flytta fisk från ph 7.5 -> 8.5, hur snabb koppning?

#1 - 3 augusti 2007 18:47
[COLOR=Black]Hej vänner.

Mitt nya akvarie har varit igång ett tag nu och jag tänkte släppa i två st [/COLOR][COLOR=Black]Ancistrus som kan mjukstarta det. Karet dom gått i har ph 7.5 och det nya ligger nånstans mellan 8 och 8.5. Det nya karet skall utöver Ancistrus bli hem för malawisar.

Alla råd om koppning jag sett gäller när det är någorlunda liknande vattenvärden men 7.5 till 8.5 blir faktiskt en faktor 10 mindre surt (pga den logaritmiska skalan). Ganska stor skillnad med andra ord.

Har ni några råd och erfarenheter att delge?
[/COLOR]
#2 - 3 augusti 2007 19:03
Den pH skillnaden är helt försumbar. Förutsatt att salthalten är densamma är det bara att håva över fisken.
#3 - 3 augusti 2007 19:47
Åh, det låter bra!
#4 - 3 augusti 2007 20:57
jag skulle råda dig att koppa in dem under ett par timmar! 7,5 och 8,5 är väldigt stor skillnad och ph är ju nåt som vekligen påverkar fisken!
#5 - 3 augusti 2007 21:49
Håller mer med Azur än åheim - försumbar...
#6 - 3 augusti 2007 22:09
erikthur skrev:
Håller mer med Azur än åheim - försumbar...

Go figures;)
#7 - 6 augusti 2007 18:54
Jag tog det säkra före det osäkra och tog ca 10l + malar från gamla akvariet och tillsatte sedan en skvätt från nya med jämna mellanrum. Höll på så tills jag tröttnade och sen hivade jag över dom i nya karet. Det verkar gå bra. Dom gillar skarpt alla nya håligheter att gömma sig i.
#8 - 6 augusti 2007 19:02
@åheim: Själv många gånger flyttat killis mellan pH 7-8 och pH 4-5 direkt och utan några som helst problem. Även tillbaka förståss...
;)
#9 - 6 augusti 2007 19:36
erikthur skrev:
@åheim: Själv många gånger flyttat killis mellan pH 7-8 och pH 4-5 direkt och utan några som helst problem. Även tillbaka förståss...

;)
ett helt olämpligt förfarande och tycker inte det ska rekommenderas till nån!
#10 - 6 augusti 2007 19:42
Baserat på vadå?
Inte på Jorgen Scheel eller Wright Huntley iaf. Dom gör det - jag gör det...
#11 - 6 augusti 2007 19:45
erikthur skrev:
Baserat på vadå?

Inte på Jorgen Scheel eller Wright Huntley iaf. Dom gör det - jag gör det...
hör till grundläggande akvariekunskaper och för dumt att jag slösa energi på:)
#12 - 6 augusti 2007 19:53
Erikthur har alldeles rätt: "pH chock" existerar inte som dödsorsak för fisk. Osmotisk chock existerar, om man flyttar mellan vatten med olika salthalt, men inte pH chock. Om alla andra parametrar är desamma som märker fisken inte ens ett flytt från pH 6.5 till pH 9.
#13 - 6 augusti 2007 19:57
i praktiken har man inte samma parametrar med ett så skifftande ph!
#14 - 6 augusti 2007 20:04
Mjae... Det beror alldeles på vad man gjort med kemin. CO2 dosering t.ex. drar ned pH utan att påverka salthalt. Sen är flytt "uppåt" i salthalt mindre farliga än flytt "nedåt" i salthalt.

