Flytta akvarium med fiskar 30 mil

#1 - 24 oktober 2010 10:04
Hej

Jag har fått tag på ett begagnat 340 liters akvarium som jag ska hämta nästa helg. Vad ska man tänka på vid flytt av det, kommer att få med en del fiskar osv. De som följde med var Akvarium och möbel, doppvärmare, Fluval 405 ytterfilter, grus och massa lavasten. Fiskarna som är med är tre Skalare, tre Nyckelhålsciklider, 20 Glödbandstetra, åtta Metallpansarmalar och två Gibbiceps.

Vill nog byta till sand istället för grus i akvariet också, är det bäst att göra direkt då? Hur fungerar det med ytterfilter har aldrig haft det på akvarier tidigare. Fiskarna tänkte jag försöka köpa fiskpåsar från någon butik och transportera dem i. Är det den här sanden från biltema som man kan använda sig av? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand/ Hur mycket sand behöver man till ett 340 liters akvarium, 125x50 är bottenytan. Kommer det ens att fungera att tömma akvariet och flytta allt och sen starta upp det igen med all fisk?
#2 - 24 oktober 2010 10:46
Planerar du att byta från grus till sand, så gör det samtidigt (du kan ju tillomed tjuvstarta med att tvätta all sand INNAN du hämtar akvariet...

Hade nog försökt få tag i spannar MED lock att transportera fiskarna i, eftersom risken är stor att malarna sticker hål på påsarna...

Hade också letat rätt på en stor balja som jag hade haft fiskarna och ev. växter i ett par dagar, medan jag startat upp akvariumet...

Lycka till :)!
#3 - 24 oktober 2010 10:55
Hej!

Jag kör med sån sand i mitt 540L, fungerade bra! Gick 2 säckar och då har jag väl i snitt ca 5-6 cm sand, men en hel del sten också.

Gör som lilla damen säger, ha fiskarna i en stor balja med filter och sånt igång, inred och sätt upp karet, flytta över filtret, rengör det ej, du har förmodligen en massa bra bakteriegojs ifiltret.

Låt karet gå några dagar innan du koppar in fiskarna!
#4 - 24 oktober 2010 11:32
Det finns adaptrar från 12-220V som gör att du kan köra ytterfiltret i bilen under frakt. Då har du ett inkört filter från dag 1. Stänger du av allt dör alla goda bakterier och det tar ett tag att dra igång allt. Dock tror jag att med den storleken på kar och med den fisklasten kan du köra igång alt direkt och mata försiktigt i 5 veckor. Kolla om de flämtar och byt då vatten lite extra tätt.
#5 - 24 oktober 2010 14:46
Ok ska man ta den fin eller grovkorniga sanden från biltema? Finkornig, storlek 0,1–0,7 mm, Grovkornig, storlek 0,2–1,0 mm. Tänkte köpa en sån Samla låda från ikea på 130 liter är väl de största. Fast det kanske räcker med en sån på 45 eller 65 liter att ha fiskarna i först. Tänkte försöka få med mig några dunkar med vatten från akvariet, fast det kanske är onödigt?
#6 - 24 oktober 2010 15:49
Ska man kanske hälla i nåt sånt där Tetra Safe Start eller Sera Nitrivec när jag har inrett karet? Lite tester är väl bra att skaffa sig också sen? Å lite roliga flaskor med växtgödning kommer jag ihåg att jag hade sist vi hade akvarium, men det är 6 år sen nu så en del har jag glömt bort.
#7 - 26 oktober 2010 11:12
http://sg.kicks-ass.org/akvarium.jpg såhär ser akvariet ut nu i alla fall. Borde bli snyggare med sand från biltema eller jula istället och lite mer växter och rötter kanske?
#8 - 26 oktober 2010 17:55
Eftersom mitt fiskeintresse inte endast begränsar sig till färgglada sådana utan även till större sådana som man stiftar bekantskap med via ett spö - så vet jag att det finns en variant av kylbox som skulle passa utmärkt när man flyttar fisk. Den är unhgefär dubbelt så stor som en kylbox, drivs via 12v och är avsedd för transport av betesfisk. Automatisk syresättning och rening.

