flytta dräktig hona?

#1 - 29 december 2003 21:49
jag har en platyhona som är jättetjock (gravid). och nu undrar jag om det inte skulle funka att lägga honan i det akvariet som jag har tänkt att ha ynglena i sen? om hon kan lägga ynglena där så slipper jag ju fånga upp dem från det stora akvariet. och jag slipper riskera att ynglena blir uppätna av elritsorna.

mvh fredrik
#2 - 29 december 2003 21:55
det ska inte vara några problem.....ha bara koll på att vattenteperaturen är den samma, annars kan det bli en chock [;)]
Tycker det låter bättre än att fånga upp ynglen me håven, tänk också på att platy honnan kan börja äta upp dom efter att dom föds...
#3 - 29 december 2003 22:11
tack för svaret.

jo, men hellre en platyhona än 15 mycket rovgiriga och kvicka elritsor.
#4 - 29 december 2003 22:33
Ursprungligen skickat av Platy-X

Tycker det låter bättre än att fånga upp ynglen me håven, tänk också på att platy honnan kan börja äta upp dom efter att dom föds...

Tar mig friheten att trilla in på den här tråden eftersom min fråga är inom samma område:
- Är det någon som sett yngelkassar med nätmaskar stora nog för ynglena att simma ut genom men för små för stora stygga mamma??

I nuläget har jag en plastvariant som går att sektioner i höjdled så att ynglena ska kunna simma ned. Tyvärr är de små ibland inte smartare än att de simmar upp igen och blir uppätna. Jag har även varianten med plastram och finmaskigt nät. Hur den ska fungera på ett bra sätt vet jag inte..? Min tanke är att ha den i yngelkaret och genom att jag har perforerat bottendelen av nätet har jag försökt skapa öppningar för ynglena. Får se om det fungerar.... men min fråga är om någon sett någon färdig sådan i butikerna?

// Martin

Annons