flytta fenrötefisk

#1 - 22 oktober 2007 14:12
Kan en fisk med fenröta bära med sig basillusker till ett nytt "oinfekterat" kar, och smitta ner det, om man tar upp den med håv och alltså får med minimalt med vatten?
#2 - 22 oktober 2007 14:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Flyttar du över fisken och fisken är sjuk så flyttar du med bakterier, ja![/COLOR][/FONT]
#3 - 22 oktober 2007 14:26
Var lite hastig på tangenterna och glömde viktig info: fisken är medicinerad (dels enligt "receptet" på förpackningen, och dels rejält överdoserad - hundralitersdos till treliters salladsskål...) men blir inte bra. Så jag tänkte att basilluskerna kanske är borta men akvariemiljön inte är tillräckligt bra...?
#4 - 22 oktober 2007 14:29
Men de andra fiskarna behöver väl inte bli smittade..? Är det inte så att alla fiskar bär på sjukdommar latent och att dessa bara bryter ut när fisken blir stressad i någon form..?

M.v.h. Jerker
#5 - 22 oktober 2007 14:39
jerker_s skrev:
Men de andra fiskarna behöver väl inte bli smittade..? Är det inte så att alla fiskar bär på sjukdommar latent och att dessa bara bryter ut när fisken blir stressad i någon form..?

M.v.h. Jerker

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men om det har brutit ut på någon fisk så smittar det dom andra fiskarna oxå.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Samt att en sjuk fisk som läggs ner i ett "friskt" akvarium lätt blir utmobbad av dom friska fiskarna, samtidigt som den smittar ner dom.[/COLOR][/FONT]
#6 - 22 oktober 2007 14:52
Det kanske beror på den stora överdoseringen den inte mår bra än. Flytta inte den vidare men prova med så normal dosering du kan räkna ut.
#7 - 22 oktober 2007 14:58
Ja, den ser ut att må bra (simmar, äter som den ska), men fenorna växer inte tillbaka.
#8 - 22 oktober 2007 15:21
Det tar ett tag innan fenorna är utväxta igen och fenröta brukar man komma tillrätta med genom att intensifiera delvattenbytena och ev. tillsätta salt. fenröta är inte smittsamt tror jag men fisken kan ju eventuellt vara drabbad av någon annan sjukdom och fenrötan endast vara en sekundär "sjukdom"! Jag skulle låta den gå i det stora karet eftersom det kan bli en ohälsosam miljö i en treliters salladsskål som gör att den inte tillfrisknar!
#9 - 22 oktober 2007 17:39
Kan ligga nåt i det... Tack för alla svar!

Annons