Flytta ancistrus-rom?

#1 - 9 februari 2005 23:07
Jag har ett ancistruspar i ett Malawi-kar och det har hittils varit tji att få några yngel att överleva.

Nu har ancistrusarna lagt rom igen - i en snäcka och hanen ligger och vaktar.

Jag har nu lust att lyfta ur snäckan ( med eller utan hanen i) till ett litet yngelkar med lyftpump, så att de får en chans att leva.

Är det en bra idé? Måste i så fall hanen vara med ?
#2 - 12 februari 2005 00:09
dålig ide , se hur många som klarar sig och flyta sedan paret till
en separat tank och låt dom yngla av sig på nytt.

/Baggen
#3 - 12 februari 2005 01:24
Jag har gjort sådana flyttar flera gånger, det är lättare att göra det innan ynglen kläcks nämligen! Fyll upp det kar du ska använda till de små liven, helt med vatten från det andra akvariet... flytta sedan genast snäckan till yngelkaret. Detta gör att rommen inte behöver utsättas för någon förändring i vattenkvalitet eller temp i samband med flytten.

Flytten sker enklast genom att du sätter ner en liten hink eller bytta i akvariet, lyfter över snäckan i hinken och sedan flyttar allt till det lilla karet... då kommer aldrig rommen i kontakt med luft.

Hannen bör vara med för att fläkta klart rommen, när ynglen är kläckta kan du flytta honom...

Luftpump är ingen bra idé, du behöver ett rejält filter som cirkulerar i alla fall 3 gånger akvariets volym, dessutom är det viktigt med ordentlig filtrering eftersom ynglen är EXTREMT nitritkänsliga. Yngelkaret bör vara så stort så att varje yngel har en liter vatten var i alla fall... alltså minst 40 liter.
#4 - 20 februari 2005 14:42
Jepp, det funkar alldeles utmärkt att göra så som Tant Nancy skriver. Jag fick det råder av henne för ett år sen och det funkade superbra!
Luftpump är inte nån bra ide, utan kör med vanligt inner filter eller ytterfilter som du sätter en bit filtermatta på insuget. På så sätt överlever alla ynglen utan att sugas in.

Mvh/Rebecka
#5 - 22 februari 2005 09:46
när jag ser att hanen har legat och viftat några dagar så brukar jag ta en stor håv, lyfta upp grottan sätta håven under så ingen ramlar ut sätter den i ett mindre akvarium,låt dom vara där tills dom har ätit upp sig,det är kul att se dag för dag när bäbidarna tittar fram dom är ju så söta,det har alltid funkat för mig,det är fler som överlever då,för jag har provat att ha grottan kvar då va det inte lika många kvar.lycka till
#6 - 24 februari 2005 17:10
förresten; är det som vet nåt form av medeltal när det gäller yngel i ancistruskullar..? Min första kull var inte alls många (eller så dog de av nitrit...?) men min senaste är 20+!
#7 - 25 februari 2005 07:26
Mina kullar brukar nog ligga på 30-40 yngel. Vet inte om de ökar när honan blir större? Däremot så jag har bara fått cirka 10 yngel per kull som blivit stora.

Mitt par lägger sina ägg i en kokosnöt. Jag vänder bara på kokosnöten (vattnet kvar inuti) och flyttar över till ett annat akvarium. Väldigt smidigt! Jag brukar göra det efter att ynglen kläckts och de kanske är en vecka gamla och låter även hannen följa med. Men det kanske är bättre att flytta på ett ännu tidigare stadie(?).
#8 - 25 februari 2005 09:48
Kullarna ökar med honans storlek... jag har en hona som ger kullar upp emot 200 yngel!

Annons