Om jag bara kunde komma på var i helvete jag sett den...
#10 - 26 oktober 2010 18:17
Jo kanske om man flyttar fiskar ofta. Blir nog billigare att köpa nya fiskar än den för bara en flytt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 oktober 2010 19:03
Kopia av gammalt inlägg av mig

[FONT=Times New Roman]Packning och transport av fisk[/FONT][FONT=Times New Roman].[/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Det är kanske inte så ofta som man ställs inför just detta problem eftersom det oftast är handlaren eller odlaren som packar fisk åt en och de bör ju känna till nedanstående regler. Ibland kan det dock vara som så att man flyttar, säljer några fiskar till någon som bor rätt långt bort, eller kanske bara helt enkelt måste tömma sitt eget akvarium (t.ex. om man skall installera en bakgrund) och då kan det vara vettigt att ha ett hum om hur man skall bära sig åt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]En transport är ALLTID stressande för fiskarna och även om fisken innan flytten är hur kurant som helst kan en transport mycket väl innebära att en sjukdom bryter ut. Därför är det väldigt viktigt att man minimerar risken för stress under transporten och att packningen blir så optimal som möjligt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Nedan följer en del punkter man bör tänka på och dessa är speciellt viktiga för längre transporter och inte kanske inte för en transport på bara någon enstaka timma. Kortare transporter är betydligt mindre stressande och ställer inte alls så höga krav.[/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]1/ Infångandet.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Att fånga in fiskarna är oerhört stressande och detta bör göras så försiktigt som möjligt – detta gäller alldeles speciellt om fisken går i ett hemmaakvarium. I ett affärsakvarium är fiskarna ofta vana med att det håvas i försäljningsakvariet och då blir de mindre stressade, i ett hemmaakvarium där det normal aldrig håvas (eller ytterst sällan) kan detta vara oerhört stressande.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]2/ Sjuka fiskar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Man skall ALDRIG packa ner sjuka eller skadade fiskar i en påse för transport (eller fiskar från ett akvarium med sjuka fiskar). Risken är uppenbar att de smittar ner övriga fiskar och om det är en skadad fisk kan de attackeras av andra fiskar i påsen. Om fisken dör under transporten (vilket är sannolikt) så förstörs dessutom transportvattnet mycket snabbt och de övriga fiskarna riskerar att bli förgiftade.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]3/ Använd plastpåsar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda). Att transportera i hinkar eller liknande är oftast betydligt sämre.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]4/ Plastpåsen[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för akvariefisk (köp i akvarieaffär). Om man använder fryspåsar bör man tänka på att hörnen bör vara rundade så att inte fiskarna fastnar i hörnen. Hörnen kan rundas av med hjälp av gummiband eller genom att de tejpas upp. Plastpåsar avsedda för akvariefisk tillverkas ofta med rundade hörn.
5/ Breath bag[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]I handeln kan man då och då få tag i specialpåsar som är extra lämpliga för transport av fisk väldigt långa distanser där man inte har tillgång till syrgas (se nedan). I dessa påsar kan syre passera in genom plasten.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]6/ Räkor[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]För räkor kan man med fördel använda petflaskor istället
7/ Vatten/syre-förhållande [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Påsen skall normalt innehålla maximum 1/3 med vatten och 2/3 med luft(undantag från detta gäller för t.ex. barber där det skall vara 50-50). Påsen bör sedan placeras stående under transporten. Hela fiskkroppen måste dock alltid vara täckt av vatten – viktigt att tänka på när det gäller stora och höga fiskar.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]I s.k. breathbags skall man fylla hela påsen med vatten och dessa påsar bör förvaras liggande under transporten.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]8/ Svalt syrerikt vatten[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Det är bra om vattnet är syrerikt och ett svalare vatten är syrerikare och gör fiskarna mindre stressande. Lämplig transporttemperatur är för koi, guldfisk och andra kallvattensfiskar 15-18°C, för värmekrävande arter (t.ex. Hemigrammus bleheri, H. erythrozonus) 23-24°C och för övriga tropiska fiskarter 22°C. De flesta räkor kan med fördel fraktas rejält svalt (8-15°C).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]9/ Isolerad transportlåda[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]För att temperaturen under transporten skall vara så stabil dom möjligt bör påsarna placeras i en isolerad låda (typ. frigolitlåda för fiskar, kyllåda).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Om lådan under tranporten förvaras väldigt kallt under en längre tid bör man använda en s.k. ”Heat Pack” (finns ofta att köpa i affärer som säljer vintersportutrustning) som skakas så att de blir varma och sedan håller de värmen ca. 24 timmar. Se till att ”heatpacken isoleras i lådan (med hjälp av tidningspapper) så att de inte ligger an mot en fiskpåse eftersom vattnet då kan bli för varmt. De kan lämpligen anbringas på locket undersida[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Om lådan under tranporten förvaras väldigt varmt under en längre tid så kan man lägga ner en frysklamp i lådan. Se dock till att frysklampen isoleras mycket väl (t.ex. invirad i en tjock handduk) så att de inte ligger an mot en fiskpåse eftersom vattnet då kan bli för kallt.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]10/ Syret[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