Menmen, mer relevant för just denna tråd är att när det gäller 7.5 till 8.5 så är det med stor sannolikhet samma parametrar, och skillnaden i pH är i alla händelser försumbar.
#15 - 6 augusti 2007 20:25
vadan denna ständiga rekommendationen då att ph värdet inte är så viktigt utan huvudsaken att det är stabilt! Och att ph inte bekymrar fisken tror jag inte alls på, man kan lätt föreställa sig vad det bla gör med slemhuden...
#16 - 6 augusti 2007 20:27
Erikthur har alldeles rätt: "pH chock" existerar inte som dödsorsak för fisk.
Håller med! Jag har aldrig sett någon avhandling där väte skulle förgöra någon form av fisk.
#17 - 6 augusti 2007 20:31
Ja, det måste ju påverka dom på nått sætt eftersom olika fiskar ska ha olika pH før at leka;)
#18 - 6 augusti 2007 20:39
vissa kanske ska ta del av detta! om ni anser att det är fel tycker jag ni ska vända er till kjell!
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88
#19 - 6 augusti 2007 20:43
Den allsmäktige Kjell har inte altid rätt.
;)
#20 - 6 augusti 2007 20:57
;)Den allsmäktige av planeten zoopet har ALLTID rätt
#21 - 6 augusti 2007 21:00
vissa kanske ska ta del av detta! om ni anser att det är fel tycker jag ni ska vända er till kjell!
Vi växtakvarister ändrar pH:t med en (1) enhet varje vecka år ut och år in och ändå leker firrarna... :)
#22 - 6 augusti 2007 21:11
Jag har gått igenom det här massor av gånger, orkar inte riktigt skriva in det igen.

I korthet är fiskars blod väldigt välbuffrat, dvs fisken kan justera mot omgivningens pH inom ett mycket vitt intervall - för alla fiskar är vilket pH som helst inom intervallet 6.5 - 9.5 helt oskadligt.

pH är däremot inte ointressant eftersom det också påverkar fiskens fortplantning - vissa fiskar verkar använda pH ändringar som trigger för lek, och vissa fiskar misslyckas med leken om pH är för högt (eller om det är extremt lågt, under 6). Vill man ha lek på fiskar ur svartvattenmiljöer bör man med andra ord bry sig om pH (men kanske ännu mer ledningsförmåga).

Fisk som dör vid snabba ändringar av vattenparametrar dör i huvudsak av två anledningar: när pH höjs över cirka 7.5 - 8 omvandlas ogiftigt ammonium till dödligt giftig ammoniak (det är pga allt ammonium fisken släppt ut i påsen som fiskar kan dö efter transport), och snabba sänkningar av salthalt gör att fiskarnas celler spricker och fisken dör.

Betydelsen av rätt pH är övervärderad inom akvaristiken, medan betydelsen av rätt salthalt (ledningsförmåga) är kraftigt undervärderad - sannolikt pga att det är mycket lättare att mäta pH.
#23 - 6 augusti 2007 21:31
Så det betyder att det är ofaligt för fisk om pH ändras mellan pH 7,5 och 8,5 en gång i timmen.
#24 - 6 augusti 2007 21:45
Kronisk variation blir lite annorlunda än en enda ändring, men inom det intervallet skulle jag bli förvånad om det blev några problem. Till skillnad från enstaka ändringar har jag dock ingen egen erfarenhet av kroniskt varierande pH.
#25 - 8 augusti 2007 14:05
Om det är möjligt ta ur 50 % av vattnet i det "nya" akvariet och fyll upp med gammalt vatten från donatorakvariet...

Då blir alla skillnader i kemi hälften så stora...
#26 - 8 augusti 2007 15:27
Håller med Azur fullständigt (och även de andra som hävdar att pH har mindre betydelse).

Det Kjell syftar till framförallt är i de lägen som man har låg alkanitet (KH under 3-4) och mycket växter (och ingen koldioxid). Då kan man ha dagliga pH variationer på upp mot 2-3 pH (och till och med högre) enheter pga fotosyntesen. Genom att hålla KH på över 4-5 så utjämnar man dessa våldsamma svägningar och man garanterar ett tillräckligt karbonatinnehåll för nitrifikationen. Om man inte kör med CO2 så kommer pH i detta fall ligga mellan 7,5 och 8 och det är betydligt oskadligare för fisken än ett lågt KH som kan inhibitera nitrifikationen och medföra kroniska (stora) pH svägningar.

MVH Lasse
#27 - 8 augusti 2007 16:50
Har aldrig kollat ph faktiskt. Nitrit någon enstaka gång tror jag

Annons