Flytta ett ca 1400 l akvarium

#1 - 30 juni 2010 18:56
Vilka råd skulle ni ge om man vill flytta ett 1400 l akvarium med måtten 300*60*80? Vilken flyttfirma kan man anlita? Vet ni några som kan sådant och som är bra på det? Hur går man till väga? Om man skall flytta det långt.

Hur mycket är rimligt att betala för ett 1400 l akvarium som är ca 8 månader gammalt?

Räcker två Eheim 2280 till de akvariumet. Försöker söka på Eheim men hittar inte någe information om det. Någon som vet?
#2 - 30 juni 2010 19:02
Jag gissar på att du får skära ner akvariet och limma upp det på plats igen!
#3 - 30 juni 2010 19:06
Borde ju finnas firmer som borde kunna flytta stora möbler och sånt. Skära ned ett sådant akvarium och limma upp igen vågar jag inte göra. För rädd att de inte kommer kunna hålla och sen är det en del jobb och jag har inte kunskap för det heller :/
#4 - 30 juni 2010 19:12
Vilka råd skulle ni ge om man vill flytta ett 1400 l akvarium med måtten 300*60*80? Vilken flyttfirma kan man anlita? Vet ni några som kan sådant och som är bra på det? Hur går man till väga? Om man skall flytta det långt.

Hur mycket är rimligt att betala för ett 1400 l akvarium som är ca 8 månader gammalt?

Räcker två Eheim 2280 till de akvariumet. Försöker söka på Eheim men hittar inte någe information om det. Någon som vet?

Det är ram på det karet så det är inga problem att fytta helt ;)
#5 - 30 juni 2010 19:27
Jo frågan är bara vem som kan flytta det för de är ju inte så att man tar de under armen och går =)
#6 - 30 juni 2010 19:39
Folk som köper flygel lär ju anlita nån flyttfirma av nåt slag. Och en flygel är bra mkt tyngre, otympligare och värdfullare än ett 1400 L kar.
Bästa är väl att ringa runt till flyttfirmor och fråga, pris, typ av transport, nån form av skadeskydd osv...
#7 - 30 juni 2010 20:39
500-600kg?
#8 - 1 juli 2010 07:19
Jag flyttade mitt 1500L akvarium (250*100*60) med ett vanligt släp. Körde 12 mil med det liggandes på ett lager av skumgummimadrasser (3 st endast pga att de behövdes så många för att täcka akvariets bottenyta. För att bära det akvariet var vi 6 personer (när vi lyfte ut det till släpet) och det var inte lätt med alla dörrar och liknande. Jag rekommenderar att ni lyfter in och ur akvariet genom ett fönster om du bor på bottenvåningen samt att ni minst är 8 personer för att underlätta det hela. (Vi var 8 personer när vi lyfte in det och då var det inga problem att hålla i akvariet i 2 minuter medan de justerade ställningen fötter.)

Fråga säljaren om han kan få några kompisar att hjälpa till att lyfta ut det till släpet så slipper dina kompisar åka med hela vägen dit. :)

Ett annat tips är att inte vända akvariet på högkan och om ni gör det så tänk på att den sidan som får bottenglaset mot sig kommer att bli 2-3 gånger så tung som den andra sidan... Bra att veta så att det inte är någon klen jävel som håller på att tappa sitt hörn rakt ner på en sten... *host host*:D

Hör med försäkringsbolaget ditt om du har flyttförsäkring. Det hade jag via tre kronor (swedbanks försäkring) och det ska täcka allt som går sönder under eventuell transport, från säljare/butik/gammal bostad till hemmet. För den delen kan det vara bra att be säljaren skriva på ett kvitto som du kan slarva ihop med typ ditt namn, hans namn (gärna personnummer), datum och summa på. Det krävde de när min begagnade stereo köptes och gick sönder under transport.
#9 - 1 juli 2010 22:24

skulle satsa på dubbla 2262 om ekonomin finns..
Bilagor:
#10 - 3 juli 2010 16:25
Hade jag haft platts så hadde jag köppt det karet direkt ;)

Annons