flytta akvarium

#1 - 22 november 2005 19:32
hej allihopa
köpte akvarium för ca 2 månader sen, men nu har jag ångrat placering på den , nu är den i köket men jag tycker att jag vill ha den närmare mig i vardagsrummet, undrar hur flyttar man den, måste man tömma allt vatten eller räcker det om lämnar ca 15 cm vatten och alla fiskar i akvariet,resten av vatten tänkte jag pumpa utt och spara i tunkar och sedan hälla tillbaks, hörde att akvariet kan spricka om det finns vatten i, det är en kar på 450 liter och 12 mm glass och ca 75 kilo sand, eller om cirka 4 killar tar tillsamans med möbel och flyttar rubbet
#2 - 22 november 2005 19:37
[QUOTE=seno]hej allihopa
köpte akvarium för ca 2 månader sen, men nu har jag ångrat placering på den , nu är den i köket men jag tycker att jag vill ha den närmare mig i vardagsrummet, undrar hur flyttar man den, måste man tömma allt vatten eller räcker det om lämnar ca 15 cm vatten och alla fiskar i akvariet,resten av vatten tänkte jag pumpa utt och spara i tunkar och sedan hälla tillbaks, hörde att akvariet kan spricka om det finns vatten i, det är en kar på 450 liter och 12 mm glass och ca 75 kilo sand, eller om cirka 4 killar tar tillsamans med möbel och flyttar rubbet[/QUOTE]Töm helt och hållet. Inget snack när det är så stort kar, vore skillnad om det vore < 100l kanske.. :)
#3 - 22 november 2005 19:40
Töm det helt, tömmer du det inte och det går sönder kommer du att ångra dig...
#4 - 22 november 2005 19:44
den ska bara flyttas ca 5 meter
undrar om man har bara ca 10 cm vatten och cirka 4 starka killar tar och glider med akvariet tillsamans med möbel över golvet kan den komma till skada den har ju stöd underifrån, vill helst inte tömma den och stressa fiskar
#5 - 22 november 2005 20:05
Fråga digsjälv detta istället
Har jag råd o Löpa nytt akvarium riskera vattenskada döda alla mina fiskar samt få blöta strumper pga lite lathet

Töm skiten o gör de ordentligt .... kan du passa på o göra en grundlig rengöring
#6 - 22 november 2005 20:11
Jag skulle inte ha flyttat ett sånt stort utan att tömma det, om någon utav dom fyra som bär lyfter lite olika högt eller om golvet är ojämnt på något ställa när man flyttar möbeln osv. så kan det nog bli ganska stora påfrestningar på burken.

Dumt att chansa när man kan vara på den säkra sidan.
#7 - 22 november 2005 20:17
Ett alternativ till att tömma helt är att tömma allt vattnet och lämna sanden. Det brukar jag göra numera.

Jag har flyttat 300L med 10-15 cm vatten i och rekommenderar det inte, det är så tungt att man skevar akvariet så mycket att det krasar i glaset i fogarna.
#8 - 22 november 2005 20:51
hej

man ska aldrig lyfta ett akvarium med vatten i. det kan då bli skevt och silikonen kan ta stryk, för att vara på den säkra sidan och inte chansa skulle jag tömma ut nästan allt, sedan bära.

lycka till
#9 - 22 november 2005 21:26
jag har flyttat ett akvarium på 105 liter med ca 10 cm vatten i ca 2 meter. Jag skulle aldrig flytta ett akvarium större än 200 liter utan att ta ut allt vatten iaf, även om det är 4 st som bär
#10 - 22 november 2005 22:23
15cm vatten låter ju inte så mycket. Kan ta mitt kar som exempel, det är ett 540l med måtten 150x60x60. När det står "tomt" med bara 15cm vatten i så är det ju inga problem att lyfta karet, om man bara ser till tyngden.
Men räkna lite på hur mycket tyngd det är. I mitt fall skulle det innebära 135kg extra för bara vattnet. Sen tillkommer 75kg för sand. Blir väldigt stor påfrestning på bottenglaset. Du kan dessutom räkna med att ni inte är exakt syncade så alla lyfter exakt lika mycket och dessutom exakt samtidigt ;).
Det är nog alldeles för stor risk för att du kommer att knäcka bottenglaset.
Det säkra före det osäkra är sällan ett dumt val ;)
#11 - 22 november 2005 22:29
vet du hur mycket vatten du kommer få på golvet om nåt händer??
jag kan garantera dej att det är mer än vad du känner för att torka upp iaf...
#12 - 22 november 2005 22:35
Stackars Seno får inte en enda positiv respons. Blir att lägga fiskarna i hinkar under tiden akvariet flyttas.
#13 - 23 november 2005 04:19
[QUOTE=mayday]kan du passa på o göra en grundlig rengöring[/QUOTE]

varför ??? akvariet har ju knappt kommit igång då är de dumt å röja runt bland bakterierna.
#14 - 23 november 2005 16:56
tack för alla svar
det blir nog att jag tar utt allt och sedan flyttar
#15 - 23 november 2005 18:12
[QUOTE=seno]tack för alla svar
det blir nog att jag tar utt allt och sedan flyttar[/QUOTE]
Bra! :) Det var ju vad som förordades av de flesta här...
Lucas_no1
#16 - 24 november 2005 10:09
jag flyttade själv mitt juwel 240 liters med sand och 10 centimeter vatten.
Jag sköt det på golvet och rörde ej karet utan tryckte längst ner på bänken.
Det var dock i samma rum utan trösklar men det var absolut inga problem.
Däremot skulle jag aldrig lyfta det på något sätt och är det ett ram akvarium på stål ställning är risken mycket stor att ram profilerna på stativet glider isär om man skjuter det och då har man ett akvarium i golvet!

Glas är inte så skört som alla säger, om det är färskt kan det röra sig mer än 1 centimeter innan det är risk för att det ska skadas!
Är glaset över 5 år är det däremot skört och efter tio år är MYCKET MYCKET skört!

:-)
#17 - 24 november 2005 10:47
Kom vi inte fram till i en annan tråd att det är en myt att glas blir skört med tiden?
#18 - 24 november 2005 10:59
glas är skört oavsett ålder

men att det skulle gå sönder lättare på bara 10år nä de tror ja inte direkt på, stog i sommras och plocka ur glas ur rutor som suttit uppe sen 40 talet va 2mm glas fick slå som fan ibland för att de skulle gå sönder och de är ju 60+ år
Lucas_no1
#19 - 24 november 2005 12:05
[QUOTE=Raven]glas är skört oavsett ålder

men att det skulle gå sönder lättare på bara 10år nä de tror ja inte direkt på, stog i sommras och plocka ur glas ur rutor som suttit uppe sen 40 talet va 2mm glas fick slå som fan ibland för att de skulle gå sönder och de är ju 60+ år[/QUOTE]

Jag var på föreläsning i bollmora akvarieklubb om akvariebygge och glas och där sades det att glas över tio är mycket skört.
Det är säkert lika hårt men det tål inte spänning lika bra efter tio år.

Annons