska dö vilket gör att vattnet förorenas mindre. Hur man täcker över? ha de beror nog på vad du har hur akvariet står etc. etc. inget ljus ska iaf in.

Efter är det iaf VÄLDIGT viktigt att man gör ett stort vattenbyte för att få bort allt skit som finns i vattnet.
#9 - 16 maj 2004 11:33
Nu har jag täckt över med sopsäckar på sidorna och två filtar över hela. Tycker det borde räcka. Ska kolla ikväll när det är mörkt och se om jag kan se lyset i akvariet igenom. Sedan släcker jag den och väntar tre dygn.

Hur länge klarar växter att vara utan ljus?
#10 - 20 maj 2004 16:05
Nu är mörkläggningen klar och det fungerade jättebra! Nu är det plantering av växter som gäller.

Annons