11/ Syrgas[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
12/ Ej syrgas för alla[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
13/ Salt[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]En nypa salt (ca. 1 ml salt per 1 liter vatten) i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt) eftersom det hjälper fisken att upprätthålla den osmotiska balansen, vilket i sin tur gör att fisken stressas mindre.
14/ Vattenberedningsmedel[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
15/ Svälta[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Att svälta fiskarna 1-2 dagar före transport är bra eftersom transportvattnet då ofta hålls renare. Arter med långa tarmsystem (herbivora arter som L-malar) behöver svältas något längre än arter med korta tarmsystem (carnivora eller omnivora arter).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Fiskarna skadas inte heller på något sätt av att utsättas för svält i några dagar. I sin naturliga miljö händer det ofta att de går utan mat längre perioder.
16/ Vattnet[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
17/ Antal fiskar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]18/ Blanda ej[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Blanda helst inte olika arter i samma påse.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]19/ Samma storlek[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Fiskarna i samma påse bör också ha ungefär samma storlek[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]20/ Växter/plastremsor[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Ibland är det bra om det finns någon ”dekoration” i plastpåsen.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Till räkor kan man gärna använda några stänglar med växter som Najas, Cerathophyllum eller Egeria.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Till fisk kan man använda några svarta plastremsor av ett material som inte avger något i vattnet – lämplig storlek på dessa är ca. 15 x 1 cm. Fiskar som man ”måste” ha plastremsor till är t.ex. praktbotia. [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]21/ Dubbla påsar[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen finns ytterpåsen kvar
22/ Olika håll[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]När man knutit ihop innerpåsen skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
23/ Mörkt placerade[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Påsarna skall vara mörkt placerade under hela transporten. Att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]För extra stressiga fiskar kan man lägga tidningspapper mellan den yttre och inre plastpåsen för att minimalt med ljus skall tränga in.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]24/ Specialpackning[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Vissa arter kräver specialpackning.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=2][COLOR=black][FONT=Calibri]Pangasius hypopthalmus[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Calibri] är en art som är extremt lättstressad och den kan lätt skada sig dödligt när man håvar ut den.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Stora fiskar och väldigt aggressiva fiskar (t.ex. Betta splendens) skall alltid singelpackas.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Fiskar med långt utdragna fenspetsar (t.ex. Pterophyllum och Trichogaster-arter) bör också singelpackas för att inte fenorna skall skadas.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]25/ Transportmedel[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Transporterar man inte fisken själv kan man anlita ett fraktföretag. Dock skall sägas att det idag finns få alternativ att välja på för detta – detta dels eftersom många transporter inte sker på ett för levande djur lämpligt sätt och dels för att levande djur helt enkelt inte accepteras som gods. Vad som återstår är oftast bara flyg- och/eller bussgods.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Flyg är snabbt och säkert, men oerhört dyrt (räkna med ca. 1.000 för en låda).[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Bussgods är betydligt billigare, men mycket osäkrare (om det är en direktlinje brukar det dock fungera bra). Alla orter tar dock inte bussgods – kolla med bussbolag med fjärrtransporter på din ort.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Calibri][SIZE=2]26/ Transporttid[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Hur länge fiskar kan transporteras är starkt beroende av hur man packat fisken. Om man följder ovanstående regler skall det aldrig vara några som helst problem att ha fiskarna 1,5-2 dygn i plastpåsar. Men som sagt - desto mer man avviker från ovanstående regler desto kortare blir tiden.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]FRAMME[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Väl framme med fisken är det dags att lägga ner dem i akvariet och detta är också rätt stressande. Mer om detta kan du läsa i denna Zoopetartikel [/SIZE][SIZE=2][COLOR=#0000ff]http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=2][COLOR=black][FONT=Calibri]Om [/FONT][/COLOR][FONT=Calibri]inkoppning[/FONT][/SIZE][SIZE=2][COLOR=black][FONT=Calibri] behövs beror ju på många saker som vattenvärdena i ursprungs resp. slutakvariet, temperaturen på vattnet i påsen och i akvariet, hur länge transporten har varat, konditionen på fiskarna i påsen etc.
Jag anser dock rent generellt att [/FONT][/COLOR][FONT=Calibri]inkoppning[/FONT][/SIZE][COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2] nästan alltid är klart positivt och att det inte finns någon anledning att hoppa över den.

