Flytta fisk mellan olika kar

#1 - 6 november 2006 12:28
Ni som har flera kar, hur gör ni om ni behöver flytta en fisk? Är vattenvärdena tillräckligt lika (iom att det är samma kranvatten) för att man bara ska kunna håva över fisken eller koppar ni över dem?

Jag har två kar och brukar vid vattenbyten ta lite vatten från det mindre karet till det större (eftersom det är relativt nystartat). Då borde väl vattenvärdena vara ganska lika? Bara nyfiken på hur ni gör. :p
#2 - 6 november 2006 12:43
Jag koppar alltid in mina när jag flyttar mellan kar för säkerhets skull, fast inte lika länge som när jag kommer hem med ny fisk. Vet inte om jag är överdrivet försiktig, men det känns bra för mig i alla fall! :)
#3 - 6 november 2006 13:10
Om burkarna är lika väl skötta och man inte haft extra salt i någon av dem så koppar jag inte alls. Man kan gärna flytta fisken i samband med ett vattenbyte.
#4 - 6 november 2006 18:06
I början koppade jag också över fisken som jg ville flytta men nu senast provade jag utan. Märkte ingen större skillnad så jag har funderat på om det egentligen spelar någon roll. När man köper fisk från olika kar i zooaffären tar de ju oftast vatten från bara ett av karen och lägger alla fiskar i samma påse.
#5 - 6 november 2006 18:10
Har akvarierna samma pH och temp ska det inte vara problem för fiskarna.
#6 - 10 november 2006 23:17
kag flyttar bara över dem har alldrig koppat eller nått det är olika värden i karen för mig men har inte ställt till nått. nått att anmärka är att jag brukar lägga lite extra sera akvatan i karet den ska till så det inte är så stressande för fisken sen brukar jag ha lampen av en timme efter den är överflyttad då fisken är mer lungnare då
#7 - 11 november 2006 05:42
Jag koppar inte mina fiskar heller...däremot när jag kommer hem från zooaffären så lägger jag i hela påsen i karet och låter den värmas upp till ungefär samma temperatur....sedan lägger jag håven över en hink och häller fisken lite försiktigt in i håven och sen är det bara att stoppa den i karet.
Så gjorde jag även med mina 9 st diskusar och de mår hur bra som helst.

Annons