Sedan vill jag nog påstå att alla också borde ha ett karantänsakvarium där de nyinköpta fiskarna får gå en tid innan de släpps ner i huvudakvariet med de fiskar som redan går där.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Så jag rekommenderar alla att
1/ Koppa in fiskarna under någon halvtimma i karantänsakvariet
2/ Ha en karantänsakvarium där de koppas in först
Ett karantänsakvarium behöver inte vara något akvarium som är igång utan det är ett litet helt tomt akvarium som man har stående. Så när man köpt nya fiskar så fyller man det lilla karantänsakvariet med vatten från huvudakvariet. Kopplar in en cirkulationspump, någon form av belysning och en doppvärmare
Man håller sedan koll på fiskarna så att de verkar krya (äter, simmar normalt etc.) och om allt verkar OK så håvar man ut dom efter 1-2 veckor och sedan släpper ner dom i huvudakvariet i samband med en matning.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2] [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Calibri][SIZE=2]Koppning har effekt om det är stor skillnad i ledningsförmåga mellan påsen och akvariet. Den som släpper ned en inköpt mal direkt från zooaffärens vattenledningsvatten rakt ner i sitt torvfiltrerade RO-vatten kommer att få en väldigt stressad och snart troligen död fisk. Åt andra hållet går bättre: flyttar man en fisk snabbt till högre ledningsförmåga rusar vatten ut ur fisken, celler och rentav hela fisken krymper något, och den får en dundrande huvudvärk, men den dör inte (fast på lång sikt kan den få njur/lever problem). Flyttar man den snabbt till mycket lägre ledningsförmåga rusar vatten in i fisken, celler spricker, organen slutar fungera, och fisken dör.

Koppning kan också hjälpa om man haft fisken i påse ett längre tag och tänker släppa ner fisken i ett akvarium med pH över, säg, 7.5. Fisken har då avgett mycket CO2, vilket sänkt pH i påsen, och kvävehaltigt avfall, vilket pga det låga pH't finns mest som ammonium. Fisken har också kvar mycket ammonium i blodet.
Flyttar man en sån fisk snabbt till ett vatten med högre pH blir ammoniumet i blodet till ammoniak, vilket kan döda fisken. Koppning ger fisken möjlighet att vädra ut ammoniumet ur blodet i takt med att pH stiger. Fast ännu bättre är att utan att koppa snabbt flytta fisken till rent vatten med lågt pH, och låta den vädra ut ammoniumet där.

Temperaturskillnader kan säkert också vara jobbigt för fisken; man kan faktiskt se att fisken blir chockad. Fast det är mycket osannolikt att den dör så länge både ursprungs och måltemperaturen är inom intervallet 20-30 grader.

pH i sig däremot är irrelevant. Så länge man är inom intervallet 6.5 - 9.5 finns det ingen dödsorsak som heter pH-chock. Fiskens blod är mycket välbuffrat.[/SIZE][/FONT][/COLOR][FONT=Calibri][/FONT]
#12 - 26 oktober 2010 19:18
Ok, tack Kjell det där var mycket att tänka på hehe. Så metallpansarmalarna, Corydoras aeneus utsöndrar alltså ett gift och ska placeras om i behållare flera gånger och skalarerna ska singelpackas helst?
Bilagor:
#13 - 26 oktober 2010 19:31
Hur mycket väger ett sånt akvarium förresten? 125x50x55 i 8mm glas tror jag det är. Han som har det är för gammal för att orka hjälpa till att bära och han trodde inte att min sambo skulle orka heller hehe.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 26 oktober 2010 19:35
FaZt skrev:
Så metallpansarmalarna, Corydoras aeneus utsöndrar alltså ett gift och ska placeras om i behållare flera gånger?

Just pansarmalar som aeneus och paleatus hat ju odlats i några "miljoner" generationer i akvarium så de har kvar minimalt av denna egenskap så det är kanske inte så himla viktigt, även om det ändå kan rekommenderas
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 26 oktober 2010 19:37
FaZt skrev:
Hur mycket väger ett sånt akvarium förresten? 125x50x55 i 8mm glas tror jag det är. Han som har det är för gammal för att orka hjälpa till att bära och han trodde inte att min sambo skulle orka heller hehe.

Längst ner i denna Zoopetartikel står hur du kan få fram den exakta vikten http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=95
#16 - 26 oktober 2010 19:43
Ok så cirka mellan 49,5 och 62 kg tomt beroende på om det är 8 mm eller 10 mm glas. Tror det skall vara 8 mm glas enligt wromaks hemsida, fast de har inget kar med måtten 125x50x55 där nu.
#17 - 28 oktober 2010 17:34
Skulle det fungera att köra igång Fluval 405:an i en sån här plastback på 55 liter http://www.jula.se/forvaringsbox-130741 och ha fiskarna i den tills jag fått i sand och vatten osv i akvariet? Eller blir en sån plastback för liten? Kanske ska satsa på att försöka köra förbi en Ikea på vägen ner också och få med mig denna plastbacken http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90102971 på 130 liter istället?
#18 - 29 oktober 2010 13:50
Ingen som har nån åsikt innan jag åker imorrn bitti om jag klarar mig med att ha fiskarna i 55 liters plastbaljan från Jula som jag redan har eller om jag bör satsa på att hinna förbi en Ikea och köpa mig en sån 130 liters Samla back? Fiskarna kommer väl att få vara i en plastbacken ett dygn kanske två, beror lite på hur snabbt jag får inrett akvariet och fyllt det med vatten osv.

Edit:
Hittade en Samla back på 65 liter som vi visst hade hemma också, den tycker jag borde räcka till? 57x39x42 är måtten på den i alla fall.
Bilagor:
#19 - 30 oktober 2010 14:13
Nu är allt packat i påsar och baljor i bilen. Tyvärr så hade säljaren tömt Fluval 405an på allt filtermaterial och slängt det. Vad måste jag köpa till det nu? Såna makaroner? 3 timmar bilkörning kvar nu å sen ska allt packas upp.
#20 - 31 oktober 2010 09:20
Flytten gick i alla fall bra och nu simmar alla fiskarna runt i en 65 liters Ikea Samla back, vet inte hur hållbar den är direkt buktar ut på långsidorna. Fiskarna ser ut att må bra i alla fall och vattenvärdena verkar bra där i. Har fyllt upp akvariet med ca 45 kg Jula sand och runt 200 liter vatten, ska få upp temperaturen lite till på det och få i lite växter osv så får nog fiskarna börja flytta över dit sen. Känns lite osäkert med den Samla backen på diskbänken :)











Annons